Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin
(sertai facebook DrMAZA.com dan twitter realDrMAZA)
(sertai facebook DrMAZA.com dan twitter realDrMAZA)
Saya tertarik dengan
twitter Imam dan khatib Masjidil Haram al-Syeikh Su’uud al-Syuraim yang
menyebut: (terjemahan) “dakwaan bermimpi Nabi s.a.w menyuruh membunuh
banyak nyawa adalah satu kejahatan yang nyata”.
Beliau
mungkin menjawab satu ucapan seorang tokoh agama di Mesir dalam videonya yang
mendakwa bahawa beliau bermimpi berjumpa dan Nabi s.a.w menyuruh membunuh
penunjuk perasaan yang membantah kerajaan tentera.
Salahguna
Demikian nama
Nabi s.a.w sering digunakan untuk pelbagai kepentingan. Oleh kerana nama
baginda begitu laku maka ramai yang cuba mengambil kesempatan untuk
pelbagai kepentingan diri dan puak. Mendakwa mimpi berjumpa Nabi, di samping
untuk kepentingan tertentu, ia juga bertujuan untuk menunjukkan diri kepada
orang ramai bahawa diri yang bermimpi itu sangat istimewa. Inilah yang cuba
ditonjolkan oleh sesetengah guru agama dalam membina pengaruhnya dalam
masyarakat. Hal ini berbeza dengan golongan salaf terdahulu yang sentiasa
merendah diri dalam memperkatakan tentang kedudukan mereka di sisi Allah S.W.T
Imam Ahlus
Sunnah wal Jama’ah al-Imam Ahmad bin Hanbal yang merupakan sarjana hadis yang
agung ketika seseorang berkata kepadanya:
“Ibu saya telah
bermimpi bagi engkau syurga”. Jawab al-Imam Ahmad: “Wahai
saudara! Dahulu Sahl bin Salamah telah diberitahu perkara yang sebegini
kemudian dia melakukan menumpahkan darah manusia”. Kata Ahmad bin Hanbal lagi:
“Mimpi itu mengembirakan orang mukmin, bukan memperdayakannya”. (al-Zahabi,
Siyar A’lam al-Nubala, 11/227. Beirut: Muassasah ar-Risalah).
Dusta
Namun apabila agama menjadi bahan untuk kepentingan
diri, maka mimpi dijadikan hujah, sedangkan nas yang terang diketepikan. Betapa
banyak nas yang Nabi s.a.w melarang kezaliman, kesombongan, mengambil
kesempatan atas harta orang ramai dengan menggunakan nama agama dan lain-lain
penyalahgunaan dan penindasan. Masakan Nabi s.a.w muncul dalam mimpi seseorang
yang akhirnya mencetus kesemua hal itu. Masakan Allah mengiktiraf insan
tertentu dengan diberikan kurniaan bermimpi Nabi s.a.w sedangkan dia akhirnya
membuat perkara yang dilarang oleh Nabi s.a.w.
Sesiapa yang mendakwa bermimpi Nabi s.a.w dengan satu
mesej yang menyanggahi ajaran Nabi s.a.w, dia sebenarnya berbohong. Jika pun
dia bermimpi, itu sebenarnya syaitan yang menyerupai orang lain, lalu kerana
dia tidak kenal Nabi s.a.w maka dia menyangka itu baginda. Syaitan tidak boleh
menyerupai Nabi s.a.w tetapi boleh menyerupai orang lain dan yang tidak tahu
menyangka itu Nabi s.a.w. Syaitan boleh menipu sesiapa sahaja sekalipun yang
berserban besar.
Jumpa Nabi
Hari ini ramai yang membuat pelbagai majlis atas nama
Nabi Muhammad s.a.w. Pada asasnya mengingati Nabi s.a.w dalam usaha mengamalkan
ajaran baginda memanglah sesuatu yang baik. Bernasyid dan berqasidah untuk
hiburan hati juga tidak salah. Memuja dan memuji Nabi s.a.w dalam puisi dan
syair juga baik. Namun, jika Nabi s.a.w itu sekadar satu upacara dalam
menaikkan golongan tertentu ataupun mengaut keuntungan tertentu maka itu tidak
akan membawa masyarakat kepada Nabi s.a.w.
Ada pula yang mendakwa kononnya Nabi s.a.w itu hadir
ke dalam majlis mereka secara jaga atau yaqazah. Ada yang melambai kononnya
Nabi s.a.w itu hadir. Sekadar lambai suka-suka maka itu sekadar hiburan. Namun
apabila melibatkan dakwaan tertentu berkaitan agama maka itu perlukan dalil
syarak. Takrif sahabat Nabi s.a.w di sisi Ahli Hadis ialah ‘sesiapa
yang berjumpa dengan Nabi s.a.w, beriman dengan baginda dan mati dalam iman’.
Soalannya, apakah mereka yang berjumpa Nabi s.a.w dalam majlis-majlis di
Malaysia ini telah menjadi sahabat Nabi s.a.w sehingga mereka ini nanti kita
sebut selepas nama mereka radiyalLahu ‘anhu. Dakwaan yang seperti
ini mempunyai kesan yang bukan mudah. Jika kita masih ingat dahulu Ashaari
Muhammad pengasas Pertubuhan al-Arqam yang membawa ajaran sesat yang berasaskan
mimpi dan pertemuannya secara yaqazah (jaga) dengan Nabi s.a.w.
Akhirnya pelbagai dakwaan pelik dikeluarkannya dengan bersandar kepada dialognya
dengan Nabi s.a.w. yang dia dakwa itu.
Para sahabat Nabi s.a.w telah menghadapi pelbagai
krisis dan masalah. Mereka tidak pernah menggunakan mimpi berjumpa Nabi s.a.w
dalam pertikaian antara mereka. Tidak pernah ‘Ali ataupun ‘Aishah ataupun
al-Zubair ataupun Talhah dalam krisis antara mereka yang telah membawa kepada
penumpahan darah itu mendakwa bermimpi berjumpa Nabi s.a.w dalam menentu
kebenaran. Padahal mereka lebih perlukan dan lebih layak untuk bermimpi
berjumpa baginda. Maka, kita kena ingat apa yang Nabi s.a.w ingatkan kita:
“Pada akhir zaman akan ada para dajjal lagi pendusta. Mereka membawa
kepada kamu hadis-hadis yang tidak pernah kamu dan bapa-bapa kamu mendengarnya.
Kamu hendaklah berhati-hati dengan mereka agar mereka tidak menyesatkan kamu
dan memfitnah kamu (menipu kamu sehingga yang batil disangkakan benar). (Riwayat
Muslim).
Cinta
Ramai orang suka menyandarkan diri mereka kepada Nabi
s.a.w dengan dakwaan mereka keluarga Nabi s.a.w ataupun pencinta keluarga Nabi
s.a.w. Paling hebat dalam hal ini golongan Syiah dan mereka yang mendekati
jalan yang diambil oleh Syiah.
Kita tidak boleh nafikan bahawa kita semua dituntut
menyayangi keluarga Nabi s.a.w (Ahlul
Bait). Saban hari kita bersalawat buat mereka. Namun, bukan semua Ahlul
Bait itu mendapat
kemuliaan Allah. Hanya Ahlul Bait yang mengikuti jejak langkah Nabi
s.a.w sahaja. Iman bukan warisan keturunan. Anak Nabi Nuh a.s. menjadi
penderhaka kepada beliau. Maka tidak mustahil ada keturunan Nabi Muhammad s.a.w
juga yang tidak mengikuti jalan baginda. Perkataan ‘habib’ dan ‘sayyid’
bukan jaminan seseorang itu berada atas jalan Nabi s.a.w. Nabi s.a.w pernah
menegaskan:
“Sesungguhnya binasa mereka yang sebelum kamu kerana mereka itu apabila
seorang yang dianggap ‘mulia’ dalam kalangan mereka mencuri dia dibiarkan. Apabila
seorang yang lemah mencuri, mereka laksanakan hukuman ke atasnya. Demi Allah!
Jika Fatimah binti Muhammad mencuri nescaya aku potong tangannya” (Riwayat
al-Bukhari dan Muslim)
Nafi
Dalam
keghairahan mendakwa sebagai pengikut Nabi s.a.w ataupun pencinta Nabi s.a.w,
kita janganlah lupa bahawa dalam hadis banyak golongan yang Nabi s.a.w tidak
mengaku mereka sebagai pengikut baginda. Mendakwa itu mudah, tetapi untuk
mendapat pengiktirafan dari baginda s.a.w memerlukan usaha kita semua agar
berada atas panduan baginda.
Antara
golongan yang Nabi s.a.w tidak mengaku sebagai pengikut baginda ialah golongan
menipu umat Islam terutama dari segi harta benda. Suatu ketika, Rasulullah
s.a.w melintasi satu bekas makanan (untuk dijual), lalu baginda memasukkan
tangannya ke dalamnya. Tangan baginda menjadi basah. Baginda pun bersabda:
“Apakah ini wahai
empunya makanan (peniaga)?. Dia menjawab: “Terkena hujan, wahai
Rasulullah!”. Baginda bersabda: “Mengapa engkau tidak jadikan bahagian yang
basah itu di atas makanan supaya orang boleh nampak?! Sesiapa yang menipu, dia
bukan dari pengikutku” (Riwayat Muslim).
Pencinta dan keluarga Nabi s.a.w tidak boleh bersama
dengan penipuan. Nabi s.a.w tidak mengaku sebagai pengikut baginda. Bahkan
pencinta wajar tegas dalam memperkatakan kebenaran. Sesiapa yang menipu hakikat
dan menyelewengkan kebenaran maka dia tidak diiktiraf sebagai pengikut Nabi
s.a.w. Sabda Nabi:
“Sesungguhnya selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan
kezaliman dan pembohongan. Sesiapa masuk kepada mereka lalu membenarkan
pembohongan mereka dan menolong kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku
bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga). Sesiapa yang
tidak membenar pembohongan mereka dan tidak menolongan kezaliman mereka, maka
dia dari kalanganku dan aku dari kalangannya dan dia akan mendatangi telaga (di
syurga)” (Riwayat Ahmad, al-Nasai dan al-Tirmii. Berstatus sahih.
Moga kita semua sayangkan Nabi s.a.w. Berusaha mengikuti
jalan Nabi s.a.w. Menggalakkan orang ramai ke arah cinta Nabi s.a.w dengan
pelbagai pendekatan. Namun, jangan murah-murah lelong nama Nabi s.a.w untuk
kepentingan yang tidak diiktiraf oleh Nabi s.a.w!!!
No comments:
Post a Comment