Harakah APR 10, 2014
USTAZ HAMIZUL ABDUL HAMID
MUQADDIMAH
“Isk! Haram! Dalam Islam, mana ada cukai…”
Demikianlah mungkin gambaran kasar mengenai kefahaman umum umat Islam terhadap
cukai. Benarkah demikian? Apakah status sebenar cukai di sisi Islam? Apakah
dalam Islam memang tiada system cukai yang diaplikasikan? Apakah pada zaman
dahulu, khususnya zaman Rasulullah SAW dan khulafak ar-Rasyidin memang tiada
perlaksanaan sebarang system percukaian ini?
Hakikatnya, isu ini sering menjadi bahan perdebatan yang agak panas dalam
kalangan masyarakat awam, justeru umumnya umat Islam memang menyatakan bahawa
Islam memang tidak meraikan cukai untuk dikenakan ke atas orang-orang Islam.
Pandangan ini bukanlah sebuah omongan kosong, justeru memang disebutkan di
dalam hadis Nabi SAW, misalnya sebuah hadis daripada Imam Ahmad di dalam
musnadnya yang menyatakan: “Pengutip cukai berada di dalam neraka.”
Mafhum daripada hadis ini, menurut fuqaha jelas mengindikasi dan menunjukkan
bahawa cukai itu adalah HARAM hukumnya di sisi Islam, kerana hanya dengan
melakukan perkara yang haram sahajalah maka seseorang itu bisa terjebak ke
dalam neraka. Maka, pastilah mengutip dan membayar cukai adalah haram di sisi
Islam.
DEFINISI
CUKAI
Cukai disebut dalam bahasa arab antaranya dharibah, yang pada asasnya bermakna
‘beban’ atau ‘yang ditimpakan.’ Allah SWT menyatakan kalimah ini pada ayat 61
surah al-Baqarah yang maksudnya: “Dan mereka ditimpakan dengan kehinaan dan
kepapaan, dan sudah sepatutnya mereka mendapat kemurkaan dari Allah.”
Dalam definisi yang dikehendaki oleh pemakaian sehari-hari: “Bayaran (bea,
sumbangan) yang dikenakan oleh kerajaan terhadap orang perseorangan
(perbadanan, syarikat, barang-barang, dll) utk perbelanjaan negara dll.” (Kamus
Dewan Edisi 4)
Mudahnya cukai bermaksud: ‘Sejumlah bayaran yang perlu diserahkan kepada pihak
kerajaan atas perintah kerajaan untuk kegunaan negara.’
BAGAIMANA
APLIKASI CUKAI ZAMAN RASULULLAH SAW DAN SAHABAT?
Hakikatnya, Nabi Muhammad SAW telah pun menerima sistem cukai ini, iaitu jizyah
(cukai individu) dan kharaj (cukai tanah) yang berbentuk cukai yang dikenakan
kepada golongan bukan Islam yang mendapat perlindungan di dalam negara Islam
(disebut kafir zimmi). Namun begitu, zaman dahulu segala cukai ini tidak
dikenakan kepada orang-orang Islam, sebaliknya ia hanya dikenakan kepada
golongan non-muslim, sama ada mereka termasuk golongan kafir zimmi mahu pun
mereka yang tunduk kepada kekuasaan Islam.
Kenapa demikian? Hal ini kerana, bagi orang Islam sudah ada sistem zakat yang
bersifat perintah tetap. Zakat dikenakan kepada orang-orang kaya berdasarkan
harta-harta tertentu dengan jumlah atau kadar yang tertentu. Manakala bagi non
muslim, mereka tidak diwajibkan membayar zakat; namun mereka hakikatnya
mendapat pelbagai kebaikan kerana berada di dalam naungan Islam. Maka, mereka
diminta menunaikan cukai.
Cukai-cukai ini sebenarnya, menjadi sebahagian daripada mekanisme menambah
pendapatan negara demi kebaikan seluruh rakyat. Zaman dahulu, semua sumber
harta yang diperoleh oleh kerajaan akan dimasukkan ke dalam Baitul Mal dan
kemudiannya akan diagih-agihkan kembali untuk kegunaan negara. Cukai ini
hakikatnya seiring dengan zakat yang dikenakan ke atas umat Islam. Kadarnya
juga tidak banyak bezanya dengan zakat (namun ia tidak tetap), yakni tidak
sampai membebankan.
Di dalam kitab Al-Amwal oleh Abu Ubaid, beliau meriwayatkan daripada az-Zuhri yang
mengatakan: “Rasulullah SAW menerima jizyah daripada orang Majusi Bahrain .”
Az-Zuhri menambah lagi: “Siapa sahaja di antara mereka yang memeluk Islam, maka
keislamannya diterima, dan keselamatan diri dan hartanya akan dilindungi
melainkan tanah. Kerana tanah tersebut adalah tanah fai’ (rampasan) bagi kaum
muslimin, kerana orang itu tidak menyerah diri sejak awal, sehinggalah dia
terlindungi.” Maksudnya sehingga mereka di lindungi oleh kaum Muslimin.
BEBERAPA
JENIS CUKAI DALAM KERAJAAN ISLAM
1. JIZYAH
- Bermakna cukai ke atas individu (atau cukai per orang) bagi setiap individu
non-muslim yang mendiami negara Islam. Mulai diperkenalkan semasa nabi SAW
masih ada. Penduduk Tabuh pernah membayar jizyah satu dinar seorang pada setiap
tahun kepada Rasulullah SAW.
2. KHARAJ
- Bermakna cukai ke atas tanah yang dimiliki oleh Negara Islam dan diusahakan
oleh non-muslim. Ia juga diperkenalkan semasa Nabi SAW masih ada. Kadarnya
sekitar 5 peratus dan boleh berubah mengikut pertimbangan pemerintah.
3. USYUR
- Bermaka cukai ke atas kapal-kapal yang dimiliki oleh pedagang non-muslim yang
datang berlabuh dan menjalankan perdagangan di Negara Islam. Ia mulai
diperkenalkan pada zaman pemerintah Umar al-Khattab RA. Kadarnya pula 10
peratus bagi negara musuh yang berdagang dan 5 peratus bagi kafir zimmi.
4.
DHARIBAH
- Bermakna sejenis cukai yang dikenakan oleh pemerintah Islam kepada umat Islam
yang kaya saat negara berada dalam keadaan gawat (darurat) dan pada ketika itu
sumber di Baitul Mal juga sudah kering, hukumnya wajib bagi rakyat
menunaikannya. Kadarnya pula ditetapkan oleh pihak kerajaan sesuai dengan
keperluan.
ADAKAH
ZAKAT JUGA SATU BENTUK CUKAI?
Zakat adalah rukun Islam. Ia adalah ketetapan yang mutlak (qatie). Cukai pula
perkara baharu, ia mendatang sifatnya dan hanya bersifat ijtihadi. Zaman
dahulu, umat Islam hanya diwajibkan menunaikan zakat, tidak diwajibkan membayar
cukai. Manakala, orang-orang bukan Islam, mereka tidak diwajibkan membayar
zakat; maka mereka dikenakan cukai.
Firman Allah SWT: “Sesungguhnya
orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang serta
memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada
kebimbangan (daripada berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan
mereka pula tidak akan berdukacita.” (al-Baqarah: 277)
Oleh itu, interaksi umat Islam dan zakat adalah amat intim perkaitannya. Tidak
sempurna keislaman seseorang tanpa menerima adanya zakat. Menolak zakat sebagai
elemen syariat, membawa kepada kekufuran di sisi Allah SWT. Orang yang kufur
atau murtad, wajib kembali kepada Islam, menerima kefarduan zakat dan tunduk
patuh kepada hukum-hakam yang telah ditetapkan Allah SWT.
Di samping itu, tindakan segelintir manusia yang menyamakan zakat sebagai
elemen cukai dalam Islam juga merupakan suatu kesalahan. Zaman silam, seperti
mana pernah dikupas di dalam kitab tafsir, ada orang Islam yang telah
menyamakan zakat sebagai cukai dan akibatnya mereka dimurkai oleh Allah SWT dan
Rasulullah SAW.
Maka, keimanan seseorang muslim itu tertakluk
kepada keimanannya kepada zakat. Zakat mesti diyakini, difahami dan diamalkan.
Tanpa zakat, seluruh keimanannya akan tertolak. Inilah ketinggian zakat di sisi
umat Islam.
Atas nama menjaga ketinggian itu jugalah, Abu Bakar as-Siddiq pernah bertegas dalam
hal ini saat mendepani sikap segelintir umat Islam yang enggan menyerahkan
zakat kepadanya setelah kewafatan Rasulullah. Kata Abu Bakar: “Akan aku perangi
orang-orang yang enggan menyerahkan zakatnya kepadaku, sebagaimana dahulunya
mereka menyerahkan zakat kepada Rasulullah SAW.”
APAKAH
HUKUM MENGAMBIL CUKAI DARIPADA ORANG ISLAM?
Asasnya dalam Islam, mengambil harta mestilah dengan izin, sesuai dengan sabda
Nabi SAW di saat haji wada’: “Wahai orang ramai, sesungguhnya orang yang
beriman adalah saudara, tidak halal bagi seseorangpun (mengambil) harta
saudaranya melainkan dengan kerelaannya.” (Hadis riwayat Imam Bukhari dan
Muslim)
Maka, fuqaha menyatakan tidak boleh mengambil harta umat Islam, melainkan di
sana adanya satu keperluan yang mendesak sahaja. Itulah yang disebutkan sebagai
dharibah di sisi Islam.
Fuqaha seperti al-Qurtubi, al-Ghazzali dan al-Suaitibi menyatakan, hanya
dharibah yang boleh dikenakan kepada orang Islam, selain daripada itu tidak
dibenarkan.
BAGAIMANA
ZAKAT DAN CUKAI BERINTERAKSI PADA HARI INI?
Mutakhir ini, umat Islam di Malaysia dikenakan kedua-duanya, sama ada zakat
mahupun cukai pendapatan; juga zakat perniagaan mahu pun cukai perniagaan. Maka,
bijaksanalah dalam meraikan kedua-dua keperluan ini. Misalnya, manfaatkanlah rebat
cukai pendapatan yang telah disediakan oleh pihak kerajaan, dengan menunaikan
zakat (sama ada zakat harta mahu pun zakat fitrah) dan selepas itu, cukai
pendapatan dapat dikurangkan.
Manakala bagi para peniaga, potongan masih diberikan walaupun hanya sebatas 2.5
peratus atas pendapatan agregat syarikat yang dizakatkan, namun ia masih
memberikan sedikit kelegaan. Mudah-mudahan, pihak kerajaan boleh memikirkan
untuk meninggikan lagi jumlah rebat zakat perniagaan ke atas cukai perniagaan,
kerana kondisinya agak membebankan umat Islam.
Akta Cukai Pendapatan (ACP) 1967, Seksyen 6A (3): Individu muslim yang
menunaikan bayaran yang wajib di sisi agama termasuklah zakat fitrah berhak
mendapat rebat ke atas setiap pembayaran berkenaan ke atas cukai pendapatannya,
dengan mengemukakan resit yang sah yang dikeluarkan oleh badan agama yang sah
di sisi undang-undang pada tahun taksiran semasa.
Pelarasan PCB – SPG (Pekeliling Kerajaan 1 Jan 2001), kaedah-kaedah Cukai
Pendapatan juga wajar dijadikan kesempatan yang bermanfaat untuk umat Islam
menangani isu cukai.
KESIMPULAN
Rasionalnya, zakat tidak boleh dikenakan kepada golongan bukan Islam kerana
mereka tidak mempunyai cukup syarat, iaitu mesti beragama Islam untuk
menunaikan zakat. Namun, mereka tetap perlu memberikan sumbangan kepada negara
melalui jizyah atau kharaj kepada pemerintah negara. Menurut Mohammad Assad di
dalam bukunya ‘Islam at the Crossroads’, konsep zakat dan jizyah ini adalah
sama, iaitu sebagai sumbangan kepada negara.
Perkembangan Negara Islam, khususnya pasca kewafatan Rasulullah SAW dan Abu
Bakar as-Siddiq, amat memberangsangkan. Umar al-Khattab RA telah berjaya
mengembangkan Islam sehingga ke luar perbatasan sempadan tanah Semenanjung
Arab, dan menyaksikan banyak juga negara yang menerima ketuanan dan mengiktiraf
Islam; tetapi mereka masih enggan memeluk Islam.
Maka, lahirlah beberapa jenis cukai lain dan pemerintah Islam meraikan
perkembangan itu. Misalnya, cukai usyur telah diperkenalkan bagi mengutip cukai
ke atas kapal-kapal milik pedagang bukan Islam yang menjalankan perniagaan di
Negara Islam. Begitu juga dengan cukai kharaj yang dikenakan oleh pemerintah
Islam kepada orang-orang bukan Islam yang mengerjakan tanah atau pertanian, ia
semakin meluas dilaksanakan.
Sekali imbas, pemerintah Islam yang bersifat adil itu mengenakan segala jenis
cukai ini bukanlah dengan maksud untuk menekan golongan bukan Islam; sebaliknya
untuk mengiktiraf sumbangan mereka dan pada masa yang sama, agar wujud keadilan
di antara orang-orang Islam dan non-Muslim di dalam bernegara.
Cukai jizyah boleh dianggap seperti zakat pendapatan ke atas muslim, cukai
usyur pula seperti zakat perniagaan dan cukai kharaj pula seakan-akan zakat
pertanian. Mungkin dari aspek kadar yang dikenakan ada sedikit perbezaan; namun
ia masih tidak membebankan.
Yang jelas, legasi dan kemampuan zakat ke atas umat Islam dan cukai kepada
non-muslim dalam menjana negara dan umat sudah terbukti dalam lipatan sejarah
Islam. Ia menjadi alat terpenting di dalam pembinaan sebuah negara, seperti mana
kemakmuran Madinah dari zaman Rasulullah SAW sehinggalah ke zaman Turki
Uthmaniyyah ribuan tahun lamanya.
*Artikel ini telah dibentangkan di Persidangan Zakat dan Cukai Kebangsaan,
anjuran Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (Jawhar) dan Persatuan Akauntan Percukaian
Malaysia (MATA), pada 31 Disember 2013, Kuala Lumpur.
http://www.hamizul.com/
No comments:
Post a Comment