DATUK SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG | .
MUQADDIMAH
Ketika Rasulullah SAW dilantik menjadi Rasul akhir zaman, kerasulannya bersifat
sejagat dan ‘alami. Baginda bukan sahaja berdepan dengan musyrikin Arab yang
buta huruf, paling keras dan bebal, bahkan menghadapi seluruh manusia di muka
bumi sepanjang zaman.
Ada pun di luar bumi Arab pula, adanya kuasa-kuasa besar dunia yang bertembung,
khususnya Rom dan Parsi, di samping China, India, Mesir, Habsyah dan lain-lain.
Dalam masa yang sama, adanya pula golongan ahli kitab dan bukan ahli kitab
berbagai-bagai agama.
Al-Quran, bukan sahaja menjadi petunjuk yang benar mengenali Allah dan segala
akidahnya, beribadat dan cara hidup diri dan bermasyarakat, hubungan manusia
dengan Allah.
Al-Quran juga memberi petunjuk menangani berbagai-bagai agama dan kuasa
pemerintahan, dengan memaparkan sejarah terdahulu dan semasa. Pendekatan dakwah
secara muwajahah silmiyyah diutamakan, perdamaian didahulukan dalam hubungan
antara bangsa, negara, kaum dan agama, berdiplomasi dalam menangani
pertembungan antara kuasa besar dan kebijaksanaan dalam pertembungan agama,
dengan syarat istiqamah dan konsep murunah tanpa hilang petunjuk yang sebenar,
serta tegas menghadapi segala tentangan sehingga tidak menyerah kalah, sama ada
menang atau mati kerana Allah.
MENGHADAPI PERGOLAKAN ANTARA BANGSA
Di antara petunjuknya ialah firman Allah, maksudnya:
“Alif, Laam, Miim.
Rom telah dikalahkan. Di negeri yang dekat sekali; dan mereka sesudah
kekalahannya itu akan mengalahkan lawannya. Dalam masa tidak sampai sepuluh
tahun. Kepada pentadbiran Allah jualah terpulang segala urusan, sebelum
berlakunya dan sesudah berlakunya; dan pada ketika berlakunya (Kemenangan Rom)
itu, orang-orang yang beriman akan bergembira. Dengan kemenangan yang diberi
Allah. Dia memberi kemenangan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Dia lah
jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani. (Surah ar-Rum : ayat 1-5)
Ayat-ayat ini membetulkan sikap dalam pertembungan antara dua kuasa besar di
zaman itu, dengan sikap yang berbeza di antara ahli kitab dan yang lain, tanpa
menghadapi musuh yang ramai dalam satu masa.
MENGHADAPI PELBAGAI PIHAK
Adapun berdakwah secara umum, manusia berbagai-bagai agama dan budaya, sehingga
kerajaan yang memerintah negara, Al Quraan memberi petunjuk. Firman Allah,
maksudnya :
“Serulah (berdakwah)
ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan kebijaksanaan dan nasihat pengajaran
yang baik, dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang terbaik; Sesungguhnya
Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalannya,
dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah
petunjuk.”
“Dan jika kamu
membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah kamu membalas dengan yang
setimpal seperti yang telah ditimpakan kepada kamu, dan jika kamu bersabar,
(maka) Sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang-orang yang
sabar.”
“Dan bersabarlah
(Wahai Muhammad terhadap perbuatan dan telatah golongan yang ingkar itu); dan
tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan (memohon pertolongan) Allah; dan
janganlah Engkau berdukacita terhadap kedegilan mereka, dan janganlah Engkau
bersempit dada disebabkan tipu daya yang mereka lakukan.”
“Sesungguhnya Allah
beserta orang-orang Yang bertaqwa, dan orang-orang yang berusaha amalan yang
baik.”
(Surah al- Surah An-Nahl : Ayat 125 – 128)
Khusus bagi menghadapi ahli kitab Allah berfirman, maksudnya :
“Dan janganlah kamu
berbahas dengan ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali
orang-orang yang berlaku zalim di antara mereka; dan Katakanlah (kepada
mereka): "Kami beriman kepada (Al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan
kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan kepada kamu; dan Tuhan kami, juga
Tuhan kamu, adalah satu; dan kepadaNyalah, kami patuh dengan berserah diri
(Islam)." (Surah al-Ankabut : ayat 46)
CABARAN DALAMAN UMMAH
Seterusnya umat Islam menghadapi cabaran penyelewengan dalaman, sehingga
memecahkan mereka kepada mazhab bukannya sekadar furu’ ilmu fiqh yang di
izinkan, bahkan yang menyentuh akidah yang dinamakan firqah dan tasawwuf yang
dinamakan tariqat. Walaupun mengaku berada dalam kepompong Islam, tetapi memecahkan
kedudukannya daripada kepompong Islam, secara sedar atau tidak.
Dalam hal ini kita perlu membuat pertimbangan berpandukan firman Allah,
Maksudnya:
“Kemudian Kami
jadikan al-Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan
hamba-hamba Kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya
sendiri (dengan tidak mengendahkan ajaran al-Quran), dan di antaranya ada yang
bersikap sederhana, dan di antaranya pula ada yang mendahului (orang lain)
dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia
yang besar (dari Allah semata-mata).” (Surah Surah Fatir : Ayat 32)
Selepas wafatnya Rasulullah SAW berlakunya masalah dalaman penganut Islam,
peristiwa riddah, keluar daripada Islam semuanya atau menafikan hukum zakat
dalam keadaan masih bersembahyang. Kekhilafan juga berlaku dalam kalangan para
sahabat RA berhubung dengan perlantikan Khalifah. Walau pun akhirnya bersepakat
mendokong Khulafa ar-Rasydin RA. Namun kesannya berbangkit kemudian, mencipta
mazhab Syiah dan Khawarij dan menjadi melampau kerana adanya anasir luar yang
masuk ke dalam umat Islam dan kejahilan umat pada zaman mutakhir.
Selepas penterjemahan berbagai-bagai ilmu ke dalam bahasa Arab pada zaman
Abbasiyyah, sehingga termasuk pengaruh ilmu falsafah, menyebabkan lahirnya
perbincangan ilmu akidah yang memecahkan aliran pemikiran dalam aspek akidah
dalam kalangan Ahli Sunnah sendiri, kepada aliran Salafiyyah, Asyairah dan
Maturidiyyah sehingga dinamakan Ilmu Al Kalam kerana banyak falsafahnya apabila
berdepan dengan aliran Muktazilah, Qadariyyah, Jabariyyah dan lain-lain. Muncul
pula aliran Batiniyyah yang menafikan amalan syariat yang diwajibkan. Semua
aliran aliran tersebut juga mempengaruhi semua kalangan mazhab yang terdahulu
yang bermula dengan politik, feqah dan tasawuf.
Umat Islam pula menghadapi al Ghazwu al-Fikri daripada timur dan barat,
khususnya selepas masuknya zaman penjajahan baru dan selepas penjajah asing,
bukan sahaja terpengaruh dengan tamadun kebendaan yang melampau, tetapi menganut
aliran al-Ilmaniyyah (Sekularisma) yang mencipta semangat menentang penjajah,
pada mulanya berasaskan nasionalisma dan selepasnya menganut berbagai-bagai
ideologi dan teori politik dan ekonomi yang asing daripada Islam. Bukan sahaja
liberal kapitalisma dan sosialisma yang tidak menolak agama bahkan melarat
kepada komunisma yang menentang semua agama.
AKIDAH MEMPENGARUHI MAZHAB
Perpecahan umat berdasarkan kepada politik pada awalnya, bukan sahaja mempengaruhi
madrasah fiqhiyyah, namun melibatkan juga madrasah akidah dan tasawuf sehingga
berpecah kepada mazhab yang banyak.
Abu al-Hasan al-‘Asyari dalam kitabnya Maqalat al-Islamiyyin dan al-Syahrastani
dalam al Milal wa Nihal menghuraikan agak terperinci. Madarasah Ahli Sunnah
dalam perkara akidah berpecah kepada tiga mazhab - Salaf, As-Syairah dan
Maturidiyyah.
Mazhab Syiah berpecah kepada 52 mazhab yang besar dan kecil. Khawarij pula
berpecah kepada 16 mazhab. Mu’atazilah kepada 12 mazhab, Jabriyyah kepada tiga
mazhab.
MAZHAB AHLI Al SUNNAH WA JAMA’AH
Mazhab Ahli Sunnah Wa Jama’ah wajib
dipertahankan kebenarannya, walau pun Muktamar OIC terakhir di Makkah
merasmikan keputusan Majmak al-Fiqh dibawahnya yang berpusat di Jeddah dan
sebelumnya Majma’a Al Buhuth Al Islamiyyah di-Mesir mengisytiharkan lapan
mazhab yang lahir dalam kalangan umat Islam yang diiktiraf bernama Islam.
Mazhab Ahli Sunnah mengalami proses ilmu dan perjuangan yang lebih mendalam
daripada mazhab yang lain, kerana berada di pusat ilmu, seperti Makkah,
Madinah, Yaman, Syam , Iraq dan Mesir.
Adapun Mazhab yang lain menjadi terpencil daripada pusat ilmu dan jauh daripada
para ulama muktabar yang berjuang secara berdepan menghadapi cabaran.
Menjadikan pendapat yang kuat dari segi hujah yang sahih dan kuat bersumberkan
hukum Islam lebih banyak, dan hujah mazhab yang lain banyak yang lemah, namun
kita tidak boleh menafikan adanya banyak persamaan dalam beberapa hukum dan
adanya pertemuan ilmu berbagai mazhab, kerana berguru dan meriwayat di antara
satu sama lain. Seperti di antara Abu Hanifah dan Imam Al Baqir dan anaknya
Imam Ja’afar Al Sadeq daripada mazhab Syi’ah. Imam Al Bukhari dan Muslim
meriwayatkan daripada Soleh bin Hay yang bermazhab Syiah , dan contoh yang
lain.
Perlu diketahui juga bahawa zaman mutakhir berlakunya kelahiran kaul daif dan
ada yang menyeleweng daripada imam mazhab yang terdahulu apabila berlalunya
masa yang lama dan berlakunya pertembungan secara jahil dan taksub. Sehingga
ada yang terlalu melampau sehingga membatalkan Islamnya.
Perlu difahami perbezaan antara meningkari Nas al-Quran, Hadis-Hadis Soheh
Mutawatir, Ijma’a dan menafikan Hadis Ahad dan adanya kaul daif daripada mazhab
sahabat dan tabi’en.
Dalam masa yang sama berlaku pula ta’asub mazhab Sunni sendiri sehingga menolak
dan menyesatkan sesama sendiri dan menafikan mazhab para sahabat dan tabi’ein
yang sepatutnya dikaji juga.
KAJIAN PARA ULAMA
Ada kalangan ulama yang mengarang kitab berkenaan dengan sejarah dan aliran
pemikiran mazhab-mazhab firqah tersebut. Seperti Abul Hasan Al-Asyari mengarang
kitab Maqalat Al Islamiyyin. AlSyahrastani kitabnya al-Milal wa-Nihal , Ibnu
Hazmin kitabnya al-Fisal fi al-Milal wa-Nihal. Ibnu Khaldun pula menyentuhnya
dalam al-Muqaddimah. Maka kita akan dapati perbezaan pendapat dan sikap
kalangan ulama itu kerana berbeza zaman dan tempat.
Untuk mendapat kajian terperinci adalah lebih baik dirujuk kepada penulisan
perbandingan mazhab yang agak mendalam, terperinci dan tidak terpengaruh dengan
tekanan politik kerajaan masing. Di antaranya ialah karangan Al-Syeikh Muhammad
Abu Zahrah, Dr Abdul Karim Zaidan yang berada di tengah-tengah masyarakat
berbagai mazhab. Sebelumnya al-San’aani daripada Syiah Zaidiyyah mengarang
kitab Subul Al-Salam mensyarahkan kitab matan Hadis Bulugh Al-Maram karangan
Ibnu Hajar daripada Sunni, Al-Syaukani yang berubah daripada keluarga Syiah
kepada Sunni.
Kita juga wajib berwaspada dengan permainan politik dalaman umat dan musuh
luar, yang sengaja mencetuskan masalah dalam tanah air dan masyarakat umat
Islam .
SIKAP MUSUH TERHADAP ISLAM
Semua penulisan dan media barat meletakkan semua yang berwajah Islam dalam
senarai paling bahaya, tanpa mengira mazhab, bangsa, dan ideologi politik yang
dianut dan diperjuangkan, walau pun yang terpelanting daripada Islam seperti
Komunis atau Islam Liberal.
Ketika memuncak perang di Semenajnung Korea tahun 50-an, dan ancaman pakatan
Warsaw terhadap Negara Eropah, seorang diplomat barat membuat kenyataan bahawa
Islam lebih bahaya daripada ancaman komunis. Di Malaysia juga ada kalangan yang
menumpang sama.
Saya juga tidak lupa kenyataan Ehud Barak, Mantan PM dan Menteri Pertahanan
Israel ketika terburainya Komunis dan pecah berkecainya Negara Sovet pada akhir
tahun 80-an:
“Supaya berwaspasa terhadap kumpulan Islam yang muncul di negara Asia Tengah
bekas jajahan Islam”.
Kita perlu membaca sikap kuasa besar barat dan timur terhadap Islam secara
menyeluruh. Kita juga wajar memahami mengapa British berfahaman Liberal
kapitalis dan sekutunya mengizinkan kemerdekaan Yaman Selatan dahulu kepada
pembentukan kerajaan Komunis Maxis di antara tempat paling stratejik dan Rusia
dan China mengizinkan penubuhan kerajaan pro barat di kawasan umat Islam di
Asia Tengah. Dalam masa yang sama adanya pula negara Arab yang bersekongkol
dalam percaturan politik kuasa besar.
Umat Islam juga dikawal habis-habisan dalam perlumbaan teknologi. Maka kalau
yang maju sehingga sedikit kemajuan dalam teknologi nuklear, laksana tanda
kiamat yang wajib dimusnahkan, walau pun dia seorang Islam yang zalim seperti
Saddam Husain atau tolol seperti Muaamar Gaddafi. Sekalipun bertujuan untuk
tenaga letrik dan sebagainya, tetap diharamkan. Saintis Iran, dikutip untuk
dibunuh dan ada yang diculik ketika menunaikan haji di Makkah, tiba-tiba dapat
melarikan diri ke Kedutaan Pakistan di Amerika.
Ada pun negara lain boleh membina semaju-majunya, sehingga melakukan ujian yang
mengacau cuaca dunia dan keselamatan penduduk setempat, dan mengganggu keamanan
dunia dengan senjata pemusnah membunuh lebih kejam daripada binatang buas.
Negara barat dan timur boleh menubuhkan apa sahaja pakatan termasuk
ketenteraan, saperti NATO dan Warsaw, atau pakatan ekonomi seperti EU, AFTA,
NAFTA, G7, TPPA dan sebagainya. Adapun negara umat Islam diharamkan seperti
itu.
Maka OIC hanya layak bersifat NGO yang hidup segan mati tak mahu. Apabila
Almarhum Erbakan PM Turki menubuh G8, maka dilumpuhkan, lebih lagi apabila
mencadangkan Dinar pengganti Dollar dalam urusan kewangan antarabangsa. Tiba-tiba
Erbakan (Pemimpin Parti Islam seperti PAS di Malaysia) digulingkan, termasuk
Tun Mahadir pemimpin kuat Umno yang menyokong cadangan ini.
Beginilah senario membelasah Islam tanpa mengira mazhab, tanpa mengira namanya
Sunni, Salaf atau Khalaf, Asyairah, Maturidiyyah, Wahabi dan lain-lain. Termasuk
tanpa mengira Sunni, Syiah dan Khawarij dan lain-lain, termasuklah tanpa
mengira Islam atau sekular.
Pada zaman penjajahan dahulu pihak musuh juga berjaya mencipta mazhab yang
disokong oleh mereka seperti Qadiani (Ahmadiyyah) di India dan Bahai di Iran
yang ditolak oleh umat Islam, sehingga terpaksa memindah pengkalan di Israel
dan England.
GERAKAN ISLAM DAN HUBUNGANNYA DENGAN
MAZHAB
Semua gerakan Islam Islah dan tajdid menangani berbagai mazhab dengan ilmu para
ulamanya melalui taqrib kalangan mazahib yang dikira daripada Ahli al-Islam
atau pun Ahli Al-Qiblah.
Pelopor gerakan tajdid zaman penjajahan, Jamaluddin al-Afghani yang pernah
dibuang ke Iran dan kemudiannya ke Mesir, lalu bergabung dengan muridnya
Muhammad Abduh memainkan peranan pada awal abad yang lalu bersama dengan
Ayatullah Al-Kasyani. Usaha ini disambung oleh Hasan al-Banna, Abul ‘Aala
Maududi, Nawwab Sofawai dan lain-lain. PAS juga bersama menyambung dalam usaha
ini. Namun mendapat tentangan dan gangguan dalam negara dan antarabangsa. Hasan
al-Banna ditembak mati di Mesir dan Nawwab Sofawi dihukum bunuh di Iran. Dua
tokoh al-Azhar, selepas Syaikh Muhammad Abduh iaitu Shaikh Mustafa al-Maghari
dan Mahmud Syaltut melibatkan diri dalam usaha taqrib. Selepasnya perlantikan
Shaikh Azhar dikuasai oleh kerajaan Mesir.
Almarhum Dr Said Ramadan al-Misri (S/U Ikhwan Muslimin) menegaskan bahawa
beliau tidak melupai demonstrasi ratusan ribu di kedutaan Mesir di Tehran
apabila Sayyid Qutb dan rakan-rakannya dijatuhkan hukuman mati ditali gantung.
Gerakan Ikhwan al-Muslimin secara khusus mememainkan pengaruh yang besar,
apabila beberapa kitab dan risalahnya diterjemahkan ke bahasa Parsi, di antara
penterjemahnya ialah Ayatullah Ali Khamenei yang dilantik menjadi Imam selepas
al-Khomeini. Terakhirnya, beliau mengeluarkan fatwa membatalkan beberapa ribu
hadis dalam kitab mereka (al-Kulaini), yang didapati mencela para sahabat dan
Umahat al-Mukminin RA.
Satu pendedahan diawal revolusinya berlaku perang teluk yang belum selesai
sehingga kini. Berlaku pengeboman bangunan yang mengorbankan lebih 80 orang
pemimpin, mereka sebahagian besarnya terlibat dengan gerakan Islam, diantaranya
ialah Ayatullah Bahasyti.
Walau pun mereka boleh bertahan, namun mereka berdepan dengan para ulama
fanatik mazhab yang masih ramai dalam masyarakat yang bertindak secara negatif
menyebarkan mazhab dan pandangannya di kalangan sunni, di samping negara Arab
Sunni berjiran tidak menunjukkan semangat kejiranan dan persaudaraan seagama,
sebaliknya bersedia menjadi pengkalan tentera kuasa besar barat yang menjadikan
Iran satu ancaman besar kepada mereka. Sedangkan negara ini sangat rapat
dengan Iran pada zaman Shah yang menjadi pengkalan terkuat kepada Barat.
Sikap kerajaan negara Arab terhadap kemenangan Islam di Sudan, terhadap
Ghazzah, terkini di Mesir, Tunisia, dan lain-lain, sangat menunjukkan belangnya
yang sebenar. Menunjukkan usaha menghalang munculnya Negara Sunni yang mampu
memimpin dunia Islam - sesuatu yang tidak boleh dilakukan oleh Iran walaupun
sudah menunjukkan arah menjadi kuasa besar dunia.
Sikapnya memutuskan hubungan dengan Israel dan membatalkan pengiktirafan yang
dilakukan oleh kerajaan Shah dahulu dan keberanian membantu Hamas, dan Tanzim
Jihad bukan sahaja Hizbullah, sepatutnya dilakukan oleh Negara Arab Sunni
sangat memalukan.
Negara-negara besar yang terlibat dalam penubuhan Israel telah berjaya
mencetuskan peperangan secara wakalah di Syria yang dianggap oleh Lawrence
sejak seratus tahun yang lalu sebagai kawasan penyelamat kepada penaklukan
tanah suci mereka di Palestin. Terkini dapat menghapuskan pengkalan Hamas dan
Tanzim Jihad (dua kumpulan Islam Sunni), pengkalan hadapan secara lansung
dengan Israel yang tidak dibenarkan di semua Negara Arab, kecuali Yaman, Sudan,
Algeria, Qatar dan Lubnan, serta menyekat saluran senjata menentang Israel
disebelah utara, yakni bukan hanya melibatkan Hizbullah daripada Syiah.
PETA BARU DUNIA ISLAM
Pada awal abad yang lalu, semangat kebangsaan memecahkan umat Islam berjaya
menjatuhkan Khilafah Uthmaniyyah, iaitu peranan mazhab pada masa itu tidak
besar. Pendedahan terkini melalui media baru menunjukkan, faktor mazhab dan
kepelbagaian kaum dan agama yang ada dalam negeri Islam dijadikan faktor
membentuk peta baru Asia Barat dan akhirnya melibatkan dunia Islam. Tujuannya
ialah menyelamatkan Israel yang menjadi pengkalan hadapan dalam pertembungan
dengan dunia Islam, juga penguasaan terhadap sumber pembekal tenaga dan
perjalanan antarabangsa.
Pemetaan dicadangkan supaya Selatan Mesir (So’eid) dipecahkan kepada kaum yang
rapat dengan Afrika yang digabungkan dengan Sudan Utara yang dipisahkan
daripada Sudan Selatan dan Darfur. Negara untuk kaum Kristian Koptik juga
dicadangkan. Utara Afrika dipecahkan di antara kaum Arab dan Barbar (amazigh). Syria
, Iraq dan Lubnan dipecahkan kepada Sunni, Syiah, Alawi, Kurdis dan Turkuman
yang memecahkan Turki pula. Begitu juga Saudi, Iran, Negara Teluk dan Yaman.
Usaha melumpuhkan ketenteraan juga dilaksanakan, setelah berjaya melumpuhkan
Pakistan dan Afghanistan, Mesir dan Syria kerana masalah dalaman, dilagakan
pula Saudi dan Iran secara pertembungan mazhab. Peperangan boleh dilakukan
secara langsung atau wakalah (proksi) bagi kesempatan pasaran senjata dalam
kalangan kuasa besar dan meleburkan wilayah Islam dengan peperangan sesama
sendiri .
PENUTUP
Perpecahan mazhab yang telah wujud sejak seribu tahun dahulu tidak menghalang
kemaraan dakwah dan futuhat Islam ke seluruh pelusuk dunia, kerana umat yang
tulin dapat membezakan antara yang sesat dan tidak. Masa dan tenaga tidak
dihabiskan oleh pertelingkahan mazhab dan firqah yang wujud, tetapi kebangkitan
Islam yang sedang berlaku kini digugat dengan perkara mazhab sekiranya tidak
ditangani dengan bijak oleh para ulama dan pemimpin yang insaf.
Sumber ilmu Islam secara riwayat dan dirayat sepatutnya dapat diperkasakan
dengan mudah sekiranya dimanfaatkan teknologi maklumat terkini.
PAS sendiri sehingga kini berjaya menapis segala anasir fahaman dan mazhab yang
cuba dimasukkan kedalam PAS atau menggangu perjalanannya, sama ada kumpulan ini
keluar dengan sendiri atau dipecat.
Akhirnya bacalah firman Allah, maksudnya:
103. Katakanlah (Wahai Muhammad): Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan
orang-orang yang paling rugi amal-amal perbuatannya?
104. (Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan
dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada
apa sahaja yang mereka lakukan.
105. merekalah orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat Tuhan mereka
dan akan pertemuan dengannya; oleh itu gugurlah amal-amal mereka; maka akibatya
Kami tidak akan memberi sebarang pertimbangan untuk menilai amal mereka, pada
hari kiamat kelak.
106. (Mereka yang bersifat) demikian, balasannya neraka Jahannam,
disebabkan mereka kufur ingkar, dan mereka pula menjadikan ayat-ayatKu dan
Rasul-rasulKu sebagai ejek-ejekan.
(Surah Surah al-Kahf : ayat 103-106)
*Teks
ini dibentangkan semasa Wacana Pengukuhan Akidah di Unisel Shah Alam
No comments:
Post a Comment