Rasulullah
SAW mengungkapkan saranan menerusi hadis Baginda yang diriwayatkan oleh
Saidatina Aisyah, "Sesungguhnya Allah menyukai apabila salah seorang
daripada kamu melakukan sesuatu pekerjaan, ia melakukannya dengan baik,
sempurna dan teliti." (Riwayat al-Baihaqi).
Pekerjaan adalah
proses, wadah dan kaedah untuk beri kebaikan kepada orang lain, bukan sekadar
mendapat laba, tetapi gudang memperoleh pahala. Bukan semata-mata makan gaji,
tetapi menghadam sebanyak-banyaknya kebaikan dan reda Ilahi.
Ustaz Pahrol Mohd Juoi
mengajak kita melihat pekerjaan daripada perspektif Islam yang kaya dengan
kebaikan dan punya kaitan dengan tujuan kehidupan menerusi Islam Itu Indah di
IKIMfm, Rabu lalu.
Katanya, pegang kata kunci 'beri kebaikan yang terbaik jika ingin menjadi baik'
untuk membezakan pekerjaan manusia dengan makhluk Allah SWT yang lain mahupun
meletakkan beza pekerjaan umat Islam dengan yang belum beragama Islam.
Menyorot kehidupan
sebagai hamba Allah SWT juga khalifah di dunia, manusia diberi tanggungjawab
bekerja sebagai cabang ujian dan menjadi kewajipan untuk menang dalam menyahut
ujian itu. Caranya dengan melaksanakan pekerjaan pada tahap terbaik.
Firman Allah SWT yang
bermaksud: "Dialah yang mencipta mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan
menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya;
dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun (bagi orang yang
bertaubat)." (Surah al-Mulk, ayat 2).
Setiap pekerjaan
datang dengan ujian, kecekapan, kesungguhan, keikhlasan dan akhlak semuanya
diuji. Setiap ujian menjadi kayu penanda keperibadian seseorang Mukmin.
Allah SWT berfirman
yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk
bekerja ialah yang kuat lagi amanah." (Surah al-Qasas, ayat 26).
Gabungan sudut al-quwwah
Perlu menggabungkan
ciri-ciri dari sudut al-quwwah iaitu kekuatan serta kemampuan bukan sekadar
fizikal, tetapi juga ilmu dan kemahiran. Mempunyai amanah, ketelusan serta
kasih sayang dalam melaksanakan tugasan.
Inilah sifat umat Islam
dalam bekerja. Ada gabungan kepakaran juga keimanan, cantuman integriti dan
kecekapan. Jika ada semuanya, dengan izin Allah SWT segala yang direncana
menjadi dan diberkati.
Pekerja juga perlu
melakukan kerja dengan acuan Allah SWT bukan terapan manusia jika ingin
melahirkan pekerja yang punya prestasi kerja tinggi.
Terdapat tiga elemen
sebagai neraca kerja yang terbaik. Pertama, capai kualiti dengan input yang
sedikit menghasilkan output yang banyak. Kedua, kuantiti yang lebih baik dan
ketiga ialah akhlak, etika serta adab terpuji yang membangun jati diri, sahsiah
peribadi seorang Mukmin.
Imam Malik menyuarakan
pendapat untuk menulis Kitab Muwatta' dan hasrat itu dipertikaikan kerana
ketika itu sudah ada Kitab Muwatta' yang ditulis oleh orang terdahulu, jadi
apakah perbezaan hasil tangan Imam Malik?
Lalu Imam Malik
menegaskan, perbezaan terletak pada keikhlasan dan keikhlasan itu akan
berkekalan. Beliau menulis dengan ikhlas dan mengharap reda Allah SWT
sehinggakan beliau menyaring 3,000 daripada 10,000 hadis dalam menghasilkan
Kitab Muwatta' karangannya.
Beliau begitu teliti
dan hanya inginkan yang terbaik. Sebagai ganjaran ketelitian, kesungguhan dan
curahan ilmu yang terbaik itu, sehingga hari ini jika menyebut Kitab Muwatta'
hanya terbayang Kitab Muwatta' milik Imam Malik dan terpadam kitab muwatta'
yang terdahulu sebelum beliau.
Hebatnya keikhlasan
akhirnya melahirkan ketelitian dan kesungguhan. Rasulullah SAW menyatakan,
Allah SWT menyayangi hamba-Nya yang sentiasa melakukan kerja dengan cara yang
terbaik dan bersungguh-sungguh.
Tidak mudah lakukan kebaikan
Bukan suatu yang mudah
untuk melakukan kebaikan. Terkadang setiap kebaikan dilakukan perlu kepada
perlindungan daripada tempias kata-kata yang mengecewakan. Allah SWT
mengingatkan, kesenangan dan kesusahan itu adalah ujian ke atas hamba-Nya dan
ia adalah sunahtullah.
Bukankah syurga itu
dipagari dugaan dan ujian sedang neraka dipagari kesenangan serta kenikmatan? Sedangkan
Rasulullah SAW sebaik-baik manusia juga diuji apatah lagi kita manusia biasa yang
selayaknya diuji.
Jika ada suara
mengkritik perbuatan baik kita, Ustaz Pahrol menasihatkan kita katakan kembali
bahawa perbuatan atau kerja baik kita bukan bererti kita sudah menjadi baik,
tetapi itu sahaja usaha untuk menjadi orang yang baik.
Jika ditanya adakah
kita sudah baik? Usah yakin bahawa kita sudah jadi baik,
tetapi jawablah dengan
yakin bahawa kita sedang dalam usaha menjadi baik dengan melakukan kebaikan
secara yang terbaik. Walau apa juga kekangan, lakukanlah kebaikan dengan
sehabis baik, penuh kesungguhan serta iltizam kerana ia sangat berkait rapat
dengan iman dan cara meraih reda Allah SWT.
Dr Yusof al-Qaradawi mengatakan, tiada pendorong
dan penggerak yang lebih kuat pengaruhnya dalam usaha meningkatkan prestasi
kerja dan produktiviti pengeluaran selain daripada iman. Ini akan melahirkan
pekerja yang selari dengan falsafah Islam.
Etika dan profesionalisme Islam meletakkan
kesetiaan kepada Allah SWT dan rasul-Nya mengatasi segala nilai yang wujud
dalam sesuatu sistem atau budaya. Allah SWT sangat menyukai hamba-Nya yang
memperelokkan kerjanya.
Kerja yang bersungguh-sungguh menggambarkan
kesempurnaan iman dan takwa, ketulusan hati, keluhuran budi serta kemuliaan
akhlak yang semua sifat itu akan dikira oleh Allah SWT dalam menentukan amal hamba-Nya
diterima atau sebaliknya.
Seiring pelaksanaan kerja yang baik, prinsip
kesempurnaan juga sangat menitikberatkan elemen ikhlas. Semoga dicampakkan
ikhlas ke dalam hati kita ketika melaksanakannya.
Jawatan, kerja, tugas atau apa juga profesion yang
kita pegang bukan suatu kebanggaan untuk digunakan sebagai alat mencapai
cita-cita dunia, tetapi ia amanah yang wajib ditunaikan dengan sempurna.
Mudah-mudahan kerja dilakukan membawa faedah duniawi dan manfaat ukhrawi.
Islam bukan sekadar mendidik kita untuk memberi
kebaikan, malah menuntut kita menghulur kebaikan. Lakukan kerja tidak cukup
dengan buat kerja yang betul, tapi laksanakan dengan betul-betul secara yang
terbaik.
*bhagama@bh.com.my
Penulis ialah Penerbit Rancangan
Kanan IKIMfm
No comments:
Post a Comment