PROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL
ABIDIN
4 Julai 2014
MENJELANG Ramadan
banyak hukum hakam sering dibangkitkan berkaitan puasa. Di sini saya senaraikan
sebahagian daripada jawapan terhadap beberapa isu hukum berkaitan puasa.
Pandangan dipilih adalah yang saya yakini lebih mendekati maksud nas dan sifat
Islam yang rahmat.
Bila habis
waktu sahur?
Waktu sahur pula berterusan sehingga masuk waktu Subuh. Selagi tidak masuk
waktu Subuh seseorang masih boleh bersahur. Masuknya Subuh adalah waktu imsak
(bermula puasa) yang sebenar, bukan beberapa minit sebelum itu.
Ini dijelaskan Nabi Muhammad SAW dalam hadis Baginda SAW. Kata isteri Baginda
SAW, Aishah RA: “Sesungguhnya Bilal azan pada waktu malam (azan pertama Subuh,
sebelum masuk waktu). Maka Rasulullah SAW pun bersabda: “Makan dan minumlah
sehingga Ibn Ummi Maktum azan, kerana beliau tidak akan azan melainkan setelah
masuk waktu fajar (Subuh).” (Riwayat Bukhari & Muslim)
Dalam hadis Muslim pula, Baginda SAW bersabda: “Jangan kamu tersilap disebabkan
azan Bilal, ataupun warna putih sehinggalah kelihatan waktu fajar (sebenar)”.
Hal ini selaras dengan kenyataan al-Quran: (maksudnya): “Makan dan minumlah
kamu sehingga ternyata benang putih dari benang hitam dari waktu fajar,
kemudian sempurnakanlah puasa sehingga waktu malam”. (Surah al-Baqarah: 187)
Mandi
kerana letih puasa
Antaranya, anggapan mandi ataupun basuh kepala apabila terlalu keletihan
mengurangkan pahala puasa. Ada
pula yang bertegas semasa puasa mandi selepas Asar makruh.
Ini tidak disokong oleh riwayat yang menunjukkan Nabi Muhammad SAW mencurahkan
air ke atas kepala Baginda SAW ketika berpuasa kerana terlalu panas ataupun
dahaga.
Dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Malik dalam al-Mawata’, Ahmad dan
Abu Daud dalam sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan: “Telah
berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah SAW di
al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda
berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”
Korek
telinga batal puasa?
Antara anggapan lain ialah menyatakan semasa puasa tidak boleh memasukkan
apa-apa benda ke dalam mata, telinga dan mulut, sekalipun bukan makanan dan
minuman.
Ini menyebabkan mereka yang gatal telinga ataupun hidung menderita sepanjang
hari berpuasa. Ia berlawanan dengan sifat Islam yang mudah. Ada yang melarang bercelak kerana bimbang
masuk ke dalam rongga. Pegangan ini asalkan berasas riwayat kenyataan Ibn
‘Abbas: “Membatalkan puasa itu apa yang masuk, bukan apa yang keluar”. (Riwayat
Ibn Abi Syaibah, sahih)
Namun, itu adalah ulasan Ibnu ‘Abbas kepada mereka yang berbekam bagi
menunjukkan ia tidak membatalkan puasa.
‘Apa yang masuk’ bermaksud makanan ataupun minuman ataupun yang mempunyai
fungsi yang sama seperti makanan dan minuman yang masuk ke dalam jasad. Jika sekadar alatan tertentu maka ia tidak termasuk dalam
maksud ini.
Jika tidak mereka yang memasukkan berus gigi ataupun kayu sugi ke dalam mulut,
ataupun berkumur semasa puasa tentu dianggap batal.
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah (meninggal 728H) dalam Majmu al-Fatwa, setelah
menyebut mengenai khilaf ulama, beliau menjelaskan puasa adalah amalan setiap
Muslim.
Jika perbuatan seperti bercelak yang memang diamalkan secara meluas semasa
zaman Nabi SAW itu membatalkan puasa, tentu Baginda SAW akan menerangkannya.
Juga tentu golongan sahabat akan bertanya mengenainya. Namun, apabila tiada
hadis sahih tentang hal itu, maka menunjukkan memakai celak tidak membatalkan
puasa.
Demikian juga tentang mencium wangian, menyapu minyak di badan dan seumpamanya.
Penggunaan eye drops yang sedikit dan tidak menyebabkan ia mengalir ke
kerongkong dan seterusnya adalah dibolehkan. Demikian juga memakai minyak
rambut dan minyak urut sekalipun sifat minyak itu mudah meresap ke dalam kulit.
Terlewat
mandi wajib
Antara lain ialah menganggap tidak sah puasa mereka yang belum mandi junub
sedangkan waktu Subuh sudah masuk. Ini berkaitan seseorang yang bersetubuh
dengan isterinya, ataupun keluar air mani tetapi belum mandi junub sehingga
masuk waktu Subuh iaitu waktu berpuasa. Ertinya ketika dia mandi wajib, waktu
Subuh telah masuk. Sah atau tidak puasa orang seperti ini?
Jawapannya, dalam hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aishah dan Ummu Salamah bahawa
Nabi SAW pada waktu pagi (Subuh) dalam keadaan berjunub sedangkan Baginda
berpuasa. Baginda berpuasa dan tidak berbuka (disebabkan hal itu).” (Riwayat
al-Bukhari)
Maka, sesiapa yang terlewat mandi wajib sehingga masuk waktu Subuh masih sah
puasanya pada hari berkenaan.
Muntah ketika berpuasa
Dalam hadis, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sesiapa yang termuntah tidak wajib
qada (ganti puasa). Sesiapa yang sengaja muntah, hendaklah dia qada”. (Riwayat
al-Tirmizi, Abu Daud, Ibn Jarud & Ibn Hibban)
Maka sesiapa yang termuntah kerana tidak tahan dengan sesuatu bau ataupun mabuk
perjalanan tidak wajib qada kerana puasanya sah. Sesiapa yang memaksa diri
untuk muntah maka dia wajib menggantikan puasanya.
Berus gigi
ketika berpuasa
Islam menggalakkan bersugi (berus gigi) kerana ia mengelakkan bau busuk mulut
seseorang. Bahkan, kalaulah tidak menjadi beban kepada umat ini sudah pasti
kita diwajibkan bersugi lima kali sehari. Ini seperti sabda Nabi Muhammad SAW:
“Jika tidak kerana bimbangkan membebankan umatku nescaya akan aku perintahkan
mereka bersugi setiap kali waktu solat” (Riwayat Bukhari & Muslim)
Apabila berpuasa, bau mulut kita menjadi kuat. Ini sesuatu yang sukar
dielakkan. ALLAH tahu hakikat tersebut. ALLAH Maha Tahu bau tersebut terhasil
kerana kita tidak makan dan minum sepanjang hari kerana-NYA. Justeru itu, Nabi
SAW bersabda: “Bau busuk mulut orang yang berpuasa itu lebih harum di sisi
ALLAH daripada haruman kasturi.” (Riwayat Bukhari & Muslim)
Namun ini tidaklah bererti orang yang berpuasa itu disuruh untuk membiarkan
orang lain mencium bau busuk mulutnya. Itu akan menyakiti orang lain. Apatah
lagi di zaman kini yang mana kita bekerja di tempat awam, ataupun membabitkan
ramai orang di sekeliling. Tambahan, jika terdapat mereka yang bukan Muslim,
tentu akan menimbulkan rasa yang tidak selesa terhadap Muslim yang berpuasa
pada bulan Ramadan ataupun boleh menghilang gambaran keindahan Islam.
Maka pendapat yang menyuruh kita membiarkan bau busuk mulut semasa berpuasa
tidak begitu kukuh dari segi sifat semula jadi ataupun neutrality agama ini.
Dengan menghormati perbezaan pendapat, namun realiti kehidupan yang mesra
menolak pandangan tersebut. Ini ditambah dengan hadis-hadis yang seakan
menggalakkan untuk seseorang yang berpuasa mengekalkan bau mulutnya itu adalah
lemah dari segi riwayat.
Tidak kukuh untuk disandarkan kepada Nabi SAW seperti yang dinyatakan oleh
al-Imam Al-Mubarakfuri dalam Tuhfat al-Ahwazi. Maka tidak boleh menjadi hujah.
Apatah lagi bertentang dengan sifat Islam itu sendiri. Hadis yang menggalakkan
kebersihan dan juga bersugi adalah umum merangkumi setiap waktu termasuk bulan
Ramadan.
Antara hadis yang sangat daif digunakan dalam bab ini ialah dikatakan Nabi SAW
bersabda: “Jika kamu berpuasa maka bersugilah pada waktu pagi dan jangan
bersugi pada waktu petang”. Ia diriwayatkan oleh al-Bazzar, at-Tabarani dan
lain-lain.
Namun ia terlalu daif yang tidak boleh dijadikan hujah. Ada hadis daif lain
namun lebih kuat ataupun kurang daif daripadanya iaitu diriwayatkan ‘Amir bin
Rabi’ah berkata: “Aku melihat Rasulullah bersugi sedangkan beliau berpuasa”
(Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Abu Daud dll).
Apa pun galakan bersugi bagi setiap waktu solat yang diriwayatkan dalam hadis
yang sahih adalah asas dalam amalan Muslim. Ertinya, bersugi sentiasa
digalakkan tanpa mengira sama ada puasa ataupun tidak. Nabi SAW dalam hadis
sahih yang lain menyatakan tujuan bersugi dengan menyebut: “Bersugi itu
membersihkan mulut dan menjadikan Tuhan reda” (Riwayat Ahmad, an-Nasai, Ibn
Hibban dan lain-lain)
Justeru, jadikanlah puasa itu menzahirkan keindahan pekerti dalam perkataan dan
perbuatan yang mengeratkan hubungan baik sesama masyarakat. Jangan jadikan bau
mulut kita menimbulkan keresahan orang lain terhadap mereka yang berpuasa. Berpuasa
dan bersugilah!
No comments:
Post a Comment