Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Cabaran paling
besar dalam kalangan sesetengah yang memakai gelaran ‘agamawan’ atau tokoh agama adalah
apabila mereka tidak memiliki manhaj atau method yang betul dalam memahami
sesuatu fakta yang dikaitkan dengan Islam ini. Lalu, atas kurang teliti, atau ‘kurang fikir’ atau ‘memang tak mahu fikir’ mereka menelan
semua perkara yang dikaitkan dengan agama, samada hasil percakapan orang atau
bahan bacaan yang mereka temui. Dari situlah lahirnya khurafat, karut marut,
tokok tambah, kekartunan pemikiran yang diberikan lebel agama. Jika hal itu
berterusan, maka kekeliruan terhadap agama akan berkembang lantas agama akan
dipersenda dan didustai.
Menilai
Sesuatu riwayat
atau kisah atau matan yang
hendak dianggap benar untuk dikaitkan dengan Islam dinilai secara kritis sejauh
manakah kesahihan maklumat tersebut. Ini mesti dilihat kepada sumber maklumat;
samada ia berasal daripada al-Quran dan al-Sunnah atau tidak? Sementara jika
riwayat itu bersumberkan hadis atau athar; hendaklah dipastikan ia riwayat
yang diterima di sisi ilmu periwayatan. Setelah proses ini dilepasi, dinilai
pula sejauh manakah kemunasabahan sesuatu teks atau riwayat itu. Adakah ia
bertentangan dengan al-Quran, atau realiti yang nyata, atau fakta sejarah yang
tidak mungkin dipertikaikan, atau akal yang disepakati? Jika ini berlaku dan
tiada jalan keluar untuk menserasikannya, maka riwayat itu ditolak.
Contohnya cerita
bahawa Bahtera Nabi Nuh a.s. tawaf ka’bah dan bersolat di makam Ibrahim dua
raka`at. Ini semua adalah dusta. Tidak masuk akal. Nabi Nuh a.s. wujud sebelum
Ibrahim a.s. Sementara Kaabah dibina oleh Nabi Ibrahim dan Makam Ibrahim
mengambil sempena nama Nabi Ibrahim a.s. Di mana Kaabah dan makamnya ketika itu
untuk bahtera Nuh bertawaf? Dengan itu para ulama hadis hadis menolak cerita
ini. Termasuk yang tampail menempelak riwayat tersebut al-Imam al-Syafi’i r.h (al-Jurjani,
al-Kamil fi Du’afa al-Rijal, 4/270, Beirut: Dar al-Fikr). Malang
sekali, masih ada penceramah agama yang mendendangkan kisah karut ini.
Pembunuhan
Husain
Beberapa email
saya terima mengadu mengenai sebuah tulisan dalam akhbar ini yang menyatakan tentang
sunat membuat bubur pada sepuluh Muharram kerana mengenangkan peristiwa
pembunuhan Saidina Husain bin ‘Ali r.huma. Ada yang bimbang masuknya unsur
syiah ke dalam masyarakat yang tidak diajar menilai sesuatu dengan kritis. Saya
kata; kita tidak bimbang asal-usul sesuatu unsur pemikiran atau kefahaman dari
mana datangnya. Selagi ia benar atau bertepatan dengan fakta, datanglah dari
mana sahaja, sekalipun dari Yahudi. Kebenaran tidak memilih bulu. Apa yang
dibimbangi adalah unsur tersebut terpinggir jauh dari kebenaran. Soal kelebihan
amalan atau fadilat adalah ditentukan oleh Allah dan RasulNya. Dalam riwayat
sahih yang manakah yang menyebut kelebihan membuat bubur hitam atau merah atau
apa warna sahaja pada Hari ‘Asyura? Apa yang pasti ia tidak pernah ada riwayat
sahih yang menyuruh hal itu. Apatahlagi peristiwa pembunuhan Husain bin ‘Ali
berlaku pada tahun 61H, di zaman pemerintahan Yazid bin Mu’awiyah. (lihat: Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, 6/258,
Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Terlajak membicarakan tentang pembunuhan cucunda Nabi s.a.w ini, al-Husain
bin ‘Ali yang amat kita cintai, ingin saya jelaskan bahawa ahli-ahli sejarah
ramai yang berpendapat bukan Yazid yang membunuhnya seperti yang didakwa. Saya
ingin memetik apa yang diulas oleh sejarahwan besar, al-Imam Ibn Kathir
(meninggal 774H):
“Orangramai mempunyai berbagai pendapat tentang Yazid bin Mu’awiyah. Ada
yang mencintai dan mengangkatnya iaitu segolongan penduduk Syam yang beraliran
Nasibiyyah. Adapun golongan Syiah Rafidah, mereka mengejinya dan mengada-adakan
berbagai pembohongan yang Yazid tidak lakukan. Ramai mereka menuduhnya zindiq
(kafir yang berpura muslim). Dia tidak sampai begitu. Sementara pihak yang
lain, tidak menyukainya dan tidak pula mencercanya. Ini kerana mereka tahu dia
bukan zindik seperti yang dituduh oleh golongan Syiah Rafidah, namun pada zaman
pemerintahannya berlaku berbagai peristiwa yang jelek dan perkara-perkara yang
dibantah, hodoh dan keji. Paling teruk adalah pembunuhan Husain bin ‘Ali di
Karbala. Namun dia tidak tahu (mengarahkannya) dan barangkali dia tidak
meredhainya” (al-Bidayah wa al-Nihayah, 6/256).
Kata tokoh pengkaji hadis al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H):
“Tidak sahih di sisi kami bahawa Yazid memerintahkan agar dibunuh al-Husain
r.a. Riwayat mereka yang dipercayai bahawa perintah agar dibunuh al-Husain dari
orang yang mengepalai dalam pembunuhannya iaitu `Ubaid Allah bin Ziyad, gabenor
Iraq ketika itu” (Ibn Tulun, Qaid al-Syarid min Akhbar Yazid m.s. 57, Kaherah:
Dar al-Sahwah, Kaherah).
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah (meninggal 728H) mempunyai ulasan yang
menarik, katanya:
“Apabila kaum keluarga Husain datang kepada Yazid, dia memuliakan mereka
dan mengiringi mereka ke Madinah. Diriwayatkan dia melaknat Ibn Ziyad atas
pembunuhan al-Husain. Katanya: “Aku meredhai ketaatan penduduk Iraq tanpa
membunuh al-Husain”. Namun begitu beliau tidak menampakkan bantahannya, membela
kematiannya dan mengambil tindakan membunuh balas sedangkan itu adalah
kewajipannya. Maka dengan itu, pendokong kebenaran mengutuknya disebabkan dia
meninggalkan kewajipan di samping perkara-perkara lain. Adapun musuh-musuhnya
mereka menokok tambah pendustaan ke atasnya berbagai-bagai lagi” (Ibn,
Taimiyyah, Majmu’ al-Fatwa, 2/253, Riyadh: Maktab al-‘Abikan).
Unsur
Syiah
Unsur syiah
bukan baru dalam masyarakat kita, walaupun ia belum lagi keterlaluan. Ini dapat
dilihat bagaimana orang melayu menamakan akar-akar kayu dengan nama ‘Ali dan
Fatimah; seperti tongkat Ali dan Kacip Fatimah. Tidak dinamakan tongkat Abu
Bakr atau ‘Umar, tidak juga Kacip ‘Aishah, atau Habsah. Dalam jampi juga ada
menyebut: “fu kiri, fu kanan, berkat doa baginda ‘Ali”.
Jika sekadar nama ‘Ali atau Fatimah tiada salahnya. Mereka ialah kaum keluarga
Nabi s.a.w yang amat kita kasihi. Sebaliknya, yang ditakuti apabila perkara
yang tidak agama dianggap agama dalam Islam. Itu yang menakutkan. Sehingga di
Pakistan, Iraq, Iran dan kawasan-kawasan yang kuat pegangan Syiahnya, pada hari
‘Asyura mereka mencederakan diri masing-masing dengan alatan tajam kerana
mengenangkan Saidina Husain dan kekejaman Yazid. Ribuan bahkan ratus ribu kaum
Syiah berkumpul pada sepuluh Muharram saban tahun melukai tubuh dengan darah
dan membasahi pipi dengan airmata mendendami Yazid dan mengenang al-Husain bin
‘Ali. Lalu peristiwa hitam semalam, terus menjadi dendam hingga ke hari ini.
Siapakah sasarannya? Apapun jawapannya, ia adalah antara sebab terpisahnya
sunni dan syi’ah. Satu ajaran yang hidup dalam nostagia luka yang sebahagiannya
mungkin benar, sebahagiannya mungkin palsu.
Apapun, saya tidak dapat
bayang jika seseorang yang ingin menganut Islam hadir menyaksikan upacara yang
dikaitkan dengan Islam yang dipenuhi manusia yang mencedera dan melukai diri
sendiri, apakah dia akan terus menganggap agama yang membangunkan akal dan jiwa,
mudah dan lurus mencapai Tuhan? Atau mungkin dia tidak dapat membezakan antara
ajaran Kristian yang mendakwa darah Jesus terpaksa ditumpah untuk menebus dosa
manusia, atau mungkin dia akan keliru dengan agama sesat yang menyuruh
penganutnya berjalan atas api dan melukai diri untuk menunaikan nazar atau
menebus dosa? Saya tidak pasti. Apa yang pasti itu bukan sifat Islam seperti
yang terkandung indah dalam al-Quran dan al-Sunnah
No comments:
Post a Comment