Ustaz
Pahrol Mohd Juoi
Walaupun
Ramadan belum berakhir, tetapi tidak salah kalau kita muhasabah kehadapan.
Maksudnya, kita gerakkan hati dan fikiran kita untuk melihat apa yang akan kita
’dapat’ atau siapa kita akan ‘jadi’ pasca Ramadan ini. Supaya dengan itu,
kita belajar menghargai detik Ramadan yang masih berbaki. Jangan sampai bila ia
berlalu, kita menepuk dahi… kesal kenapa kita tidak mendapat apa-apa atau diri
masih di takuk lama.
Bukankah
Rasulullah SAW sendiri mengingatkan dalam sebuah hadisnya, betapa ada muslim
yang berpuasa tidak mendapat apa-apa kecuali lapar dan dahaga dan tidak
mendapat apa-apa daripada Qiamullailnya melainkan letih dan kepenatan berjaga
malam semata-mata.
Apakah
hasil yang kita harapkan selepas berpuasa di bulan Ramadan? Apakah bentuk
manusia yang kita akan jadi selepas keluar dari ‘kem latihan’ Ramadan ini? Ya,
mari bermula dengan satu pengakiran – menjangka hasil akhir ketika memulakan.
Supaya dengan ini, puasa yang berbaki beberapa hari sahaja lagi ini akan kita
laksanakan penuh keikhlasan dan pengharapan. InsyaAllah agar segala dosa
terampun, dan kita meningkat menjadi insan yang lebih baik berbanding
bulan-bulan sebelumnya.
Ingatlah,
bahawa tujuan berpuasa adalah untuk melahirkan taqwa. Orang yang bertaqwa itu
sangat berhati-hati menjaga hukum Allah. Dia juga akan mencegah dirinya
daripada berbuat sesuatu yang diharamkan Allah. Begitulahlah erti taqwa –
sentiasa berhati-hati dan sentiasa mencegah diri daripada segala yang
dimurkai Allah. Persis seperti yang digambarkan oleh Ubai bin Kaab, apabila
ditanya oleh Sayidina Umar tentang taqwa. Kata Ubai, “seperti seorang yang
sedang melalui jalan yang penuh duri.” Maksudnya, sangat berhati-hati agar
tercegah daripada memijak duri!
Dan sudah
sewajarnya keluar sahaja daripada madrasah Ramadan, umat Islam sudah mencapai
taqwa. Dia akan berhati-hati apabila hendak bercakap, belajar, makan,
bertindak, berfikir dan bertindak agar sentiasa berada dalam keredaan Allah.
Dia tidak sembarangan lagi berbuat sesuka hati melainkan terlebih dahulu
merujuk kepada hukum Allah yang lima
– halal, haram, sunat, makruh dan harus. Daripada persoalan sekecil-kecilnya,
seperti masuk ke dalam tandas sehingga mengatur dan memimpin urusan negara.
Taqwa itu berada
di dalam diri. Rasulullah SAW menunjukkan ke dadanya, apabila memberi
penjelasan tentang taqwa. Namun, yang di dalam hati itu akan memberi kesan
kepada luaran, justeru hati itulah yang mengawal segala perlakuan. Walaupun
taqwa itu nilai seseorang di sisi Allah, namun kesannya begitu besar kepada
hubungannya sesama manusia. Manusia bertaqwa, akan berakhlak dengan manusia.
Tegasnya, siapa yang paling akrab dengan Allah, seharusnya dia juga paling
intim dengan manusia. Habluminallah dan habluminannas saling berkaitan.
Seorang wanita yang rajin bangun malam (qiamullail) dan
berpuasa sunat pada malam hari, masih menjadi ahli neraka kerana mulutnya
sering menyakiti hati jirannya. Demikian, seperti yang ditegaskan oleh Rasulullah
SAW. Seorang lelaki yang ibadahnya ‘biasa-biasa’ sahaja mengikut ukuran para
Sahabat, sampai tiga kali diisytiharkan sebagai ahli syurga oleh Rasulullah SAW
sendiri kerana tidak memiliki sifat hasad. Fikirkan, betapa taqwa itu pasti
menjana pembentukan akhlak.
Tidak hanya setakat itu, taqwa itu juga akan memberi
kesan kepada pekerjaan atau peranan seseorang. Selain akhlak, buah taqwa itu
adalah itqan. Apa itu itqan? Ia adalah satu sikap yang sangat iltizam (komited)
dengan memperelokkan kerja. Orang bertaqwa akan membuat segala kerja yang
dimanahkan kepadanya dengan itqan. Ia menjadi orang yang sangat efektif,
efIisen dan berpegang kepada nilai etika yang tinggi dalam pekerjaannya.
Allah suka kepada seseorang yang apabila dia melaksanakan
kerja, dia memperelokkan kerjanya (Itqan). Itqan di dalam kerja dicapai apabila
kerja itu dilakukan dengan ilmu dan kemahiran yang tinggi. Sistematik dan
terancang, mengambil amanat daripada Sayidina Ali, “yang hak tetapi tidak
tersusun akan dikalahkan oleh kebatilan yang tersusun.” Umat yang bertaqwa
sentiasa melaksanakan kerja yang betul (berkesan) dengan betul-betul
(cekap).
Jika taqwa itu darjat manusia di sisi Allah, akhlak itu
nilai di sisi manusia, itqan pula ialah ukuran kecemerlangan dalam perkerjaan.
Dengan taqwa dan akhlak, tercapai kesempurnaan tugasan sebagai hamba Allah.
Manakala dengan itqan tercapai kesempurnaan peranan sebagai khalifah. Sebagai
hamba Allah, kita menjadi manusia yang baik (soleh), sebagai khalifah kita
mampu memberi kebaikan (musleh) kepada orang lain dan alam sekitar. Dengan
akhlak, kita membina tamadun rohani. Dengan itqan kita membangun tamadun
material . Ertinya, orang bertaqwa itu akan berjaya di dunia dan di akhirat.
Umat yang bertaqwa bukan sahaja selamat, malah mampu menyelamatkan.
Lalu, mariah kita bermuhasabah – dengan fikir yang lurus,
dengan zikir yang tulus, apakah tujuan berpuasa sudah tercapai? Apakah taqwa
yang menjadi ‘target’ sudah kesampaian? Untuk menjawabnya, mudah… lihat pada
akhlak dan itqan. Apakah akhlak sudah terbina? Apakah kita sudah mampu
melakukan perbuatan baik dengan mudah, secara spontan dan tanpa perlu
difikir-fikirkan lagi (seperti takrifan akhlak oleh Imam Ghazali)? Jika kita
jujur, jawapannya ialah belum!
Lihat
sahaja perbuatan jenayah, penyalahgunaan dadah, seks bebas dan pelbagai
keruntuhan akhlak. Akhlak umat Islam masih jauh daripada piawaian yang
ditetapkan oleh Allah dan RasulNya dalam Al Quran dan As Sunah. Kata mengata,
fitnah memfitnah, umpat mengumpat, terus berleluasa melibatkan seluruh peringkat
masyarakat, terpapar dalam media masa cetak dan eletronik. Mana nilai kita di
sisi manusia?
Di dalam
pekerjaan, tahap kecekapan dan keberkesanan pekerja-pekerja Islam masih jauh
ketinggalan. Bukan sahaja kita berdepan dengan masalah, ponteng, curi tulang,
curi masa dan sebagainya tetapi tahap kemahiran dan ilmu masih tertinggal
berbanding pekerja bukan Islam di negara-negara maju. Bidang penyelidikan
dan pembangunan kita masih jauh ketinggalan. Al hasil, kualiti dan produktiviti
produk dan perkhidmatan negara-negara umat Islam masih belum mampu menandingi
negara bukan Islam.
Mana taqwa
yang kita lahirkan menerusi madrasah Ramadan? Mengapa akhlak dan itqan kita masih di pinggiran? Tamadun rohani dan
tamadun material kita masih rendah dan terkebawah. Puasa kita umpama pohon yang
tidak berbuah. Menanam sudah selalu, tetapi pokoknya tidak berbuah. Jangankan
untuk membangunkan umat yang mampu menyelamatkan… bahkan kita sendiri pun masih
tidak selamat? Puaskah kita dengan puasa yang tidak membina taqwa ini? Ayuh
fikirkan!
Jika belum, mari kita bermula semula. Tidak ada istilah
terlambat untuk melakukan suatu yang baik. Pertama, jaga niat agar ikhlas
berpuasa kerana Allah. Semata-mata kerana Allah, bukan kerana adat kebiasaan,
bukan didorong semata-mata oleh fadilat atau mengharapkan hikmah di sebalik
pengamalannya. Bulat tekad kita kerana Allah. Nafsu yang menjadi hijab antara
kita dengan Allah selama ini kita henyak dengan lapar dan dahaga… kita tutup
semua pancaindera daripada menyalurkan ‘tenaga’ kejahatan kepada nafsu. Mulut,
telinga, hidung dan segala pancaindera kita kawal… jangan sekali-kali terlibat
dengan dosa.
Jadilah insan yang bisu, tuli, buta, lumpuh daripada
bercakap, mendengar, mencium dan menghampiri maksiat. Mujahadahlah.. walaupun
sukar kerana kesukaran itulah nilai puasa kita di sisi Allah. Cinta kita jangan
diserahkan kepada yang lain, maksudnya seluruh pancaindera kita itu kita
‘serahkan’ hanya kepada Allah. Jika ‘terbuat’ dosa secara tidak sengaja…
segeralah beristighafar dan bertaubat. Bersihkan hati kita ketika berhubung
dengan semua manusia agar suci hubungan kita dengan Allah
No comments:
Post a Comment