DR Yusuf Qardhawi dalam kitabnya 'al-Ibadah
Fil Islam' mengungkapkan ada lima
rahsia utama puasa yang membolehkan kita merasakan kenikmatan dalam ibadat ini.
Menguatkan jiwa.
Dalam hidup, kita mendapati ada manusia yang dikuasai hawa nafsu.Manusia seperti ini, menuruti apa yang menjadi keinginannya,
meskipun ia sesuatu yang batil serta mengganggu dan merugikan orang lain.
Oleh itu, dalam Islam ada perintah untuk memerangi hawa nafsu dengan maksud
berusaha untuk menguasainya. Bukan membunuh nafsu yang membuat kita tidak
mempunyai keinginan terhadap sesuatu bersifat duniawi.
Sekiranya dalam peperangan ini (hawa nafsu) manusia mengalami kekalahan,
malapetaka besar akan berlaku. Perkara ini kerana manusia yang kalah itu akan
mengalihkan pengabadiannya daripada Allah kepada hawa nafsu yang cenderung
mengarahkan manusia kepada kesesatan.
Allah memerintahkan kita memerhatikan masalah
ini dalam firman-Nya bermaksud: “Maka pernahkah kamu melihat orang yang
menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat
berdasarkan ilmu-Nya.” (Surah al-Jaathiyah, ayat 23)
Dengan puasa, manusia akan berjaya menguasai nafsunya yang membuat jiwanya
menjadi kuat. Dengannya manusia memperoleh darjat tinggi serta menjadikannya
mampu mengetuk dan membuka pintu langit hingga segala doanya dimakbulkan Allah.
Rasulullah bersabda, ertinya : “Ada
tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka: Orang yang berpuasa hingga
berbuka, pemimpin yang adil, dan doa orang yang dizalimi.” (Hadis riwayat
at-Tirmizi)
Mendidik keinginan ke
arah kebaikan.
Puasa mendidik seseorang untuk memiliki
keinginan kepada kebaikan, meskipun menghadapi pelbagai rintangan. Puasa yang
dikerjakan secara terbaik akan membuatkan seseorang itu terus mempertahankan
keinginannya yang baik.
Rasulullah menyatakan bahawa puasa itu setengah daripada kesabaran.
Rasulullah bersabda, maksudnya: “Puasa itu sebagai benteng” (daripada serangan
keburukan).
Dalam kaitan ini, puasa akan menjadikan rohani seorang Muslim semakin ampuh.
Kekuatan rohani unggul ini akan membuatkan seseorang itu tidak akan lupa diri,
meskipun sudah mencapai kejayaan atau kenikmatan duniawi.
Kekuatan rohani juga akan membuat seorang Muslim tidak akan berputus asa
meskipun penderitaan yang dialami sangat sulit.
Menyihatkan badan.
Di samping kesihatan dan kekuatan rohani, puasa memberikan pengaruh positif
berupa kesihatan jasmani (tubuh dan anggota badan). Hal ini tidak hanya
dinyatakan oleh Rasulullah, malah dibuktikan oleh doktor atau ahli perubatan.
Mengenal nilai kenikmatan
dan bersyukur.
Dalam hidup ini, sebenarnya terlalu banyak kenikmatan diberikan oleh Allah
kepada manusia, tetapi ramai yang tidak mensyukurinya. Dapat satu tidak terasa
nikmat kerana menginginkan dua. Dapat dua tidak terasa nikmat kerana
menginginkan tiga dan begitulah seterusnya.
Maka, dengan puasa manusia bukan hanya disuruh memperhatikan dan merenungi
kenikmatan yang diperoleh, malah diminta merenung nikmat Allah kepada kita.
Di sini, pentingnya puasa bagi mendidik untuk menyedari betapa tingginya nilai
kenikmatan yang Allah berikan supaya kita menjadi orang yang pandai bersyukur
dan tidak mengecilkan erti kenikmatan daripada Allah. Rasa syukur memang akan
membuat nikmat itu bertambah banyak, baik dari segi jumlah atau paling tidak
dari segi rasanya.
Allah berfirman bermaksud: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan
menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka
sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Surah Ibrahim, ayat 7).
Mengingati dan
merasakan penderitaan orang lain.
Berlapar dan dahaga memberikan pengalaman bagaimana beratnya penderitaan yang
dirasakan orang lain. Pengalaman berlapar dan haus itu akan segera berakhir
hanya dengan beberapa jam (lebih kurang 12 atau 13 jam), sementara penderitaan
orang lain entah bila berakhir.
Dari sini puasa akan melahir dan memantapkan rasa simpati kita kepada kaum
Muslimin lainnya yang hidup dalam kemiskinan dan menderita.
Oleh itu, sebagai simbol daripada rasa simpati itu, sebelum Ramadan berakhir,
kita diwajibkan untuk menunaikan zakat (fitrah). Hal ini supaya dengan itu
setahap demi setahap kita mampu mengatasi persoalan umat yang menderita.
Bahkan, zakat tidak hanya bagi kepentingan orang miskin dan menderita, malah
menghilangkan kekotoran jiwa berkaitan harta seperti gila harta dan kikir.
Allah berfirman bermaksud: “Ambillah zakat daripada sebahagian harta mereka, dengan
zakat itu kamu membersih dan menyucikan mereka dan berdoalah untuk mereka.
Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah
Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah at Taubah, ayat 103)
No comments:
Post a Comment