disaring dari kitab ‘Nasihat Agama dan Wasiat Iman’
karangan : al-Habib Abdullah bin Alwi al-Haddad (1132H)
Setiap orang yang mengerjakan puasa perlu mematuhi
beberapa peraturan dan adab yang boleh menyempurnakan ibadah tersebut, antara
yang terpenting ;
i. menjaga lidahnya dari berdusta, mengumpat dan
mencampuri urusan orang lain yang tiada kena mengena dengannya,
ii. memelihara mata dan telinga dari melihat dan
mendengar perkara yang dilarang oleh Syara’ dan yang sia-sia,
iii. mengawal perutnya dari merasai makanan dan minuman
yang haram atau yang mengandungi unsur syubhat terutama ketika berbuka dan
berusaha sedaya mungkin untuk menghasilakn pemakanan yang halal lagi bersih,
Ulama silam pernah berpesan : “Apabila kamu berpuasa
maka perhatikanlah apa yang akan dijadikan makanan berbukamu dan di manakah
kamu akan berbuka ?” Ia adalah panduan yang terbaik bagi mengawasi diri dari
terjebak dengan unsur-unsur makanan yang tidak halal.
iv. berusaha menjaga kesemua pancaindera dan anggota
tubuh badan dari mendekati atau melakukan maksiat dan perkara yang sia-sia. Dengan
demikian ibadah puasanya akan suci dan sempurna. Terdapat ramai yang memenatkan
diri dengan berlapar dan berdahaga, membiarkan diri terdorong kepada perlakuan
dosa dan noda, kerana itu puasanya rosak binasa dan keletihannya tidaklah
berbaloi sebagaimana maksud sabda Junjungan saw : “Ramai yang berpuasa tidak
mendapat ganjaran dari puasanya melainkan lapar dan dahaga!” [an-Nasaei]
Meninggalkan maksiat menjadi kewajipan kepada seluruh
orang Islam samada mereka sedang berpuasa atau tidak, apatah lagi bagi yang
berpuasa ianya lebih dituntut dan diwajibkan. Sabda Rasullah saw : “Puasa itu
adalah ‘ perisai’, sekiranya seseorang dari kalangan kamu sedang berpuasa
janganlah dia bercakap kotor, melakukan keburukan dan berbuat bodoh. Jika ada
orang lain yang mengejinya atau cuba memeranginya maka hendaklah dia katakana
kepada orang itu : “Saya sedang berpuasa”. [al-Bukhariy dan Muslim]
v. janganlah membanyakkan tidur pada siang harinya dan
makan pada malamnya, bahkan besederhanalah pada keduanya bagi menyelami
kejerihan lapar dan dahaga. Dengan demikian sanubarinya terkawal, keinginan
nafsunya kurang, hatinya ceria, itulah rahsia dan intipati puasa yang perlu
dicapai.
vi. jauhikan diri dari mengikut dorongan nafsu ketika
berbuka dengan beraneka jenis makanan yang lazat-lazat. Sebaik-baiknya adat
makannya sama sahaja di bulan puasa dan bulan-bulan yang lain. Pengembelingan
diri di dalam mengurangkan tuntutan jasmani dan keinginan perasaan memberikan
kesan yang positif terhadap kecerahan hati nurani yang amat dituntut terutama
pada bulan Ramadhan.
Mereka yang menjadikan keinginan nafsu perut sebagai
tunggangan akal mereka ketika berbuka yang menyalahi kebiasaan pada bulan-bulan
lain sebenarnya terpedaya dengan pujukan Iblis dan rayuannya yang bertujuan
menghilangkan barakah (berkat) ibadah puasa mereka, ni’mat limpahan ketenangan
dari Allah swt, kekusyukan diri ketika bermunajat dan berzikir kepadaNya.
Sepatutnya orang yang berpuasa mengurangkan kadar
pemakananya sehingga terserlah kesan puasa itu kepada dirinya. Kekenyangan
adalah punca kelalaian, kealpaan, keras hati dan malas melakukan ketaatan
kepada Allah swt.
Sabdanya : “Takungan jelek yang dipenuhkan oleh manusia
adalah kantong perutnya, memadailah baginya beberapa suapan yang dapat
meneguhkan tulang belakangnya. Jika dia enggan maka berikanlah sepertiga
(bahagian perutnya) untuk makanan, sepertiga kedua untuk minuman dan sepertiga
terakhir bagi pernafasannya” [ Ahmad dan at-Tarmiziy].
Terdapat ulama yang mengungkapkan kata-kata berikut :
‘Sekiranya perutmu kenyang angota-anggota lain akan lapar (akan menurut turutan
nafsu) tetapi sekiranya perutmu lapar kesemua anggotamu akan kenyang’.
As-Salaf as-Soleh (mereka yang terdahulu) mengurangkan
perkara kebiasaan dan dorongan diri serta memperbanyakkan amal ibadat di bulan
Ramadhan secara khusus bahkan itulah adat mereka sepanjang masa.
vii. tidak menyibukkan diri dengan urusan duniawi pada
bulan Ramadhan ini bahkan mengambil kesempatan yang ada bagi beribadat kepada
Allah dan mengingatiNya sebaik mungkin. Justeru itu dia tidak melakukan perkara
duniawi melainkan sekadar keperluan hariannya atau kepada mereka yang berada di
bawah tangungannya. Demikian yang selayaknya dilakukan pada bulan Ramadhan yang
mulia ini sama seperti pada hari Jumaat yang sepatutnya dikhususkan bagi amalan
akhiratnya.
viii. mempraktikkan amalan sunnah seperti segera berbuka
apabila masuk waktunya, berbuka dengan buah tamar (kurma) dan jika ianya tiada
memadailah dengan segelas air serta melambatkan makan sahur.
Nabi saw berbuka dahulu sebelum Baginda mengerjakan
solat Maghrib.
Sabdanya : “Ummatku sentiasa berada di dalam keadaan
baik (berkat) selama mana mereka mempercepatkan berbuka (apabila masuk
waktunya) dan melambatkan makan sahur”. [Ahmad, al-Bukhariy dan Muslim].
ix. menyediakan makanan berbuka kepada orang yang
berpuasa sekalipun dengan beberapa biji tamar atau segelas air. Sabda Baginda
saw : “Sesiapa yang menyediakan makanan berbuka bagi orang yang berpuasa
baginya ganjaran seumpama pahala orang yang berpuasa tanpa mengurangi
sedikitpun pahalanya (orang yang berpuasa)”. [al-Baihaqi dan ibnu Khuzaimah].
x. memenuhi malamnya dengan amalan sunat seperti solat
Tarawih, witir dan sebagainya.
Adalah dinasihatkan kepada para imam supaya tidak
mempercepatkan solat Tarawihnya sepertimana amalan kebiasaan sebahagian besar
mereka di masjid dan surau. Perbuatan tersebut menjejaskan mutu ibadah solat
Tarawih mereka kerana meninggalkan ‘wajib-wajib’ solat tersebut seperti ;
meninggalkan tomakninah semasa ruku’ dan sujud, mencacatkan bacaan al-Fatihah
sebagaimana sepatutnya lantaran ingin kecepatan dalam mengejar waktu sehingga
meninggalkan makmum di belakang tertinggal rukun-rukun penting dalam solatnya. Amalan
Tarawih seperti itu menjadi tidak sempurna dan berkurangan pahalanya.
Kerana itu berwaspadalah terhadap cara demikian dengan
kembali mengamalkan ibadah solat seperti waktu-waktu lain, menyempurnakan qiyam,
bacaan al-Fatihah, ruku’, sujud, khusuk, hadir hati dan semua peradaban solat
dan rukunnya.
Bagi makmum pula disyorkan supaya sentiasa bersama
imamnya di dalam mengerjakan solat Tarawih itu sehinggalah selesai samada
sebanyak 20 rakaat atau pun 10 rakaat. Sabdanya saw : “Apabila seseorang
menunaikan solat bersama imamnya sehinggalah imam itu (selesai dan) beredar,
dikirakan untuknya (makmum) pahala qiyam semalaman” [an-Nasaei].
Mufti
Negeri Terengganu
No comments:
Post a Comment