PROF MADYA DATO’ DR MOHD ASRI ZAINUL
ABIDIN
1 Disember 2013
KERAJAAN di
penghujung hayat adalah kerajaan yang telah zahir padanya tanda-tanda
keruntuhan. Banyak petanda bahawa sesebuah kerajaan itu menuju kepada
penghujungnya.
Antara tanda yang jelas apabila negara sudah tidak terkawal dengan terlalu
banyak konfliks berlaku sesama rakyat. Kerajaan kelihatan bersikap tidak
tolerance dan dibenci oleh banyak puak dan pihak yang merasakan mereka
tertindas ataupun hak mereka diketepikan dalam negara sendiri.
Kebencian merayap dan keinginan rakyat untuk keadaan itu dihapuskan
membuak-buak. Akhirnya rusuhan dan pergaduhan kaum dan puak mula tercetus.
Jika kita lihat dalam sejarah, kejatuhan empayar dan dinasti ialah bermula
apabila mereka bersikap tidak tolerance sehingga dalam negara berlaku banyak
konfliks antara rakyat.
Kerajaan bersifat kepuakan dan gagal menaungi inspirasi rakyat yang pelbagai.
Politik pecah perintah mungkin menguntung golongan politik tertentu untuk
sementara waktu, tetapi akhirnya akan menjadikan negara porak peranda.
Firaun mengamalkan politik yang sama yang akhirnya menjatuhkan kerajaannya yang
penuh bersejarah. Firman Allah:
“Sesungguhnya Firaun telah melampau di bumi (Mesir), dan dia menjadikan
penduduknya berpuak-puak. Dia menindas satu puak kalangan mereka dengan
membunuh anak-anak lelaki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan
mereka. Sesungguhnya dia dari golongan yang membuat kerosakan. Dan Kami (Allah)
hendak memberikan kurnia kepada kaum yang tertindas di negeri itu, dan Kami
(Allah) hendak menjadikan mereka pemimpin-pemimpin, serta hendak menjadikan
mereka orang-orang yang mewarisi (peninggalan Firaun)” (Surah al-Qasas ayat
4-5).
Jika kita lihat keadaan negara ini, kita dapati telah lahir ciri-ciri negara
ataupun kerajaan di penghujung hayat. Negara ini sejak kebelakangan ini penuh
dengan konflik yang memecah belahkan antara rakyat.
Konflik antara agama dalam pelbagai isu yang mana kerajaan kadang-kala
mengambil pendekatan yang kurang seimbang. Golongan agama rasmi pula dibiarkan
memilih pandangan-pandangan yang bersifat yang tidak sesuai serta sempit untuk
masyarakat majmuk.
Bermula dari isu larangan orang bukan muslim masuk masjid sehingga ke isu
kalimah Allah kelihatan ditangani dengan nada yang mencetuskan ketegangan
antara rakyat. Kenyataan-kenyataan yang bersifat provokasi seakan mendapat
tempat dalam media rasmi negara.
Demikian isu-isu perkauman dibangkit dalam pelbagai rupa. Golongan yang
bersifat rasis memainkan peranan mereka. Sebelum pilihanraya kita lihat isu-isu
agama dan kaum yang bersifat provokatif serta berpotensi mencetuskan ketegangan
dan rusuhan seakan digalakkan.
Kemudian selepas itu, dipanaskan dengan isu-isu mazhab dan aliran fikir dalam
Islam. Pegawai KDN yang sepatutnya bertugas menjaga kedamaian negara, bertindak
bagaikan batu api yang boleh mencetuskan kebencian dan salah sangka rakyat
terhadap kerajaan.
Golongan agamawan bergaji dan tidak bergaji, dihasut oleh beberapa orang dari
aliran pengkafir umat iaitu Ahbash yang dalam rekod mereka telah berjaya
menimbulkan ketegangan mazhab dan pertumpahan darah di Lebanon sehingga membawa pembunuhan antara
aliran di sana .
Kini mereka meresap ke dalam negara ini.
Kerajaan tidak boleh terbabit dengan perbalahan aliran fikir. Kerajaan dalam
era dunia terbuka hari ini hendak bersifat penaung yang melindungi kebebasan
setiap rakyat dengan syarat tidak menggugat keamanan awam.
Kerajaan yang matang dan demokratik akan menangani perbezaan rakyat dengan cara
yang bijaksana. Kerajaan hendaklah tahu apabila kita mengiktiraf kewujudan
sesuatu aliran, bukanlah bererti kita mengakui kebenarannya.
Jangan keliru antara mengiktiraf kebenaran di sudut akidah ataupun fekah,
dengan mengiktiraf hak kewujudan di sudut politik. Kita mungkin tidak
mengiktiraf kebenaran agama dan aliran tertentu, tapi kita mengiktiraf
kewujudan dalam negara selagi mereka mematuhi undang-undang negara.
Kepelbagaian
Kebenaran itu boleh menjelma dalam pelbagai ungkapan sekalipun berbeza-beza
puak dan aliran. Sebahagian perbezaan itu hanyalah pada cara ia dibahaskan
tetapi natijahnya sama iaitu menuju kepada kebenaran.
Kerajaan tidak boleh terikut-ikut dengan golongan fanatik perkauman ataupun
aliran yang mencetuskan huru-hara antara rakyat disebabkan perbezaan ungkapan
dan ucapan, padahal maksudnya sama.
Saya tertarik dengan kisah tokoh besar ilmu kalam iaitu al-Imam Abul Hasan
al-Ash’ari (meninggal tahun 330H) yang dinobatkan sebagai benteng Ahlus Sunnah
wal Jama’ah dalam menghadapi serangan falsafah. Kata al-Imam al-Zahabi
(meninggal 748H) meriwayatkan daripada Zahir bin Ahmad al-Sarakhsi kisah akhir
hayat al-Imam Abul Hasan al-Asy’ari:
“Apabila ajal menghampiri Abul Hasan al-‘Asy’ari di rumahku
di Baghdad ,
beliau memanggilku. Aku pun datang. Beliau berkata: “Aku bersaksi bahawa aku
tidak mengkafirkan seseorang pun dalam kalangan ahli Kiblat (mereka yang
bersolat). Ini kerana setiap orang menuju kepada Tuhan Yang Satu Yang Disembah.
Hanya semua ini (perbezaan yang ada) adalah perbezaan ungkapan semata”.
Kemudian al-Imam al-Zahabi menyebut:
“Demikian juga guru kami Ibn Taimiyyah pada akhir hayatnya
berkata: “Aku tidak mengkafirkan seseorang pun dari umat ini. Nabi s.a.w
bersabda: “Tiada menjaga wuduk melainkan seorang mukmin”, maka sesiapa yang
melazimi solat dengan wuduk maka dia muslim”. (Siyar A’lam al-Nubala, 15/88. Beirut : Muassasah
al-Risalah).
Remeh
Temeh
Kemudian, isu-isu remeh digunakan dalam untuk menimbulkan ketegangan dalam
masyarakat. Kuasa agama cuba
diheret bersama. Penguasa seakan membiarkan kekalutan ini.
Lebel-melebel dijadikan mainan yang dicampur kuasa pentadbiran. Sebahagian
golongan intelek melayu dilebelkan sebagai liberalist dan diancam dengan kuasa
politik. Ada
yang dilebel wahabi dan digunakan kuasa pentadbiran.
Untuk membincangkan masalah theology dalam kalangan intelek tidak mengapa.
Namun campur tangan kuasa politik dan kuasa agama serta kesempatan yang ambil
oleh pihak yang berkepentingan, boleh mencerumuskan negara ke dalam kegawatan.
Hendaklah kita tahu dalam sejarah golongan agama samada Yahudi, Kristian dan
juga Islam mereka sering mengambil pendekatan memfitnah orang yang berbeza
dengan mereka dan mencari penguasa untuk menghukum lawan ataupun pesaing
mereka.
Ini kerana golongan agama –kecuali yang ikhlas- sering mengumpulkan pengaruh
seperti yang dilakukan oleh orang politik dan rela mempertaruhkan apa sahaja
untuk survival pengaruh mereka.
Rela membunuh dan menyeksa pihak yang berbeza. Inilah yang dilakukan terhadap
al-Imam al-Syafi’i, al-Imam Ahmad bin Hanbal, Ibn Taimiyyah dan lain-lain.
Dalam sejarah agama Kristian inilah yang berlaku terhadap Martin Luther dan
aliran Protestan.
Di satu sudut yang lain, golongan agamawan jenis ini menyibukkan diri dalam
isu-isu remeh yang tidak memberikan banyak manfaat kepada rakyat seperti isu
qunut subuh ataupun tidak.
Padahal itu hanya perkara sunat dalam mazhab Syafi’i. Demikian juga dianggap
wahabi mereka yang mereka solat tarawih lapan rakaat. Padahal rakyat Malaysia yang
solat lapan rakaat tarawih bukan kerana wahabi ataupun tidak.
Saudi yang dikatakan wahabi itu solat 20 rakaat. Di mana wahabinya? Itu
berdasarkan keadaan masing-masing. Patutnya golongan ustaz ini sibuk dengan
yang langsung tidak solat.
Malangnya dalam masa yang sama, ramai golongan agamawan berjawatan ini tidak
pulak menyibukkan diri dengan isu-isu masyarakat yang penting untuk rakyat
seperti pandangan Islam tentang ketelusan, rasuah, cukai, isu-isu yang
dibangkitkan oleh audit negara, pembaziran dalam kerajaan-kerajaan negeri dan
pusat, soal social justice dan pelbagai lagi yang sangat penting dalam Islam.
Konfliks
Hasilnya, negara terjerumus dalam konfliks tidak berfaedah. Dari satu konfliks
kepada satu konfliks. Ia menafikan sifat negara yang mahu maju ke hadapan. Ia
hanya memesongkan rakyat dari isu-isu penting yang lain dan mengheret mereka
kepada pergaduhan sesama sendiri.
Dalam satu keadaan mungkin pemerintah beruntung kerana rakyat tidak tertumpu
kepada menilai pemerintah kerana sibuk dengan isu pinggiran. Namun dalam jangka
tertentu ketegangan boleh membawa kebencian dan seterusnya ketidaksetiaan
kepada negara mungkin boleh berlaku.
Maka, kini negara kelihatan berselerakan. Badan-badan agama sibuk mencari
isu-isu perbezaan bukan nilai-nilai persamaan untuk diambil manfaat antara
rakyat.
Orang politik tumpang sekaki. Slogan 1 Malaysia yang meraikan perbezaan
dan menghidupkan kesatuan antara rakyat menjadi slogan kosong yang tidak
bermakna.
Akhirnya kelompok-kelompok minoriti walaupun berbeza antara satu sama lain,
tetapi bersatu atas satu asas iaitu membenci kerajaan dan pengurusan kerajaan
yang ada. Lalu mereka menjadi majority.
Jika mereka itu terlebih ekstrim, mereka mungkin mencari jalan menimbulkan
ketegangan balas. Golongan muda dan berminda terbuka menganggap kerajaan ini
tidak layak mengepalai politik yang sederhana dan bersikap terbuka serta adil
dalam penilaian.
Kelompok berpendidikan dan moderate
inginkan keharmonian dan keadilan untuk semua. Maka kerajaan ini menjadi makin
tidak popular dalam kalangan cerdik pandai yang menjadi tulang belakang negara.
Negara pun mula reput, kedamaian mula diragut dan berada di penghujung
hayatnya.
No comments:
Post a Comment