Bangsawan ialah golongan yang berkedudukan mulia ataupun ‘kononnya mulia’ dari segi keturunan. Ini seperti mereka yang dari keturunan raja, sultan, khalifah, presiden, dan seumpamanya. Perkataan mulia itu juga kadang-kala lebih bersifat persepsi.
Betapa ramai dalam sejarah pelbagai bangsa, golongan yang dianggap mulia hanya
disebabkan keluarga mereka menjadi maharaja ataupun raja ataupun sultan, ataupun
mana-mana pembesar padahal asal usul keturunan mereka sebelum itu mungkin
perompak, lanun di laut ataupun penipu besar ataupun pembunuh yang kejam yang
kemudian telah berjaya merebut kuasa dan diwarisi.
Bahkan semasa berada di atas kuasa pun sebahagian golongan yang dianggap
bangsawan itu meneruskan agenda merampok orang lain tetapi mungkin dengan
berselindung di sebalik kuasa, ataupun menjadi ‘perompak berlesen’.
Ramai juga mereka yang bergelar diri bangsawan, ataupun merasa diri telah
menjadi bangsawan itu menjadi sombong dan bongkak sehingga merasakan mereka
boleh berbuat apa sahaja.
Mereka memukul, memaki, mencedera, mengambil harta orang lain dan awam serta
pelbagai cara hidup samseng diamalkan dalam gaya hidup mereka. Mereka sering
merasakan mereka mesti menang dalam setiap persaingan. Mereka fikir mereka
tidak boleh dipertikai dan dilihat kalah.
Kehendak mereka by hook or by crook mesti tercapai. Apabila mereka merasa
kecewa ataupun marah mereka mula bertindak zalim ke atas pihak yang lemah. Bangsawan
seperti ini kita panggil bangsawan samseng.
Mengajar bangsawan Samseng
Dalam Kanz al-‘Umal dan disebut juga dalam Futuh Misr wa Akhbaruha oleh
Ibn ‘Abd al-Hakam al-Misri yang menceritakan sejarah pembukaan Mesir,
diriwayatkan daripada Anas bin Malik bahawa seorang lelaki dari Mesir telah
datang kepada Khalifah ‘Umar bin al-Khattab di Madinah.
Lelaki itu berkata: “Wahai Amirul Mukminin! Aku meminta perlindunganmu dari
kezaliman”.
Kata ‘Umar: “Ya!”
Kata lelaki itu: “Aku berlumba dengan anak gabenor Mesir (Muhammad bin ‘Amr bin
al-‘As), lalu aku menang. Maka dia (anak gabenor) memukulku dengan cemeti
sambil berkata: 'Aku anak golongan yang mulia'.”
Khalifah Umar bin al-Khattab menulis surat perintah kepada gabenor Mesir ‘Amr
bin al-‘As meminta dia dan anaknya Muhammad itu hadir ke Madinah. Apabila
mereka hadir, Umar memanggil lelaki dari Mesir tersebut.
Lelaki itu datang, lalu Umar memberikan kepadanya cemeti dan berkata: “Pukul
dia”.
Dia pun memukul sambil Umar berkata: “Pukullah anak golongan yang mulia”.
Kata Anas bin Malik yang menyaksikan kejadian itu: “Dia memukul dan kami suka
dengan pukulannya. Dia tidak berhenti sehingga kami harap dia berhenti.”
Kemudian Umar berkata kepadanya: “Letakkan cemeti itu atas kepala botak bapanya
(kepala ‘Amr bin al-‘As)”.
Lelaki itu berkata: “Wahai Amirul Mukminin! Hanya anaknya yang memukulku, aku
telah pun membalasnya dan memadai.”
Kemudian Umar berkata kepada ‘Amr bin al-‘As: “Sejak bilakah engkau
memperhambakan manusia sedangkan ibu-ibu mereka melahirkan mereka dalam keadaan
merdeka?”
Jawab ‘Amr bin al-‘As: “Sesungguhnya aku tidak tahu kes ini”.
Sama di sisi Tuhan
Demikian Khalifah ‘Umar mengajar kesombongan golongan bangsawan ini. Padahal
‘Amr bin al-‘As seorang sahabat Nabi SAW.
Namun keadilan itu tidak mengenal keturunan dan latar harta. Semua
manusia sama di sisi Allah. Kita semua dari keturunan Adam. Hanya yang lebih
kerana nilaian kebaikan jiwa dan ketinggian budi.
Nabi SAW menyebut: “Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama
(Adam). Ketahuilah! Tiada kelebihan orang Arab ke atas ‘ajam (yang bukan Arab), atau ‘ajam ke atas Arab, atau yang berkulit merah ke
atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah
melainkan ketakwaan.” (Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi, hadis berstatus hasan).
Jika hendak dikira manusia yang mulia, maka khalifah empat bagi umat ini Abu
Bakr, Umar, Uthman dan ‘Ali merupakan insan-insan mulia yang dipilih memegang
jawatan khalifah atas kemuliaan diri mereka. Bukan kerana keturunan mereka
mendapatkan kuasa ataupun kerana pengaruh harta mereka yang banyak.
Sebaliknya kerana kualiti diri mereka dan kemuliaan mereka yang nyatakan oleh
Nabi Muhammad SAW sendiri.
Pun begitu mereka tidak pernah menyatakan “kami ini mulia, sahabat sahabat
utama Nabi Muhammad maka jangan pertikai perbuatan dan tindakan kami. Siapa
pertikai dianggap derhaka pada negara dan bangsa!”.
Sama sekali mereka tidak pernah berkata demikian.
Sebaliknya Khalifah Abu Bakar al-Siddiq pada hari dia memegang jawatan khilafah
berucap:
"Wahai manusia, sesungguhnya aku telah dilantik menjadi pemimpin kamu,
bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Jika aku betul,
tolonglah aku. Jika aku salah, betulkanlah aku." (Ibn Athir, Al-Kamil fi al-Tarikh, 1/361).
Hanya mereka yang perasan sahaja merasakan diri mereka bangsawan yang tidak
boleh dipertikaikan. Hanya bangsa ataupun individu yang bodoh, dungu dan feudal
ataupun pengampu terlampau sahaja yang menganggap mengkritik golongan bangsawan
istana itu satu kesalahan dan menggesa agar pengkritik diambil tindakan.
Mereka yang seperti itu mempunyai masalah mental dan akidah sehingga seakan
menganggap golongan bangsawan itu bagaikan maksum melebihi para nabi yang
diutuskan oleh Tuhan.
Pupus
Perlu diingat, kesamsengan golongan bangsawan telah menyebabkan kebanyakan
mereka pupus dari tampuk kuasa. Walaupun Parsi, Rome, China, beberapa negara
Eropah, dan India pernah memiliki empayar dan kekuasaan yang luas, namun ke
mana perginya maharaja-maharaja mereka?
Kesemuanya pupus dibuang oleh kehendak rakyat apabila mereka dilihat sudah
tidak relevan lagi. Mereka lebih banyak merosakkan dari memberikan manfaat
kepada rakyat. Nepal juga telah membuang institusi raja mereka.
Jika kita lihat istana-istana raja-raja Eropah serta pencapaian mereka, mereka
bagaikan tidak akan tumbang. Maharaja-maharaja China dan Parsi pasti lebih gah
dan hebat dengan tentera dan kemewahan harta dan wanita mereka. Tapi kesemuanya
lenyap.
Kesemua ini menjadi pengajaran kepada golongan bangsawan yang masih berkuasa
dalam pelbagai bangsa agar menjaga adab dan ketertiban mereka, jangan samseng
sehingga akhir mereka dicampak oleh rakyat sendiri dan bangsa sendiri.
Salah satu sebab kejayaan bangsa Eropah adalah kerana mereka tidak membiarkan
kezaliman raja-raja berterusan. Pembuangan sistem istana dan agama yang
diperalatkan oleh istana telah membawa bangsa Eropah maju dan bebas dari
cengkaman kezaliman.
Inilah yang disebut oleh ‘Amr bin al-‘As ketika mengulas hadis Nabi SAW
mengenai kiamat berlaku dalam keadaan Rom paling banyak rakyatnya.
Kata ‘Amr: “Jika kamu sebut demikian, sesungguhnya pada mereka ada empat ciri
yang baik. Pertama; mereka paling santun (forbearing) ketika dalam bahaya.
“Kedua; Mereka paling pantas bangkit selepas bencana. Ketiga; Paling cepat
menyerang balas musuh. Keempat; Mereka paling baik untuk anak yatim, orang
miskin dan orang lemah kalangan mereka.
“Tambahan kelima, satu ciri yang baik lagi indah; mereka golongan yang paling
mencegah kezaliman raja-raja.”
Golongan bangsawan sepatutnya menjadi manusia paling hormati dalam sesebuah
masyarakat. Mereka paling mematuhi peraturan, paling santun kepada rakyat
bawahan dan menjadi teladan kesopanan dan kehalusan budi, bahasa dan akhlak. Ucapan
mereka menjadi ikutan, falsafah mereka menjadi pegangan, bahasa mereka menjadi
ukuran.
Jika bangsawan itu sekadar menunjukkan kesamsengan kepada rakyat, mendapat
pelbagai harta dan tempat atas cengkaman kedudukan padahal ramai lain yang
lebih layak, membazir harta awam, memukul sesuka hati orang biasa, mengambil
apa saja yang mereka suka, mengungut sesiapa yang mereka mahu, memaki sesiapa
yang mereka hendak, maka golongan bangsawan seperti itu sepatutnya dinyahkan
dari sesuatu bangsa.
“Sesuatu bangsa akan terus dalam belenggu kebodohan jika golongan bangsawan
seperti itu masih dibiarkan. Golongan samseng yang menyakiti rakyat bukan
sahaja patut dibuang, bahkan tidak layak pun untuk ditempatlan di muzium
sejarah mana-mana bangsa pun melainkan dengan catatan hitam ‘samseng’.
PROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL
ABIDIN bekas mufti Perlis
No comments:
Post a Comment