Hidup mesti dilihat mengikut ketetapan Penciptanya. Hanya dengan itu kejayaan dan kebahagiaan yang hakiki dan abadi dapat dimiliki. What you get is what you see – apa yang kita dapat, bergantung kepada apa yang dilihat. Dan tidak ada penglihatan yang paling tepat dan jelas melainkan dirujuk kepada pandangan Allah.
Mereka yang dapat mengikut ketetapan Allah itulah yang
dikatakan celik mata hati – melihat hidup dengan penuh kesedaran. Untuk jadi
sedar (celik mata hati) kita perlu memahami skrip kehidupan seperti yang telah
ditentukan oleh Allah s.w.t. Kita tidak minta untuk dihidupkan tetapi hidup ini
adalah kurniaan daripada Allah.
Untuk hidup selamat, tenang, dan bahagia, hiduplah
mengikut “skrip” Pencipta. Jadilah hamba yang sebenar kerana itu menentukan
bagaimana kita melihat hidup ini. Who you are determines how you see – siapa
anda menentukan bagaimana anda melihat (memandang). Jadi, apabila kita
merasakan diri kita hamba Allah, maka kita akan melihat hidup ini dari kaca
mata Penciptanya (Allah)!
Skrip Kehidupan
Skrip
kehidupan inilah jika dilalui dengan penuh iltizam dan istiqamah, akan
menghasilkan kemenangan yang bersepadu antara diri dan masyarakat, material dan
spiritual, dunia, dan akhirat. Kita akan mendapat apa yang sepatutnya dan
sewajarnya yang kita dapat. Sebaliknya, jika apa yang kita lihat tersalah
ataupun tersasar, maka apa yang kita dapat juga akan tersasar. Kita akan
menyesal di dunia, lebih-lebih lagi di akhirat kerana kita dapat apa yang
sepatutnya “tidak kita dapat”. Terasa benarlah hidup di dunia hanya sia-sia.
Inilah yang digambarkan oleh firman Allah yang bermaksud:
“Sesungguhnya (dengan keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada
kamu mengenai azab yang dekat masa datangnya – iaitu hari seseorang melihat apa
yang diusahakannya, dan (pada hari itu) orang yang kafir akan berkata:
“Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk
dihitung amalku dan menerima balasan).” (Surah al-Naba’ 78: 40).
Apakah hanya apabila kita berada di dalam kubur, barulah
kita akan tersentak (tersedar) dalam memahami apa sebenarnya hakikat hidup ini?
Pada waktu itu baru kita faham dan akur tentang apa tujuan kita dihidupkan di
dunia. Dan di situ jualah baru kita sedar apa yang paling bernilai dan apa yang
tidak bernilai dalam hidup. Pendek kata
sewaktu itulah pandangan kita tentang hidup (worldview) akan tepat dan jelas.
Namun sayang sekali, di sana segala-gala yang tepat dan jelas itu
sudah tidak berguna lagi.
Kata hukama: “Beramallah ketika berada di tempat yang
tidak ada ganjaran tetapi ada peluang beramal (dunia), sebelum kita berpindah
ke tempat yang hanya ada ganjaran tetapi sudah tidak ada peluang beramal
(akhirat).”
Oleh itu adalah lebih baik kita terlebih dahulu sedar
ketika hidup di dunia (kerana kita masih ada peluang untuk memperbaiki diri dan
membetulkan kesilapan), daripada kita tersedar ketika berada di alam kubur,
yang pada ketika itu segala-galanya sudah tidak berguna lagi.
Umar Ibn Abd. Aziz pernah berkata, manusia diciptakan
untuk selamanya. Mengapa Umar berkata begitu? Maksudnya, bermula manusia
diciptakan buat kali pertama, diri manusia akan terus hidup dan mengembara dari
satu alam ke satu alam. Kembara ini hanya akan berakhir sama ada di syurga atau
di neraka. Di perhentian terakhir itulah manusia akan hidup berkekalan, sama
ada dengan limpahan nikmat, atau mendapat azab buat selama-lamanya. Sebelum
tiba di titik pengakhiran itu, manusia akan terus mengembara.
Takah
Hidup Insan
Kembara manusia bermula dari alam roh. Di sana manusia tidak mempunyai jasad. Tidak ada jantina, lelaki ataupun perempuan. Bagaimana
keadaan kita pada waktu itu? Sangat sedikit yang kita ketahui tentang alam itu.
Firman Allah: “Jika kamu bertanya tentang roh, katakan yang roh itu urusan
Tuhanmu. Dan tidaklah kamu mengetahui daripada ilmu Allah melainkan sedikit
sekali.” (Surah al-Israk 17: 85)
Alam Roh
Tetapi apa yang
pasti di alam itu manusia sangat rapat dengan Tuhan. Sehingga pengakuan ini
dicatat dalam al-Quran:
“Bukankah Aku
ini Tuhanmu? Roh menjawab, ya kami menjadi saksi (kewujudan-Mu).” (Surah
al-A’raf 7: 172)
Pada ketika itu,
roh sangat kenal dan mengakui keesaan Allah sebagai Rabb (Penciptanya). Pada
ketika itu juga roh berjanji untuk menjadi hamba Allah yang patuh. Perjanjian
ini termeterai antara manusia dengan Allah sehingga dengan itu manusia sanggup
memikul amanah sebagai khalifah di muka bumi. Walaupun semua makhluk lain
menolak amanah ini, manusia sebaliknya, telah menyatakan kesanggupannya.
Dan kesediaan ini menyebabkan manusia menjadi pelakar
sejarah dalam kehidupan di muka bumi dan memberi impak yang besar kesannya
kepada kehidupannya sendiri. Firman Allah: “Sesungguhnya Kami telah kemukakan
tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk
memikulnya), maka mereka enggan memikulnya kerana bimbang tidak dapat
menyempurnakannya dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya)
sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah
suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut
dikerjakan.” (Surah al-Ahzab 33: 72).
Tidak diketahui berapa lama tempoh manusia berada di alam
roh. Namun yang pastinya setiap manusia mengambil gilirannya untuk “diturunkan”
ke alam dunia. Kita pun datang ke bumi generasi demi generasi. Sayangnya,
pengakuan, perjanjian, kesanggupan dan segala yang berlaku di alam roh
seolah-olah sudah dilupakan oleh manusia. Mengapa kita boleh lupa? Memang logik
kita lupa kerana alam itu telah begitu lama kita tinggalkan. Sedangkan hal yang
berlaku seminggu yang lalu pun kita boleh ‘terlupa’, inikan pula entah berapa
ratus ribu tahun sudah kita membuat perjanjian itu?
Alam Rahim
Sebelum dilahirkan ke alam dunia, manusia terlebih dahulu
“transit” di alam rahim. Alam rahim terletak di dalam perut ibu. Indah sekali
namanya; Rahim (nama Allah Al-Rahim). Sekali gus melambangkan kasih sayang
seorang ibu terhadap anaknya, yang hakikatnya berasal daripada kasih sayang
Allah. Di sini janin dilindungi untuk menjadi seorang bayi.
Bayi akan tinggal di alam yang kukuh dan penuh kasih
sayang ini selama lebih kurang 9 bulan 10 hari (mengikut kebiasaannya). Dalam
tempoh tersebut ada beberapa proses biologi dan rohani berlaku. Daripada sari
pati tanah, menjadi nutfah, kemudian menjadi alaqah dan diikuti pembentukan
mudghah. Kemudian menjadi tulang dan selepas itu mula diliputi dengan daging,
dan dibungkus dengan kulit. Akhirnya terbentuklah bayi yang lengkap sifatnya.
Di alam rahim
ada beberapa perkara telah ditentukan. Antaranya rezeki, tempoh kehidupan,
celaka atau bahagianya.
Hadis daripada Abdullah bin Mas’ud r.a dia berkata,
Rasulullah s.a.w. seorang yang benar serta dipercayai pernah bersabda:
“Kejadian seseorang itu dikumpulkan di dalam perut ibunya selama empat puluh
hari. Sebaik sahaja genap empat puluh hari kali kedua terbentuklah segumpal
darah beku. Manakala genap empat puluh hari kali ketiga bertukar menjadi
seketul daging. Kemudian Allah s.w.t. mengutus malaikat untuk meniupkan roh
serta memerintah supaya menulis empat perkara iaitu ditentukan rezeki, tempoh
kematian, amalan serta nasibnya sama ada mendapat kecelakaan atau kebahagiaan.
Maha suci Allah s.w.t. di mana tiada tuhan selain-Nya, seandainya seseorang itu
melakukan amalan sebagaimana yang dilakukan oleh penghuni syurga sehinggalah
kehidupannya hanya tinggal sehasta dari tempoh kematiannya, tetapi disebabkan
ketentuan takdir, nescaya dia akan bertukar dengan melakukan amalan sebagaimana
yang dilakukan oleh penghuni neraka sehingga dia memasukinya. Begitu juga
dengan mereka yang melakukan amalan ahli neraka, tetapi disebabkan oleh
ketentuan takdir nescaya dia akan bertukar dengan melakukan amalan sebagaimana
yang dilakukan oleh penghuni syurga sehinggalah dia memasukinya.”
Tegasnya, segala persediaan dan kelengkapan untuk menuju
alam dunia telah dipersiapkan di sini. Jasadnya mula dilengkapi oleh komponen
pancaindera (pendengaran, penglihatan, sentuhan, rasa dan lain-lain).
Sepertimana penyelam yang perlu memakai pakaian khas untuk menyelam, lengkap
dengan bekalan oksigennya, maka begitulah manusia yang berpindah ke alam dunia,
pakaian khasnya ialah jasad dan kelengkapannya ialah pancaindera.
Alam Dunia
Tiba masanya,
butang hidup pun di“on”kan. Manusia pun lahir ke alam dunia dengan diiringi
tangisan. Tangisan ini ada maknanya yang tersendiri. Dalam kalangan ahli kerohanian
ada yang mentafsirkan tangisan ini sebagai tanda protes bayi tersebut terhadap
syaitan yang sejak lahir sahaja manusia ke dunia sudah diajak kepada kejahatan.
Begitulah erti tangisan itu.
Manakala ahli
perubatan pula menjelaskan bahawa tangisan itu diperlukan untuk si bayi mula
mengepam oksigen ke paru-parunya yang baru berfungsi.
Apa pun makna
dan tafsirannya, hidup memang dimulakan dengan tangisan, di celah-celah
kehidupan ada tangisan dan diakhiri dengan tangisan. Tidak ada manusia yang
lahir dengan ketawa!
Di alam dunia
inilah bermulanya ujian kerana memang manusia hidup untuk diuji. Firman Allah
yang bermaksud: “Dijadikan mati dan hidup bagi kamu untuk menguji siapakah
antara kamu yang terbaik amalannya.” (Surah al-Mulk 67:2)
Lazimnya hidup manusia
ini sekitar 60 hingga 70 tahun, namun perlu diingat, hidup di dunia inilah yang
paling kritikal, kerana ia menentukan sama ada kita bahagia atau derita
selama-lamanya. Dunia ini penuh dengan ujian. Dunia umpama “dewan peperiksaan”.
Manusia mesti menjawab beberapa “soalan peperiksaan” yang sebenarnya telah pun
“bocor”. Saya katakan demikian kerana soalan-soalan yang akan ditanyakan di
alam kubur dan alam Mahsyar itu telah pun dimaklumkan kepada manusia di dunia
lagi. Berikut adalah soalan-soalan itu:
Soalan
Dalam kubur:
Siapa Tuhan
kamu?
Siapa Imam kamu?
Siapa saudara
kamu?
Apakah kiblat
kamu?
Soalan di Alam
Mahsyar:
Ke mana hartamu
kamu belanjakan?
Ke mana ilmumu
kamu gunakan?
Ke mana umurmu
kamu sia-siakan?
Bagaimana umur
muda kamu habiskan?
Namun, harus
diingat soalan-soalan itu bukan dijawab secara lisan berdasarkan pemikiran. Tetapi
perbuatan dan amalan kita di alam dunia itulah yang membantu memberi ‘jawapan’
kepada soalan-soalan itu. Jika kita melakukan sesuatu yang selaras dengan
kehendak Allah, maka itu jawapan kepada soalan “Siapa Tuhan kamu?”. Jika kita
benar-benar mengikut panduan sunnah Rasulullah, maka itulah jawapan kepada
soalan “Siapa imam kamu?”
Alam
Barzakh (Alam Kubur)
Hidup di dunia
akan berakhir melalui proses kematian. Jika kelahiran adalah proses yang
membawa kita pindah dari alam rahim ke alam dunia, maka mati pula adalah proses
yang membawa kita pindah dari alam dunia ke alam barzakh. Hakikatnya, kelahiran
dan kematian adalah sama – satu proses yang mesti dilalui sebelum berpindah ke
alam selepas dari alam sebelumnya. Sayangnya, ramai manusia yang hanya membuat
persediaan untuk menghadapi kelahiran berbanding kematian. Kain
lampin lebih popular daripada kain kapan!
Alam barzakh
(ertinya pemisah) ialah sempadan antara dunia dan akhirat. Di sana manusia ibarat dalam tahanan reman, sementara
menunggu saat perbicaraan. Tetapi di alam barzakh ini sudah ada
petunjuk-petunjuk awal sama ada kembara seterusnya akan berjalan dengan baik
atau sebaliknya. Di sini sudah mula soal siasat terhadap
segala perlakuan di dunia. Dua malaikat, Munkar dan Nakir, sudah menjalankan
tugas awalnya. Mukadimah nikmat (bagi yang soleh) dan mukadimah azab (bagi yang
toleh) sudah ketara dan dirasai. Di sini manusia
akan menunggu saat perbicaraan sama ada dalam keadaan selesa atau seksa. Perbicaraan
dan keputusan muktamadnya adalah di Padang Mahsyar.
Alam
Mahsyar
Dua tiupan (bumi
dilipatkan semula dengan sistem aturannya diterbalikkan. Dan berlakulah letupan
kuat). Sangkakala dikumandangkan oleh Israfil – kali pertama untuk mematikan
mereka yang masih hidup di saat itu dan kali kedua untuk menghidupkan semula
semua yang sudah mati. Manusia pun dibangkitkan semula dari alam kubur menuju
Mahsyar. Pelbagai rupa dan cara manusia ke sana ditentukan oleh amalan
masing-masing. Visualnya, digambarkan dengan jelas dalam peristiwa Israk
Mikraj.
Di sanalah
keadilan yang mutlak dan muktamad ditegakkan. Jika di dunia yang benar tidak
selalu dimenangkan, dan yang salah tidak selalu dikalahkan, tetapi di akhirat
yang benar pasti menang, yang salah pasti kalah. Allah Maha Adil dalam
menentukan sesuatu hukuman.
Walaupun Dia Hakim yang Maha Mengetahui, namun Dia masih
mahu pengadilan itu dibuktikan oleh para saksi. Sedangkan apa perlunya saksi
jika segala-galanya sudah diketahui? Ketika itu anggota badan kitalah yang
menjadi saksi – segalanya dibenarkan bersuara malah mendakwa.
Alam Syurga atau Neraka
Setelah menerima catatan amal (lengkap dengan fakta dan
data yang terperinci), yang bukan hanya mencatat setiap langkahan kaki tetapi
juga lintasan hati, maka “keputusan” peperiksaan itu melayakkan manusia ke alam
syurga jika berjaya dan ke alam neraka jika gagal. Di sanalah kembara yang
panjang itu berakhir. Ada
yang “happy ending”. Ada pula yang
berakhir dengan sengsara. Sampai bila? Sampai bila-bila. Tidak ada kembara lagi
selepas itu! Itulah hidup yang hakiki dan di sanalah perhentian yang abadi.
Sehingga di sini
istirahatkan minda anda kerana lelah juga menyusuri perjalanan hidup kita. Itu
baru menerusi perantaraan minda atau pemikiran. Perjalanan sebenarnya tentu
menuntut kelelahan yang berganda. Kembara ini penuh liku, cabaran dan kesusahan.
Jika kembara di satu alam (dunia) ini pun kita boleh tersesat dan melarat,
apatah lagi kembara yang melalui di lima alam yang serba unik itu.
Dan yang paling
penting ialah bagaimana hendak menjalani kehidupan yang sebaik-baiknya di alam
dunia – alam yang sedang kita hidup sekarang. Masa lalu tidak dapat diputar
kembali. Kita tidak boleh merayu untuk tidak dijadikan, menerima amanah dan
dihantar ke dunia.
Manakala masa
depan, tidak boleh dijangkau. Apa yang penting ialah kita boleh menentukan masa
depan (di Alam Barzakh, Mahsyar, Syurga atau Neraka) dengan bekerja kuat pada
hari ini (di dunia) dengan input dan peringatan yang kita dapat daripada masa
lampau (di alam roh). Insya-Allah.
Dari Blog Ustaz Pahrol Mohd Juoi
No comments:
Post a Comment