Saturday, March 2, 2013

Nabi tak pernah galak ummah meminta jawatan

 Zamanuddin Jusoh
 
Kita dianjur untuk teliti, kaji sahsiah pemimpin dilantik

Al-Quran tidak menyebut secara langsung mengenai politik seperti perkataan akidah dan fadilat atau kelebihan. Kedua-dua perkataan ini juga tidak disebut secara langsung oleh Allah SWT. Namun, al-Quran dipenuhi perkara yang menjurus kepada keimanan berkaitan akidah dan segala bentuk kebaikan bagi menuntut kelebihan serta ketinggian.
 
Justeru, penyertaan ulama dalam menentukan hala tuju sesebuah negara adalah bertepatan dengan kehendak agama Islam. Lebih jelas jika dirujuk kepada sesetengah definisi politik yang mengaitkan pentadbiran dunia dengan landasan agama.

Ini menunjukkan Baginda SAW tidak menggalakkan seseorang meminta jawatan khususnya dalam kepemimpinan disebabkan jawatan adalah satu bebanan dan tanggungjawab yang perlu dipikul serta akan dipersoalkan oleh Allah SWT”
Ungkapan al-Quran yang menjurus kepada politik adalah kekuasaan atau ‘mulk’. Firman Allah SWT: “Katakanlah (Wahai Muhammad) bagi Allah segala kekuatan dan kekuasaan. Diberikan kuasa kepada siapa yang dikehendaki. Memuliakan serta menghinakan sesiapa yang dikehendaki.” (Surah Ali-Imran, ayat 26)

Al-Quran menjelaskan kekuasaan satu ketentuan daripada Allah SWT yang dikurniakan kepada sesiapa yang dikehendaki. Al-Quran mengaitkan kekuasaan dan kekuatan dengan nabi khususnya Nabi Sulaiman, Daud dan Ibrahim.

Zulkarnain juga disebut sebagai mereka yang berpengaruh dan mempunyai kekuasaan hebat. Bagaimanapun, mereka amat berhati-hati dengan segala kurniaan ini kerana segala khazanah dan kekayaan berada di depan mata.

Tak galak minta jawatan
Oleh itu, Baginda SAW tidak pernah menggalakkan seseorang meminta jawatan kecuali jika diminta orang lain di atas kelayakan yang dimiliki. Namun, sikap meminta-minta jawatan adalah perkara yang tidak disukai Baginda SAW.

Baginda bersabda kepada Ibn Samurah: “Wahai Abd Rahman Ibn Samurah jangan engkau memohon sesuatu jawatan dalam kepemimpinan. Sesungguhnya jika diberikan jawatan itu dengan permintaan itu, maka engkau akan mengharunginya tanpa mendapat pertolongan. Tetapi jika engkau diberikan kepemimpinan tanpa meminta, maka engkau akan mendapat pertolongan dan dibantu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Daripada Abu Musa, katanya: “Aku dan dua orang lelaki dari kaumku masuk kepada Nabi SAW di mana salah seorang daripada dua lelaki berkenaan berkata: Lantiklah kami menjadi ketua wahai Rasulullah. Yang seorang lagi juga berkata demikian. Lalu Baginda SAW bersabda: Sesungguhnya kami tidak melantik atau memberi jawatan kepada sesiapa yang memintanya atau bercita-cita untuk mendapatkannya.”

Ini menunjukkan Baginda SAW tidak menggalakkan seseorang meminta jawatan khususnya dalam kepemimpinan disebabkan jawatan adalah satu bebanan dan tanggungjawab yang perlu dipikul serta akan dipersoalkan oleh Allah SWT.

Apatah lagi jika kita tidak dapat berlaku adil dan akibatnya adalah kecelakaan pada hari kiamat nanti. Lebih parah jika seseorang itu tiada kelayakan dan kemampuan memikul tanggungjawab.

Beri amaran

Baginda SAW terus menerus memberi amaran dengan sabdanya: “Sesungguhnya jika kamu diberi jawatan, maka bersedialah kamu menghadapi penyesalan pada hari akhirat.” (Riwayat Bukhari daripada Abu Hurairah)

Ulama beranggapan tidak sepatutnya bagi yang berakal bergembira dengan suatu kelazatan yang akan diikuti dengan penyesalan. Ada juga berpendapat keinginan untuk memperoleh kuasa adalah sebab kepada berlakunya perbalahan dalam kalangan manusia sehingga terkadang menyebabkan pertumpahan darah, kerosakan harta benda dan pencabulan maruah.

Sahabat Baginda SAW tidak pernah mengimpikan jawatan penting dalam masyarakat, bahkan mereka sentiasa mengelak supaya tidak dilantik kerana mengetahui risiko yang akan ditanggung kelak.

Namun, Abu Bakar terpaksa menerima kerana keputusan yang diambil sahabat lain melalui syura berdasarkan kriteria yang ada pada beliau. Antaranya, beliau pernah menemani Baginda SAW dalam peristiwa hijrah, pernah diminta mengimamkan solat berjemaah ketika Baginda SAW sedang sakit serta pengorbanan yang besar terhadap hartanya untuk agama Islam.

Kita dianjurkan untuk meneliti dan mengkaji sahsiah mereka yang akan dilantik supaya dapat memikul tugas yang diamanahkan dengan baik dan berjaya. Kelayakan dalam sesuatu bidang adalah menjadi ukuran dan keutamaan dalam menilai kemampuan seorang pemimpin.

Sabda Rasulullah SAW: “Barang siapa melantik seseorang sebagai ketua dalam kumpulannya sedangkan masih ada kalangan mereka orang yang lebih layak daripadanya maka sesungguhnya dia mengkhianati Allah SWT dan Rasul-Nya serta mengkhianati orang beriman.”

Sesungguhnya, kita berada di kemuncak zaman yang pernah digambarkan Baginda SAW lebih seribu tahun lalu. Berlaku perebutan serta perbalahan dalam mendapatkan jawatan dan akhirnya akan berlaku kerosakan kepada masyarakat.

Kita bertanggungjawab sepenuhnya di hadapan Allah SWT terhadap jawatan yang diberi serta jawatan terbaik adalah daripada pilihan masyarakat dan merekalah penilai sebenar kedudukan serta kemampuan kita.

No comments:

Post a Comment