Saturday, August 30, 2014

Manusia yang benar-benar merdeka

IBRAHIM ABDULLAH
Sinar Harian 29 Ogos 2014

MALAYSIA mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 yang bererti sudah 57 tahun kita merdeka.

Rakyat yang terdiri daripada para perajurit, wira negara, pemimpin, ulama, wartawan, sasterawan, penulis, petani, bahkan pengayuh beca (abang beca) dan lain-lainnya telah berjuang ratusan tahun untuk menuntut kemerdekaan dari belenggu penjajahan asing.

Justeru penjajahan sebagai musuh utama kepada kemerdekaan mental dan fizikal.

Sesungguhnya setiap orang, setiap saat bertempur dengan penjajah. Pertempuran tidak akan berhenti sehingga manusia menghembuskan nafasnya yang terakhir di dunia. Musuh itu adalah syaitan dan hawa nafsu. Manusia diserang dari segala penjuru dan arah.

Manusia yang “merdeka” adalah yang dapat melepaskan dirinya dari belenggu hawa nafsu dan penjajahan syaitan atas dirinya. Dia tidak lagi menjadi “hamba” syaitan dan hawa nafsunya. Dia tidak lagi dijajah.

Itulah kemerdekaan yang sebenar dan hakiki, kemerdekaan jiwa dari belenggu hawa nafsu, kemerdekaan hati dan akal fikiran dari pengaruh syaitan. Untuk menjadi manusia merdeka bukanlah perkara mudah.

Ia perlu perjuangan yang panjang dan belum selesai serta terus-menerus. Perlu banyak hal yang dikorbankan. Ia menuntut adanya semangat yang terus hidup dan tidak pernah padam.

Mari kita muhasabah diri selama ini, adakah kita telah menjadi manusia merdeka dari belenggu hawa nafsu dan bisikan syaitan?

Ataukah memang memilih menjadi manusia terjajah? Kita lebih memilih tertawan oleh pujuk rayu syaitan dan hawa nafsu? Kita menjadi manusia yang tidak konsisten dan istiqamah?

Sebenarnya kita diciptakan hanya untuk mengabdi kepada ALLAH SWT. Untuk menjadi hamba ALLAH. Maka membebaskan diri dari jajahan syaitan dan pengaruh hawa nafsu adalah suatu cita-cita yang harus kita perjuangkan.

Tanpa itu, kita belum boleh menjadi seorang hamba dalam pengabdian kepada Pencipta kita iaitu ALLAH SWT.

Kenapa kita harus merdeka dari belenggu nafsu dan syaitan? Kerana syaitan dan hawa nafsu tidak pernah punya maksud yang baik kepada manusia.

Hawa nafsu dan syaitan selalu menyuruh jajahannya untuk melakukan perbuatan jahat dan keji. Tidak ada kebaikan sedikit pun ketika jiwa dan diri kita dijajah oleh hawa nafsu dan syaitan.

Orang-orang yang terjajah akan gelap mata melihat cahaya terang kebenaran, amat sukar untuk membezakan antara yang benar dan salah. Ia akan selalu diarahkan pada segala hal yang akan mengsengsarakan dan membahayakan dirinya di dunia dan akhirat.

Firman ALLAH SWT yang bermaksud: “Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu wahai anak cucu Adam agar kamu tidak menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu.

Dan hendaklah kamu menyembah-Ku. Inilah jalan yang lurus. Dan sesungguhnya ia (syaitan itu) telah menyesatkan sebahagian besar di antara kamu. Maka adakah kamu tidak mengerti?” (Yaasin: 60-62).

ALLAH SWT telah menjanjikan syurga bagi hamba-Nya yang menolak keinginan nafsunya, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: “Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari (keinginan) hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya.” (An-Nazi’at : 40-41).

Syeikh Muhammad Ali ash- Shobuni dalam kitab tafsirnya (Sofwat at-Tafasir), menjelaskan maksud ayat di atas, “Sesungguhnya menang dan beruntunglah orang yang mensucikan dirinya dengan ketaatan kepada ALLAH, dan membersihkannya dari kekotoran maksiat dan dosa.

Dan sungguh rugi orang yang telah menghinakan dirinya dengan kekufuran dan kemaksiatan, memasukkannya ke lembah kebinasaan, kerana barang siapa yang mematuhi kehendak hawa nafsunya, bermaksiat kepada Tuhannya, maka ia telah keluar dari golongan orang-orang yang berakal, dan masuk kepada golongan orang-orang bodoh.”

Menjadi manusia sebenar merdeka dari belenggu hawa nafsu dan syaitan memerlukan pertolongan ALLAH. Kerana musuh yang kita hadapi tidak boleh kita lihat. Ia bersembunyi dari dalam diri kita. Ia lebih kuat.

Namun sangat lemah dan tidak berdaya di hadapan orang-orang yang beriman, di hadapan orang-orang yang telah menjadikan ALLAH sebagai pelindungnya.



No comments:

Post a Comment