IBRAHIM ABDULLAH
Sinar Harian- 30 Mac 2014
PADA
21 Mac lepas di Dataran Masjid Putrajaya diadakan majlis Selawat Perdana
Malam Cinta ALLAH dan Rasul yang merupakan perhimpunan agung selawat
terbesar pernah dianjurkan di pusat pentadbiran negara.
Majlis bertemakan "Kesatuan, Perpaduan dan Persaudaraan" itu
diserikan dengan kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak
dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan menteri-menteri Kabinet serta
rakyat berbagai golongan.
Alunan qasidah dan selawat yang memuji Rasulullah SAW itu dipimpin tokoh agama
Nusantara, Habib Syech Abdul Qodir Asseqaf dan Habib Ali Zaenal Abidin
al-Hamid.
Program hampir empat jam itu, para hadirin turut menunaikan solat Maghrib dan
Isyak berjemaah, selain disajikan dengan zikir terapi dan bacaan al-Quran
berduet oleh peserta Imam Muda Amiril Md Banin serta Pencetus Ummah (PU).
Selepas solat Isyak, kesemua menyertai solat hajat serta bacaan doa bagi
memohon agar operasi mencari dan menyelamat pesawat MH370 yang hilang sejak 8
Mac dipermudahkan.
Selang beberapa hari, dengan izin ALLAH, iaitu pada 24 Mac, jam 10 malam,
Perdana Menteri mengumumkan melalui siaran televisyen berdasarkan
maklumat dan kajian oleh pakar, bahawa serpihan MH370 ditemui dan
berakhir di selatan Lautan Hindi di Barat Daya Perth, Australia.
Hal ini menunjukkan berkat dan hidayah ALLAH SWT dengan zikrullah
tersebut ALLAH Taala menolong dan memberi petunjuk kepada hamba-Nya,
kerana zikrullah (mengingati) ALLAH adalah suatu pekerjaan yang besar dan
penting dalam kehidupan umat manusia dan kekuatan suatu bangsa.
ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: “Dan sebutlah dengan lidah atau dengan hati
akan nama Tuhanmu (di dalam dan di luar sembahyang), pada waktu pagi dan
petang.” (Surah Al-Insaan : 25).
Firman ALLAH Taala lagi yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman,
janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan
anak-pinak kamu daripada mengingati ALLAH (dengan menjalankan
perintah-Nya). Dan ingatlah sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka
itulah orang-orang yang rugi.” (Surah al-Munafiquun : 9).
Firman-Nya yang bermaksud: “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang
tenteram hati mereka dengan zikrullah.
Ketahuilah dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia.” (Surah
ar-Ra’d : 28).
Dalam hadis disebutkan yang bermaksud: “Perbandingan di antara orang yang
mengingati Tuhannya samalah dengan perbandingan di antara seorang yang
hidup dengan seorang yang mati.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Zikrullah atau mengucapkan kata-kata pujian yang mengingati kebesaran ALLAH
SWT, adalah amalan istimewa Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya,
zikrullah merupakan media yang membuat kehidupan Nabi dan para sahabat
benar-benar hidup.
Ibnu Qayyim Rahimahullah menegaskan bahawa zikrullah memiliki 73 manfaat
yang antaranya ialah:
1. Mengusir syaitan dan menjadikannya kecewa
2. Membuat ALLAH reda
3. Menghilangkan rasa sedih dan gelisah dari hati manusia
4. Membahagiakan dan melapangkan hati
5. Mengangkat manusia ke maqam ihsan
6. Mendapatkan berkat ALLAH di mana sahaja
7 Berada di bawah naungan ALLAH di hari kiamat
8. Menjadikan hati selalu terjaga
9. Mendatangkan nikmat dan menolak bala
10. Memalingkan seseorang dari membincangkan kebatilan
11. Zikrullah merupakan penyatu hati orang beriman dan
pemecah hati musuh ALLAH
12. Mendekatkan kepada akhirat dan menjauhkan dari dunia
13. Menjadikan hati selalu terjaga
14. Zikrullah adalah pohon makrifat dan pola hidup
orang soleh
15. Pahala zikrullah sama dengan berinfak dan berjihad di
jalan ALLAH
16. Zikrullah adalah pangkal kesyukuran
17 Mendekatkan jiwa seorang hamba kepada ALLAH
18 Melembutkan hati
Sungguh luar biasa manfaatnya. Tetapi orang tidak akan yakin dengan
manfaat-manfaat di atas kecuali yang telah berasakan dan menikmatinya.
Marilah kita cuba
memulainya dan meneruskan majlis zikrullah ini sepanjang zaman
sebagai kekuatan bangsa dan umat. Insya-Allah. Wallahu’alam.
Manfaat zikir dan doa
WARTAWAN SINAR HARIAN
7 Mac 2014
ALLAH SWT
berfirman bermaksud: “Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepada mu (Muhammad)
tentang Aku, maka
sesungguhnya Aku berada dekat dengan mereka. Aku kabulkan permohonan orang yang
berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka memenuhi (perintah)-Ku
dan beriman kepada-Ku agar mereka beroleh kebenaran.” (Surah Al-Baqarah: 186)
Kelebihan
doa
Biasanya setelah kata sa-alaka atau yas-alunaka ada kata qola yang bermaksud
katakanlah wahai Muhammad, namun dalam ayat ini, khusus ALLAH yang menjawab
terus tanpa perantara Nabi Muhammad SAW.
Ini untuk menunjukkan bahawa dalam berdoa dan bermunajat kepada ALLAH kita
tidak perlu perantara kerana kita boleh terus meminta dan berharap kepada-Nya.
Begitu dekatnya Dia dengan hamba-Nya.
ALLAH berfirman: “Berdoalah kepada Tuhan mu dengan rendah hati dan suara yang
lembut. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang yang melampaui batas.” (Surah
Al-A’Raf: 55)
Daripada Abu Hurairah RA, dia berkata, “Rasulullah SAW bersabda: “Akan
dikabulkan doa orang yang berdoa di antara kalian, selagi dia tidak
tergesa-gesa. Iaitu dia berkata, 'aku telah berdoa tetapi tidak dikabulkan.”
(Riwayat Bukhari & Muslim)
Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sentiasa akan
dikabulkan doa seorang hamba selama dia tidak berdoa dalam perkara dosa,
perkara yang memutus silaturahim, serta selama tidak tergesa-gesa dalam
doanya”.
Seorang sahabat bertanya, ‘Apa yang dimaksudkan ketergesa-gesaan dalam doa ya
Rasulullah?’ Baginda SAW mengatakan: “Dia mengatakan aku telah berdoa, aku
telah berdoa namun aku tidak melihat ALLAH mengabulkannya untuk ku’ kemudian
dia pun berpaling dan meninggalkan doanya.” (Riwayat Muslim).
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidaklah seorang yang berdoa kepada
ALLAH dengan doa kecuali ALLAH akan memberikan kepadanya, sama ada dengan
dikabulkan segera di dunia lagi.
Atau disimpankan untuknya kebaikan di akhirat atau ditutupkan (kifarat) dosanya
setakat doanya selama dia tidak doakan unsur-unsur dosa, memutuskan silaturahim
atau mohon disegerakan.
Maka sahabat berkata: “Ya Rasulullah bagaimana doa minta segera itu? Baginda
berkata; seseorang itu berdoa, aku berdoa Tuhan ku, maka perkenanlah segera.”
(kata Abu Isa hadis ini gharib, sunan Al-Tarmizi, 3968)
Zikir
tingkatkan takwa
Zikir dalam makna umumnya mencakupi semua jenis ibadah daripada solat, puasa,
haji, membaca al-Quran, berdoa, memuji, bertasbih serta segala jenis ketaatan
lainnya.
Syeikh Abdurrahman bin Sa’di menjelaskan ketika zikrullah disebutkan secara
mutlak maka ia mencakupi semua jenis ibadah untuk mendekatkan diri kepada ALLAH
dari segi akidah, fikiran, amalan sama ada hati atau anggota badan, pujian
terhadap ALLAH, belajar dan mengajarkan ilmu yang bermanfaat dan ketaatan
lainnya.
ALLAH berfirman: “Sesungguhnya, Aku ini ALLAH, tidak ada tuhan selain Aku, maka
sembahlah Aku dan laksanakanlah solat untuk mengingat Aku.” (Surah Taha: 14)
Sedangkan makna khusus zikrullah bererti menyebut ALLAH dengan lafaz-lafaz yang
berasal daripada ALLAH dengan membaca kitab-Nya, menyebut nama dan sifat-Nya
dengan lisan atau dalam hati sesuai dengan yang disebutkan dalam al-Quran dan
sunnah Nabi Muhammad SAW yang kesemuanya itu bermaksud mengagungkan, menyucikan
dan mentauhidkan ALLAH.
Dan yang paling penting daripada zikir itu adalah kehadiran hati, di mana lisan
mengucapkannya lalu difahami maknanya.
ALLAH berfirman dalam yang bermaksud, “Maka ingatlah kepada-Ku, nescaya akan
aku ingat kepada mu. Bersyukurlah kepada-Ku dan janganlah kamu ingkar
kepada-Ku.” (Surah al-Baqarah: 152)
Zikir ialah ibadat paling ringan tetapi amat berat timbangan pahalanya.
Walaupun mudah dan ringan diamalkan, kebanyakan Muslim lupa melakukannya
disebabkan tidak dilatih berbuat demikian.
Zikir tidak memerlukan wuduk atau menutup aurat. Ia tidak dibatasi oleh waktu
dan tempat. Di mana dan bila-bila sahaja dan dalam keadaan apa pun ibadat ini
boleh dilakukan. Sungguh senang tetapi ramai manusia yang meninggalkannya. ubah
takdir dengan doa.
Daripada Tsauban, dia berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Tidak ada yang boleh
menambah umur kecuali perbuatan baik dan tidak ada yang boleh menolak takdir
kecuali doa.
Sesungguhnya seseorang boleh jadi terhalang rezekinya kerana dosa yang
dilakukannya.” (Riwayat Tirmizi, Ibnu Majah, Ahmad dan Hakim, ini lafaz Ibnu
Majah)
ALLAH berfirman: “(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi
tenang tenteram dengan mengingati ALLAH. Ingatlah, hanya dengan mengingati
ALLAH hati menjadi tenang tenteram.” (Surah Al-Ra’d: 28)
Mengingati ALLAH atau zikrullah adalah amalan yang paling mulia melalui
pergerakan lidah, kesedaran akal budi dan keinsafan hati dan jiwa.
Dengan mengingati ALLAH, kita akan merasa ketenangan jiwa kerana menyedari
bahawa berada di samping Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada
hamba-Nya. Apabila dia kembali kepada-Nya, maka sebenarnya dia kembali berpaut
kepada asas yang kukuh.
Manusia kadang-kadang gelisah menghadapi masa depan yang belum pasti keadaannya
atau berasa lemah berhadapan dengan pelbagai cabaran dan halangan yang
mendepaninya.
No comments:
Post a Comment