Hadis ‘Cintakan tanahair itu
daripada iman' tidak sahih. Bahkan ia hadis maudu' (palsu). Ini dinyatakan oleh
al-Saghani (meninggal 650H/1252M) dalam karyanya al-Maudu‘aat. Ini dipersetujui oleh para ilmuwan
ulung hadis seperti yang disebut oleh ‘Ali al-Qari dalam bukunya al-Masnu'
fi Ma'rifat al-Hadith al-Maudu'.
Walaupun hadis ini palsu (fabricated) dari sudut kesabitannya (authenticity)
daripada Nabi Muhammad SAW, namun ada tokoh seperti Muhammad Tahir al-Fatani
(meninggal 986H/1578M) dari India
dalam karyanya Tazkirah al-Maudu‘aat menyatakan dari sudut maksud ataupun isi
kandungannya benar.
"Makna hadis ini tidak betul. Ini kerana cintakan tanahair sama seperti
cintakan nyawa, harta dan seumpamanya. Semua itu sudah wujud dalam jiwa insan.
Tidak dipuji kerana mencintainya, tidak juga ia termasuk dalam kelaziman iman.
Tidakkah engkau lihat semua manusia berkongsi cinta tersebut? Tiada beza antara
yang mukmin dan yang kafir" (1/110. Riyadh :
Maktab al-Ma'arif).
Pendapat al-Albani ini benar dari satu sudut bahawa ia sesuatu yang termasuk
dalam gharizah iaitu tabiat semulajadi insan ataupun fitrah. Namun menyatakan
ia tidak terpuji adalah sesuatu yang kurang tepat. Islam memuji manusia yang
hidup berpegang kepada fitrah.
Sayang harta yang mengelakkan
pembaziran dipuji dalam Islam. Sayang nyawa yang menghalang kemusnahan diri
diperintahkan oleh al-Quran. Pembaziran dan pemusnahan jiwa diharamkan. Sudah
pasti cinta tanahair yang menghalang kerosakannya sesuatu yang dipuji.
Orang
bukan Muslim juga melakukannya. Walaupun untuk mereka ia tidak termasuk dalam
iman tetapi mereka juga melakukannya. Ia sesuatu yang terpuji. Persamaan tidak
menafikan kebaikan. Pandangan al-Albani di sini kurang kemas untuk diterima.
Kasih Nabi Muhammad SAW
Apa yang saya hendak sampaikan, betapa kecintaan kepada tanahair adalah sesuatu
yang terpuji. Ia termasuk dalam fitrah insan untuk mencintai tanahairnya. Nabi
Muhammad SAW pun cintakan tanahairnya iaitu Mekah.
Apabila dihalau oleh penduduk Mekah, Nabi Muhammad SAW dan para sahabat
terpaksa berhijrah ke Madinah. Para sahabat termasuk Bilal bin Rabah yang
merupakan seorang hamba abdi ketika di Mekah, demam merindui Mekah. Apatah lagi
Abu Bakar al-Siddiq yang merupakan bangsawan Mekah. Apabila Nabi SAW mengetahui
keadaan itu, baginda berdoa:
"Ya Allah! Jadikanlah cinta kami kepada Madinah seperti cinta kami kepada
Mekah, ataupun lebih dari itu" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Nabi Muhammad SAW sendiri pernah mengucapkan untuk Mekah: "Alangkah indah
engkau (Mekah) sebuah negara. Alangkah sayangnya daku kepadamu. Jikalau tidak
kerana kaumku menghalau daku keluar darimu, aku tidak akan menetap selain
darimu"(Riwayat al-Tirmizi, sahih).
Sekalipun Nabi SAW terpaksa bertempur dengan pasukan tentera Mekah yang dikuasai
rejim Quraish yang zalim, itu tidak pernah mematikan rasa kasih dan sayang
kepada tanah air baginda iaitu Mekah.
Demikianlah juga perasaan para sahabah yang terpaksa berhijrah meninggalkan
Mekah yang mereka kasihi. Fath al-Makkah ataupun Pembukaan Mekah di mana Nabi
SAW kembali mengambil alih Mekah dengan kuasa tentera bersama orang lain dari
luar, adalah kemuncak kecintaan kepada Mekah. Mereka membersihkan Mekah dari
kesyirikan, kezaliman, penindasan dan selainnya. Itu tanda kasih mereka kepada
Mekah.
Patriotik
Kasihkan watan adalah sesuatu yang fitrah. Orang Melayu bermadah ‘tempat jatuh
lagi dikenang, inikan pula tempat bermain'. Tanahair ialah tempat kelahiran
kita dan keluarga. Membesar dalam persekitarannya. Mencium udaranya. Meminum
airnya. Memakan makanannya. Melihat budaya, warna dan rupa saban masa dalamnya.
Lebaran
kenangan diari kehidupan yang tersimpan tentangnya. Jiwa yang normal pasti akan
menghargai dan mengasihi. Sayang dan ingin membelanya dari kerosakan. Itu makna
patriotik yang sebenar.
Perlu diingat, semangat sayang dan kasih kepada tanahair tidak berkaitan dengan
kecintaan kepada kuasa politik yang menguasainya. Orang Pulau Pinang yang
sayangkan Pulau Pinang tidak semestinya sayangkan pemerintahannya, demikian
Kelantan, Terengganu, Kedah dan lain-lain.
Orang Malaysia sayangkan watan ini, cintakan tanah tumpah darah ini tidak
semestinya bersetuju ataupun mencintai kuasa politik yang memerintah di
dalamnya. Perlu dibezakan antara semangat patriotisme dan nationalisme.
Dalam The Blackwell Encyclopedia of Political Thought, disebut:
Patriotism: a love of
one's homeland, implying a readiness to act in its defense and to favour it in
other dealings. It is often confused with nationalism, but is a far older idea,
and carries with a less theoretical baggage. Nationalism presupposes that
nations exist as real and distinct entities; patriotism, on the other hand, may
simply involve attachment to a physical locality or a way of life, and need not
involve any abstract idea of ‘country'.
Tiada pihak yang boleh memaksa orang lain mencintai parti politik yang berkuasa
dalam watannya atas nama semangat patriotisme. Tiada siapa pula yang boleh
ditakrifkan sebagai tidak patriotik hanya kerana dia tidak menyokong kerajaan
tertentu yang berkuasa atas negeri atau negaranya. Kuasa politik boleh datang
dan pergi. Boleh bertukar ganti.
Begitulah seterusnya. Mungkin yang rakyat tidak suka itu ialah penyelewengan
kuasa dan penyalahgunaan harta rakyat oleh mereka yang memegang tampuk-tampuk
tersebut. Namun, sayang negeri dan negara tetap kekal.
Jadi mereka jangan cuba menafikan kecintaan seseorang kepada tanahair; negeri
ataupun negara mereka hanya kerana tidak mendapat sokongan politik yang
idamkan.
Sesiapa yang sayangkan tanahairnya lalu enggan watannya dirosakkan. Rela
mempertahankan kebaikan dan kebenaran yang menjadi hak buminya, maka dia
seorang yang cintakan tanahairnya, dia seorang yang patriotik!
Cara kecintaan itu
diterjemahkan mungkin berbeza, tapi cinta tetap di jiwa.
PROF
MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN bekas mufti Perlis. Artikel ini
pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian rasmi Malaysiakini.
No comments:
Post a Comment