Saturday, May 28, 2011

Ingatkan kematian boleh elak daripada melakukan kemungkaran


BH2011/05/28

DARIPADA Nawwas bin Sam'an al-Anshari, katanya, aku pernah bertanya kepada Rasulullah SAW mengenai erti kebajikan dan dosa. Sabda Baginda SAW yang bermaksud: "Kebajikan itu ialah budi pekerti yang indah. Sedangkan dosa adalah perbuatan atau tindakan yang menyesakkan dada, padahal engkau sendiri segan jika perbuatanmu itu diketahui oleh orang lain."

Kebajikan adalah nilai luhur daripada kehidupan sedangkan dosa bagaikan titik hitam yang merosakkan pandangan. Namun ada kala disebabkan nafsu, iman menjadi buta sehingga seseorang itu cinta kepada dosa dan menganggap segala sesuatu itu adalah wajar belaka.

Islam tidak memandang manusia bagaikan malaikat tanpa kesalahan dan dosa seperti mana Islam tidak membiarkan manusia berputus asa daripada memohon keampunan Allah, biar betapa besar pun dosa yang sudah dilakukan.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Setiap anak Adam pernah berbuat kesalahan/dosa dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah mereka yang bertaubat (daripada kesalahan itu).

Manusia tidak akan sedar dirinya menanggung dosa kecuali orang salih yang sentiasa mengingati mati sedangkan mati itu tidak mengenal ketika dan usia seseorang.

Oleh itu kita dituntut supaya sentiasa beristighfar dan bersifat dengan sifat mahmudah serta malu untuk melakukan perbuatan yang dilarang sehingga mencemarkan maruah diri, keluarga, agama, bangsa dan negara. (Hadis riwayat Muslim)


Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

No comments:

Post a Comment