Sunday, June 16, 2013

Poltik,nilai komersialpunca pendidikan rosak
WARTAWAN SINAR HARIAN
                                                                  

SHAH ALAM - Sistem pendidikan di negara Islam  dilihat telah ‘dirosakkan’ dengan dua perkara iaitu akibat daripada politik dan nilai komersial.

Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Maszlee Malik berkata, dua faktor itu yang mana akhirnya menjadikan para pelajar mangsa.

"Permainan politik di negara Islam, yang mana terdapat banyaknya kelompongan dan ketirisan seperti gejala rasuah dalam pendidikan sedikit sebanyak telah menjejaskan sistem pendidikan di negara islam tersebut.

"Manakala sistem pendidikan yang terlalu berorientasikan nilai komersial sehingga mengenetepikan nilai kemanusiaan juga telah menjejaskan sistem pendidikan tersebut," katanya ketika menjadi panel Forum Pedagogi Pendidikan Cinta anjuran sukarelawan Teach For The Needs (TFTN) di Kompleks Karangkraf, di sini, malam semalam.

Forum itu turut menampilkan penulis buku best seller 'Aku Terima Nikahnya' Hasrizal Jamil dan Pakar Perunding Obstetriks & Ginekologi, Dr Harlina Siraj manakala moderatornya, Pengarah Eksekutif TFTN, Anas Alam Faizli.

Mengulas mengenai sistem pendidikan yang sedia ada, Dr Maszlee turut mendakwa ia melatih dan menghasilkan pelajar yang menjadi hamba kepada kehendak pasaran.

"Sistem pendidikan sedia ada melatih pelajar ke arah menjadikan mereka ke arah hamba  pasaran.

"Universiti jadi kilang untuk menghasilkan robot bagi mendapatkan hasilnya," katanya

Menyentuh perkara yang sama Dr Harlina Siraj juga, mengatakan bahawa cara mendidik yang terbaik ialah dengan mengajar sepenuh hati, jujur dan sabar.

Dalam pada itu beliau turut menekankan objekif pendidikan mestilah berpaksikan kepada untuk menghasilkan perubahan yang baik ke atas seseorang pelajar tersebut.

Menyentuh perkara ini, Dr Harlina turut menggariskan lima perubahan yang perlu diberi penekanan ke atas seseorang pelajar meliputi aspek akidah, akhlak, aqliah, insaniah dan jasmini.

"Bagi saya penekanan kepada lima aspek ini penting, seandainya kita serius untuk melahirkan pelajar yang berjaya," katanya.

Menurut Dr Maszlee lagi, peranan pendidik yang bukan sahaja terletak pada bahu guru semata-mata sebaliknya terletak pada setiap bahu masyarakat Islam.

Sementara itu beliau turut mengulas mengenai pentingnya elemen kasih sayang dalam sistem pendidikan sedia ada sekiranya serius untuk melahirkan masyarakat terbaik pada masa akan datang.

"Segalanya bermula dengan kasih sayang cinta itu membawa makna yang luas, dengan adanya elemen kasih sayang, saya percaya pelajar kita akan jatuh cinta kepada ilmu," katanya.

Manakala menurut Dr Harlina, ilmu perlu diterap supaya masyarakat pentingkan ilmu.

"Perasaan dahagakan ilmu itu perlu diterap oleh setiap ibu bapa kepada anak masing-masing.

"Jangan jadikan menuntut ilmu sebagai satu bebanan," katanya.

No comments:

Post a Comment