Wednesday, October 9, 2013

DARI ALLAH KITA DATANG KEPADA ALLAH KITA KEMBALI

Pagi ini sewaktu saya sedang membaca Al quran di rumah Mok Ngal, tiba-tiba telefon berdering, Cikgu Dahlia memaklumkan anak Ustaz Fitri, guru sekolah SKSS1 meninggal dunia. Anaknya baru berusia 10 bulan, baru pandai berjalan jatuh.

Punca kematian, dilanggar kereta beliau sendiri. Sewaktu sibuk bersiap-siap untuk ke sekolah dan sedang sarapan pagi, isteri beliau keluar ke garage kereta untuk mengalihkan keretanya proton exora yang baru dibeli. Tanpa disedari anaknya yang baru berusia 10 bulan berada di belakang kereta. lalu melanggar anaknya  sewaktu undur ke belakang..Takziah kepada Ustaz Fitri, semuga anak ini akan memberi syafaat di akhirat kelak kepada Ustaz dan isteri amin,,,,,

Minggu lepas, bendahari Masjid Terapung meninggal dunia, dalam usia awal 60han, sebelah paginya beliau hadir kelas mengaji Qiraat dalam keadaan sihat, tetapi jam satu malam meninggal dunia. Inilah beberapa peristiwa kematian yang begitu mudah berlaku.

Bila dah sampai masa, sesaatpun tak boleh nak dipercepat atau dilambatkan. Semuanya akan menemui maut. Yang tua, yang muda, yang sakit, yang sihat hatta kanak-kanak pun mati.

Itulah dia kehidupan, Malam sabtu lalu sewaktu saya bersembahyang di Masjid Ansar, AU2 Kg. Dato Keramat Kuala Lumpur, Ustaz yang bertugas sebagai imam di Masjid Ansar membacakan hadis berkaitan peristiwa akhirat. Ringkas cerita,, manusia akan dihidupkan kembali tanpa bicara selama hampir 70 tahun dalam keadaan telanjang bulat. Diselubungi dengan peluh masing-masing, ada yang sampai ke hidung, ada yang sampai ke perut dan sebagainya bergantung kepada amalan mereka sewaktu hidup didunia. 

Bayangkanlah, ada hadis yang menceritakan tentang tempoh masa dunia dengan akhirat sangat berbeza. Sehari di akhirat sama dengan 500 tahun atau 1000 tahun di dunia. Kalaulah kita dibiarkan hidup sebelum perbicaraan dengan Allah Yang Maha Adil selama 70 tahun X 1000 tahun jadilah 70,000 tahun dalam keadaan terumbang ambing.

Rasa-rasanya hidup di dunia ini berbanding dengan hidup di akhirat agaknya tak sampai 1 atau dua jam sahaja di akhirat. Itulah yang kita sibuk mencari harta kekayaan sehingga lupa dosa dan pahala. Kita dilalaikan dengan kerja buat yang mana kehidupan ini tak seberapa jam sahaja berbanding dengan hari akhirat.

Teringat saya cerita mengenai seorang penjual kayu api yang diseksa bertahun-tahun dalam kubur, kerana kesilapan mengambil secebis kayu (sebesar pengorek gigi) yang telah dijualnya untuk mencungkil giginya.

Berapa lama agaknya orang-orang yang songlap duit rakyat berpuluh-puluh ribu ringgit malahan jutaan ringgit hasil laporan audit negara ? Wallah hualam.

Marilah kita tunaikan ananah kita sebaik yang mungkin, sebelum ajal mendatangi kita.......................

No comments:

Post a Comment