Wednesday, April 13, 2011

SPIRITUAL READING

Dua hari lepas saya ke Kedai Jendela Ilmu bersama isteri, tujuannya nak beli Quran yang bertajwid, tetapi terpandang buku comel bertajuk "Spiritual Reading" tulisan Dt. Raghib As Sirjani penulis buku " Misteri Solat Subuh". Nipis je lebih  kurang 183 muka surat.

Seronok juga bila membacanya. Sangat menarik, sebab penulis berhujah menyakin saya bahawa satu kesilapan apabila kita katakan; Hobi saya membaca!  Sebabnya membaca itu adalah perintah dari Allah, bukan sambil lewa terapi arahan dan perintah. Kalan kakitanga awam, bila terima surat rasmi akan terteralah di atas  tandangan bos kita; "Saya Yang Menurut Perintah".

Tetapi kenapa dengan Pencipta Yang Menghidupkan dan Mematikan kita, perintahNya dipandang sepi sahaja. MasyaAllah. Apa yang menariknya, perbandingan tahap pembacaan di kalangan bangsa-bangsa di dunia. Seorang Jepun membaca 40 buah buju setahun. Orang Eropah membaca 10 buah buku setahun.. Orang Arab membaca 20 muka surat setahun. Subhanallah!!!

Orang Melayu tak pasti. Bila mengimbas kembali pengalaman menjadi pendidik sepenuh masa hampir 36 tahun, rumusan yang boleh saya buat ialah, saya gagal untuk memperngaruhi murid-murid saya agar berminat membaca. Hatta, empat orang anak saya, dua dah graduate dua nasih belajar tidak berminat membaca buku-buku tambahan. Mungkin mereka rasa dah penat sewaktu belajar dahulu.

Sekarang, anak-anak berlumba-lumba belajar nak dapatkan 5A, 12A dan berapa banyak A. Cikgu-cikgu,ibubapa tertekan. Tusyen, siang malam, pagi petang. Sehingga belajar sudah tidak menyeronokkan. sambung lagi .....

No comments:

Post a Comment