Wednesday, March 14, 2012

TERAPI DENGAN UMRAH BERSAMA HAJI LOKMAN



Alhamdulillah, petang ini saya selamat sampai di Kuala Ibai dengan Mara Liner. Berhenti depan Masjid Terapung. Isteri tercinta datang mengambil saya.

Syukur kepada Allah, setelah dijemput oleh Allah ke Baitullah selama 13 hari 12 malam, saya di hantar pulang oleh Allah dengan selamat. Nikmat mana lagi yang saya nak nafikan. Tidak terlintas difikiran saya, sebelum ini saya akan ke Mekah pada awal tahun ini. Sebabnya pada tahun lepas, dah dua kali saya pergi umrah.

Benarlah kata Allah, jika Aku(Allah)  kata jadi, jadilah. Ada orang dah naik kapal terbang di KLIA, dah nak terbang, tiba-tiba berlaku kerosakan pada kapal terbang, sebahagian penumpang diminta secara sukarela turun, kerana kapal terbang mengalami masalah teknikal. Hampir 38 orang penumpang terpaksa naik kapal terbang lain. Ini diceritakan sendiri oleh seorang ahli rombongan umrah yang saya temui di hotel di Mekah. Beliau menceritakan peristiwa tersebut.

Saya yakin, jika Allah takdirkan sesuatu, pasti berlaku, samaada kita suka atau tak suka, samada kita rancang atau tak rancang, samaada kita bersedia atau tidak bersedia. Allah Yang Maha Berkuasa. Kun Fa Yakun !

Rombongan kami terdiri daripada 44 orang ahli jemaah, tiga orang berkerusi roda. Tuan Haji Lokman Abd Hamid, pengasas Pusat Rawatan Al Hidayah, mengetuai rombongan tersebut, saya selaku pembantu beliau. Walaupun baru dua minggu beliau menjalani pembedahan di bahagian lutut, tetapi semangat dan keinginan beliau untuk menziarahi Madinah dan Mekah, tidak menghalang beliau turut serta.

Terapi melalui umrah ini merupakan sesi kedua, selepas dilaksanakan pada tahun lepas dalam bulan Jun. Saya pun turut serta pada tahun lepas dengan peserta hampir 90 orang. Alhamdulillah, apa yang dirancang oleh Hají Lokman dapat dilaksanakan. Dengan bantuan Mahathir (kaki tangan Klinik Al Hidayah), sesi rawatan dibuat dua kali di hotel di Madinah, kemudian empat kali rawatan dilaksanakan di Mekah. Dua kali di hotel dan dua kali di Dataran berhadapan Kaabah. Sungguh luar biasa.Selesai sahaja rawatan di hadapan Kaabah, pesakit dibawa tawaf sunat yang dipimpin sendiri oleh Tuan Haji Lokman. Kami berserta pesakit sempat berdoa dihadapan pintu kaabah, kemudian solat hajat di dalam kawasan Hijir Ismail.

Tiada kata, tiada ucapan, tiada ungkapan yang mampu diucapkan, hanyalah rasa bersyukur, bertuah kerana ramai di kalangan kami, sebelum ini,  tidak  berani untuk rapat berhampiran pintu kaabah (Multazam).Tetapi pada malam rawatan di dataran perkara ini dapat dilakukan dengan bimbingan dan pimpinan Tuan Haji Lokman. Seorang Datin ahli rombongan kami melahirkan rasa terharu kerana beliau telah lebih sepuluh kali mengerjakan umrah tetapi tak pernah berani untuk rapat ke depan pintu kaabah, dan pada malam itu beliau mampu solat hampir dengan pintu kaabah. Alhamdulillah.

Kita sambung lagi, mata dah mengantuk ni,..

No comments:

Post a Comment