Adab mempelajari ilmu
Oleh
DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
SELEPAS
dibincangkan mukadimah berkenaan dengan tempat yang dicari, maka di sini akan
diteruskan lagi berkaitan dengan apa yang didapati oleh Nabi Musa AS yang
akhirnya membuahkan hikmah dan ilmu.
Pada ayat 65
ini Ibnu Kathir berkata: Kemudian al-Bukhari juga meriwayatkan hal yang sama,
daripada Qutaibah, daripada Sufyan bin Uyainah dengan
sanadnya. Di dalamnya disebutkan: Kemudian Musa
AS berangkat dan bersamanya seorang pemuda
yang bernama Yusya bin Nun, ikut juga dibawa seekor ikan hingga akhirnya
keduanya sampai di sebuah batu karang, lalu mereka turun di sana . Dan selanjutnya Musa merebahkan diri
dan kemudian tidur."
Dalam hadis
yang lain, Sufyan menceritakan daripada Amr, ia berkata:
Dan pada dasar batu itu terdapat mata air yang diberi nama mata air kehidupan,
yang airnya tidak menimpa sesuatu melainkan sesuatu itu akan hidup. Lalu mata
air itu terpercik ke ikan tersebut, lalu ikan itu bergerak dan melompat daripada
keranjang ke laut. Setelah bangun, Musa berkata kepada muridnya: Bawalah ke mari makanan kita."
Sufyan
menceritakan, lalu ada seekor burung yang hinggap di bibir perahu dan kemudian
menenggelamkan paruhnya ke laut. Maka Khidhir berkat kepada Musa: Apakah ertinya ilmuku dan ilmumu dan ilmu seluruh makhluk ini
dibandingkan dengan ilmu Allah SWT melainkan hanya seperti air yang diambil
oleh paruh burung tersebut." Dan kemudian ia menyebutkan hadis secara lengkap.
Sayid Qutub
berkata: Di sini jelaslah bahawa pertemuan itu merupakan rahsia Musa sahaja
bersama Allah SWT. Ia tidak diketahui oleh teman pemudanya sehingga
kedua-duanya bertemu dengan hamba yang soleh itu. Oleh sebab itulah di dalam
adegan-adegan kisah yang berikut ditunjukkan Musa dan hamba yang soleh itu
sahaja.
Pada ayat 66
ini pula Ibnu Kathir berkata: Allah SWT menceritakan tentang ucapan Musa AS
kepada orang alim, yakni Khidhir yang secara khusus diberi ilmu oleh Allah SWT
yang tidak diberikan kepada Musa, sebagaimana Dia juga telah menganugerahkan
ilmu kepada Musa yang tidak Dia berikan kepada Khidhir.
Al-Maraghi
berkata: Nabi Musa AS dan muridnya kembali semula ke batu besar itu dan menemui
Nabi Khidhir AS yang memakai baju putih. Kemudian Nabi Musa AS memberi salam
kepadanya dan baginda AS bertanya tentang kedamaian negeri tersebut.
Nabi Musa
memperkenalkan dirinya, Aku ini Musa". Musa daripada Bani Israel?" tanya orang
itu. Ya," sabda Nabi Musa. Bolehkah aku mengikut kamu supaya kamu mengajarkan aku sesuatu daripada apa yang telah diajarkan Allah SWT
kepadamu untuk aku jadikan pedoman dalam urusanku ini, iaitu ilmu yang
bermanfaat dan amal soleh?"
Sayid Qutub berkata: Dengan adab sopan yang layak dengan
seorang nabi inilah yang beliau bertanya dengan cara yang tidak pasti dan
memohon mendapatkan pedoman ilmu ghaib daripada hamba yang soleh dan alim itu,
tetapi ilmu orang ini bukan dari jenis ilmu pengetahuan manusia yang jelas
punca-punca dan dekat natijah-natijahnya, malah ia merupakan sebahagian
daripada ilmu pengetahuan laduni mengenai urusan-urusan ghaib yang di
perlihatkan Allah SWT kepadanya sekadar yang dikehendaki-Nya.
Oleh sebab itulah Musa tidak berupaya menahan kesabaran
terhadap tindakan-tindakan lelaki ini walaupun beliau seorang nabi dan rasul,
kerana tindakan-tindakan ini pada lahirnya kadang-kadang bercanggah dengan
logik akal dan peraturan-peraturan yang zahir. Oleh itu, hikmat-hikmat yang
ghaib di sebaliknya pastilah difahami. Jika tidak, tindakan-tindakan itu akan tetap
menjadi perkara aneh yang menimbulkan bantahan dan kecaman dan justeru inilah
hamba yang soleh yang dikurniakan ilmu pengetahuan laduni itu menaruh
kebimbangan bahawa Musa tidak akan berupaya menahan kesabarannya bersahabat
dengan ia dan melihat tindakan-tindakannya.
Manakala pada ayat 67, Ibnu Kathir berkata: Pada saat itu
Nabi Khidhir berkata kepada Musa: Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan
sanggup sabar bersamaku. Maksudnya, sesungguhnya engkau tidak menemaniku sebab
engkau akan menyaksikan berbagai tindakanku yang bertentangan dengan syariatmu
kerana aku bertindak berdasarkan ilmu yang diajarkan Allah SWT kepadaku dan
tidak Dia ajarkan kepadamu. Engkau juga mempunyai ilmu yang diajarkan Allah SWT
kepadamu tetapi tidak Dia ajarkan kepadaku. Dengan demikian, masing-masing kita
dibebani berbagai urusan daripada-Nya yang saling berbeza dan engkau tidak akan
sanggup menemaniku.
Al-Maraghi berkata: Nabi Khidhir pun menjawab: Hai Musa, sesungguhnya kamu sekali-kali
tidak akan sanggup sabar bersamaku, kerana aku ini mempunyai
ilmu daripada Allah SWT yang telah diajarkan kepadaku yang tidak kamu ketahui,
dan kamu pun mempunyai ilmu daripada Allah SWT yang telah Dia ajarkan kepadamu,
yang tidak aku ketahui." Hal itu kemudian dikuatkan dengan menunjukkan alasan
kenapa Nabi Musa tidak akan mampu bersabar, sabda Nabi Khidhir.
No comments:
Post a Comment