Zikrullah Sumber
Bahagia
Ustaz Pahrol Mohd. Juoi
Alhamdulillah kita dipilih untuk
berada dalam kebaikan. Mudah-mudahan dengan kita selalu mendengar sesuatu yang
berkaitan ilmu ini, hati kita akan bercahaya. Perbincangan petang ini akan menyambung
perbincangan minggu lepas. Minggu lepas telah kita bincangkan bahawa terdapat 2
cara manusia mencari bahagia – dari luar ke dalam, dan dari dalam ke luar.
Manusia yang yakin bahawa bahagia itu datang daripada luar memburu harta, rupa,
kuasa dan nama. Kita sudah pun membincangkan dan membuktikan bahawa golongan
yang memiliki semua ini pada hakikatnya tidak juga mendapat kebahagiaan kerana
ramai daripada mereka yang hidup tertekan dan terlibat dengan dadah, arak,
masalah rumah tangga sehinggakan ada yang sanggup membunuh diri.
Sumber bahagia yang kedua pula adalah
dari dalam ke luar – iaitu bersumberkan hati. Allah SWT telah menegaskan dalam
firman-Nya, “Ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah, hati akan menjadi
tenang.” Inilah jawapan kebahagian yang dicari-cari manusia. Kebahagiaan itu
datangnya daripada ketenangan hati. Ketenangan hati itu pula datangnya dengan
mengingati Allah, iaitu melalui zikrullah. Ketenangan itu bukan dicari
menggunakan akal, tetapi Allah sebagai pencipta yang mengurniakannya melalui
kasih sayangnya kepada manusia. Inilah konsepnya, tetapi bagaimana pula dengan
realitinya? Bagaimanakah yang dikatakan jika mengingati Allah, hati kita akan
menjadi tenang. Katakan kita sedang sedih, adakah dengan mengucapkan
'Subhanallah', hati kita akan tenang? Jika kita sedang marah pula, adakah
dengan menyebut 'Ya Laatif, Ya Laatif', kemarahan kita akan reda? Jika kita
sedang ketakutan dan resah gelisah pula, adakah dengan mengucapkan 'Hasbunallah
wa ni'mal waakil', hati kita akan tenteram?
Sebenarnya, dalam realitinya tidaklah
semudah itu untuk dilakukan. Zikrullah itu pembawa ketenangan, namun dengan
hanya menyebutnya, nampaknya kita belum lagi mendapat ketenangan. Berbeza
dengan apa yang kita tahu daripada sejarah yang pernah berlaku kepada Siti
Fatimah, puteri Rasulullah SAW. Oleh kerana merasa terlalu berat melakukan
tugasan dalam rumah tangganya seperti terpaksa mengangkut air dari tempat yang
jauh sehingga berbekas bahunya, mereka suami isteri bertemu Rasulullah SAW
untuk meminta bantuan sekiranya Rasulullah SAW mempunyai pembantu rumah. Cerita ini kita semua pun tahu sebenarnya dan saya cuma
ulang di sini. Dipendekkan cerita, Rasulullah tidak mempunyai pembantu dan
menggantikan dengan sesuatu yang lebih baik iaitu dengan mengajarkan Fatimah
mengucapkan 'Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33x, Allahuakbar 33x', untuk
diamalkan sebelum tidur, dan zikir ini juga kemudiannya dikenali sebagai 'Zikir
Fatimah'. Esoknya pagi-pagi lagi Fatimah bertemu ayahandanya dan menyatakan dia
tidak lagi memerlukan pembantu rumah kerana dia telah merasa keringanan,
ketenangan dan kelapangan jiwa untuk melakukan kerja-kerja rumah. Inilah
kebenaran perumpamaan yang menyatakan, “Jangan meminta hidup yang senang,
tetapi mintalah hati yang tabah.” Hati yang tabah hanya boleh diperolehi
melalui zikrullah. Cuba kita padankan kisah benar yang berlaku ini kepada
isteri atau ibu yang juga terlalu letih menguruskan rumah tangga yang penuh
dengan cabaran hari ini. Macam-macam yang perlu dilakukan. Cuba ajarkan mereka
zikir ini sebagai ganti kepada pembantu rumah. Walaupun ucapannya sama,
bilangannya, ternyata kesannya jauh berbeza. Mengapa ini terjadi? Kesan
zikrullah itu tidak sama kerana hati Ali dan Fatimah jauh berbeza dengan hati
kita. Zikir tidak boleh diamalkan sebagai kalimah-kalimah yang bersifat
'surface' atau permukaan semata-mata. Kita mesti menyelam ke dalam kalimah itu
dan mengamalkannya dengan lebih holistik iaitu secara multi-dimensi. Dengan
cara itu, barulah akan ada kesannya kepada hati kita. Rupa-rupanya
zikir ini terdiri daripada tiga iaitu:
· Zikir Qauli iaitu zikir menggunakan
lidah,
· Zikir Qalbi iaitu zikir di dalam
hati, dan
· Zikir Fi'li iaitu zikir dengan
anggota.
Oleh itu mungkin zikir-zikir yang
kita amalkan sebelum ini belum memberi kesan kerana kita tidak mendirikan
ketiga-tiga komponennya sekaligus. Mungkin lidah kita berzikir tetapi hati kita
lalai. Mungkin hati kita mengingati Allah, tetapi anggota kita melakukan yang
sebaliknya pula. Kita kena gabungkan kesemua elemen ini, barulah impaknya akan
terasa. Contohnya, jika kita sebut 'Subhanallah', ertinya 'Maha Suci Allah'.
Jadi kita kena faham betul bahawa Allah itu suci daripada segi zat-Nya,
sifat-Nya dan Af al-Nya (perbuatan-Nya) berbanding kita. Namun kita
kadang-kadang tak terasa kesucian Allah kerana dilindungi oleh rasa suci diri
kita sendiri. Cuba
kita lihat sebagai perbandingan, betapa kotornya, hinanya kita sebagai insan.
Kita berasal daripada air mani yang hina, dikandung dalam perut ibu,
bersebelahan sahaja dengan 'tong najis' ibu. Semasa dilahirkan pun kita keluar
melalui saluran najis juga. Kemudian apabila kita membesar, semua anggota badan
kita pun mengeluarkan najis. Tak kiralah secantik mana pun rupa seseorang, jika
tak mandi seminggu berbau juga. Mata, kuku, kulit, gigi kita semuanya mengeluarkan
najis. Jika kita mati pula, kita menjadi bangkai yang paling busuk sekali (maaf
terpaksa menyebutnya). Tiada apa-apa pada diri kita ini. Sebab itulah kita tak
layak menyembah Allah sebelum mensucikan diri daripada hadas kecil dan hadas
besar. Kita kena cuci muka, tangan, rambut dan kaki sebelum menyembah Allah
yang Maha Suci. Semoga selepas ini, ketika menyebut 'Subhanallah',
mudah-mudahan ia akan meresap ke hati kita dan kita akan lebih terasa bahawa
sesungguhnya Allah itu Maha Suci. Ini barulah dikatakan zikir qalbi.
Mari kita lihat dari segi perbuatan
atau sifat Allah pula. Antara sifat Allah yang kita sedia maklum ialah Al-'Afu
(Maha Pengampun) dan Al-Ghaffar(Maha Pemaaf). Allah SWT sangat cintakan
kemaafan. Oleh sebab itulah kita sangat dianjurkan untuk berdoa meminta
kemaafan dan keampunan dari Allah SWT. Mari kita bandingkan dengan sifat kita
pula. Cuba
kita ambil spesimen seramai 100 orang. Daripada jumlah ini, apabila ada orang
bersalah padanya, berapa ramaikah yag bersedia memaafkan. Daripada 100, mungkin
cuma 30 orang sanggup memaafkan. Baki lagi 70 mungkin cakap - “I see you di
akhirat”. Daripada 30 orang ini pula, berapa ramai yang sanggup melupakan -
'forgive and forget'? Ramai yang sedia memaafkan tetapi sukar melupakan
kesalahan yang pernah dilakukan terhadapnya. Katakanlah mungkin ada 5 orang
yang sanggup 'forgive and forget'. Daripada 5 yang tinggal ini, berapa ramai
yang boleh menyayangi orang yang berbuat salah kepadanya? Mungkin seorang?
Mungkin juga tiada soeorang pun yang sanggup menyayangi orang yang pernah
melukai kita. Ianya sangat sukar untuk kita lakukan.
Jadi cuba kita lihat betapa sucinya
Allah SWT. Jika seseorang itu datang kepadanya dengan dosa dan kesalahan yang
menggunung sekalipun, Allah Taala bukan sahaja menjanjikan keampunan bahkan
Allah menyayangi orang yang bertaubat atas dosa-dosanya. Dalam suatu hadis yang
panjang ada disebut bahawa Allah menyayangi, menyukai dan sangat gembira untuk
menerima taubat hamba yang berdosa. Ianya diumpamakan seperti seorang musafir di
tengah padang
pasir yang kehilangan bekalan dan untanya. Oleh kerana terlalu kecewa musafir
itupun mengambil keputusan untuk tidur dengan harapan biarlah mati ketika
tidur. Tetapi alangkah gembiranya musafir itu apabila terjaga dan mendapati
bekalan dan untanya telah kembali ke pangkuannya. Perasaannya seumpama mati
hidup semula. Jika musafir itu terlalu gembira, Allah SWT lebih gembira lagi
daripada musafir itu apabila ada hambanya yang bertaubat atas kesilapan lalu.
Allah bukan sahaja memaafkan kesalahan orang yang berdosa, bahkan Allah
memadamkan daripada catatan dan menyayangi orang yang yang bertaubat itu. Oleh
itu bila kita sebut 'Subhanallah', jadikanlah ianya zikir qalbi dimana kita
terasa di dalam hati betapa sucinya Allah, betapa penyayangnya Allah.
Seterusnya cuba kita lihat bagaimana Allah
memandang hambanya. Kita ini kadang-kadang begitu cepat betul bersangka buruk
atau prejudis takkala melihat contohnya sebuah kereta memotong kereta kita atau
seseorang yang berpakaian agak 'XO- extraordinary'. Kita mula berdetik di dalam
hati mengatakan yang orang itu berlagaklah, kurang beradab dan sebagainya.
Walaupun kita tak ucapkan secara zahir, tetapi begitulah hati kita memandang
orang sekeliling. Padahal orang itu tiada kena-mengena pun dengan kita. Kita
tidak memandang orang dengan kasih-sayang, sebaliknya kita memandang orang
dengan prasangka, curiga dan kehinaan. Sebab itulah dalam memberi salam pun
kita memilih-milih orang. Walaupun seseorang itu Islam jika dia tidak senyum
kepada kita, kita pun tidak mahu beri salam. Padahal Nabi SAW sendiri sudah
menyebut bahawa di akhir zaman nanti, manusia hanya memberi salam kepada orang
yang mereka kenali sahaja. Sewajarnya kita beri salam kepada semua umat Islam,
tak kitalah kita kenal atau tak. Jadi apa yang menghalang kita daripada memberi
salam? Itulah persepsi atau pandangan kita terhadap seseorang. Kita suka
menghukum orang dari segi lahiriah sahaja. Allah SWT itu Maha Kaya, tetapi
Allah tidak prejudis ketika melihat hamba-Nya. Penglihatan Allah dipenuhi kasih
sayang, bahkan kasih sayang Allah melebihi kasih sayang seorang ibu yang paling
menyayangi anaknya. Allah Maha Berkuasa tetapi Allah tidak zalim sebaliknya
Allah penyayang. Allah Maha Kaya tetapi Allah tidak bakhil dan sebaliknya
sangat pemurah. Allah Maha Mengetahui, tetapi Allah tidak membuka aib hambanya.
Alhamdulillah dosa itu tidak berbau, jika sebaliknya, tentulah tiada siapa yang
mahu dekat dengan kita lantarannya terlalu banyaknya dosa yang pernah
dilakukan. Oleh itu, apabila menyebut “Subhanallah”, terasalah bahawa Allah itu
Maha Suci melalui pandangannya, sifatnya, zatnya dan sebagainya. Ini barulah
dinamakan zikir qalbi. Mudah-mudahan zikir sebegini ada kesannya kepada hati
kita, sepertimana kesan zikir ini ke atas hati Fatimah dan Ali.
Seterusnya,
komponen terakhir – zikir fi'li. Adakah perbuatan kita selaras dengan
pengucapan kita? Adakah tindakan kita selaras dengan rasa hati kita? Adakah
kita bertindak mengikut syariat yang Allah tetapkan? Orang yang betul-betul
merasakan Allah itu Maha Suci, tindakannya juga akan mensucikan Allah,
maksudnya dia cuba untuk melaksanakan tuntutan yang wajib dan juga yang sunat
ke atasnya. Perkara yang haram pula, bukan sahaja dia meninggalkannya, malah
dia mencegah orang lain daripada melakukannya juga. Inilah yang paling penting
sebenarnya. Kita jaga hukum-hakam yang Allah tetapkan. Kita menyayangi semua
makhluk Allah dan kita juga menjaga hati daripada sifat-sifat mazmumah
(tercela). Ini barulah dikatakan zikir fi'li yang merangkumi perlakuan lahiriah
dan juga batin atau hati kita. Dengan ketiga-tiga komponen ini, barulah zikir
itu bersepadu untuk diamalkan. Semoga dengan pencerahan ini kita menyedari
bahawa rupa-rupanya zikir kita selama ini sekadar terapung-apung di permukaan
dan tidak menjunam ke dalam hati kita sehingga menimbulkan ketenangan yang
sejati. Ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.
Tetapi jika kita sudahpun mengingati Allah, namun hati masih belum berasa
tenang, pasti masih ada kekurangan sama ada pada zikir qaulinya, zikir qalbi
atau zikir fi'linya. Saya rasa cukup dulu sebagai pencerahan. Mari kita
berkongsi bersama pendengar pula.
Senarai
soalan & jawapan:
S:
Bagaimanakah konsep kemaafan dalam Islam? Katakan ada orang berhutang atau
menzalimi kita, dan kita mengambil sikap tidak peduli dengan alasan 'malas nak
layan'. Adakah sikap begini dituntut dalam Islam?
J: Pada
pendapat saya, tindakan sebegitu tidak berapa tepat. Jika ada orang berhutang
dengan kita, kita perlu maklumkan kepada mereka. Orang yang berhutang terlibat
dengan dosa jika hutangnya tidak dilangsaikan. Jadi kita meminta hutang itu agar dia terlepas daripada menanggung dosa.
Kecualilah kalau dia itu seorang yang susah dan tidak mampu, kita bolehlah
menangguhkan atau menghalalkan hutang tersebut. Jika sebaliknya, kita perlu
mengingatkannnya. Kita menuntut hutang bukan kerana hutang itu, tetapi kerana
sayangkan dia agar dia tidak terlibat dengan dosa. Seterusnya kita juga boleh
berdoa memohon hatinya dilembutkan untuk membayar hutang. Dalam kes dizalimi
pun begitu juga. Kita bukan saja perlu tolong orang yang dizalimi, namun kita
perlu juga tolong orang yang menzalimi. Bagaimana? Dengan memberhentikan
kezaliman orang yang menzalimi. Jadi, sifat Islam ialah ambil endah dan ambil
peduli. Sikap tidak ambil peduli bukan sifat Islam. Islam menyuruh kita
menghalang kemungkaran dengan kuasa, dengan lidah atau paling kurang dengan
hati. Orang Islam perlu reaktif dalam mencegah kemungkaran.
S:
Seperti yang ustaz sebut bahawa zikir itu ada 3 bahagian. Saya sendiri pun
sentiasa mengamalkan zikir, tapi saya masih rasa ada sesuatu kekurangan. Saya
juga masih melakukan maksiat-maksiat contohnya seperti mengumpat. Jadi
bagaimana nak tahu yang kita telah benar-benar ikhlas mengingati Allah,
berzikir pada-Nya, sedangkan saya masih leka membuat kesilapan dan setelah
berbuat kesilapan, barulah saya sedar yang saya telah buat silap lagi. Saya
cuba untuk sentiasa ingat Allah, dan berzikir tapi masih lagi melakukan
kesalahan. Jadi bagaimana nak ikhlaskan diri dalam berzikir, dan mewujudkan
perasaan suka dan minat untuk berzikir.
J:
Masalah ini kita semua pun menghadapinya. Dalam melakukan solat, berzikir dan
mengingati Allah, kita masih terlanjur melakukan maksiat-maksiat dan gagal
mengawal hawa nafsu kita. Apa yang penting sekali ialah kita masih ada rasa
bersalah. Rasa bersalah itu menunjukkan bahawa hati kita masih hidup. Berbeza
dengan orang yang hatinya mati, dia berasa gembira apabila melakukan kesalahan.
Tetapi jika kita menyesal setelah melakukan kesalahan dan mungkin tertanya-tanya
kenapa walaupun kita dah solat, kenapa kita masih sukar meninggalkan maksiat.
Pada ketika ini, jangan berputus asa daripada rahmat Allah. Sekali lagi saya
ingatkan, jangan sekali-kali berputus asa dengan rahmat Allah. Kita segeralah
bertaubat, biarpun berterusan bertaubat sekalipun kerana masih mengulangi
kesilapan yang sama. Jangan sesekali menganggap tak perlu bertaubat kerana dah
tahu pasti akan mengulangi kesilapan lagi. Teruskan bertaubat, semoga kita mati
dalam melakukan taubat, atau dalam perjalanan menuju taubat yang lain.
Imam
Ghazali pernah ditanya, “Bagaimana keadaan aku berzikir tetapi hatiku lalai?”.
Jawab Imam Ghazali, “Hendaklah engkau terus berzikir walaupun hatimu lalai.
Sekurang-kurangnya lidahmu telah terpelihara daripada melakukan kejahatan.”
Jadi kita kena teruskan berzikir walaupun hati lalai. Jika kita masih buat
silap, berusahalah untuk memuhasabah diri dan bertaubat. Teruslah mengetuk
pintu taubat dan pintu keredhaan Allah, InsyaAllah akan terbuka juga suatu hari
nanti. Kita perlu terus berbaik sangka pada Allah. Kita juga perlu tambahkan
ilmu, kerana ilmu akan memberi jalan untuk kita beramal. Seterusnya cari guru
dan jadikan mentor yang dapat membimbing kita dan mengajar cara berzikir yang
lebih spesifik, sesuai dengan keadaan dan keperluan kita. Dalam rancangan
Mukmin Profesional ini kita cuma membuka gerbang sahaja dalam memberitahu
kepentingan zikrullah. Mudah-mudahan para pendengar akan mendalami topik ini
dan mencari zikir-zikir yang muktabar untuk diamalkan. Teruskanlah berzikir,
bermujahadah, dan bertaubat kepada Allah SWT. Semoga kebaikan kita akan
melebihi kejahatan kita suatu hari nanti, kerana kita terus 'berperang'. Tetapi
jika kita berhenti berperang, sudah tentu kita akan kalah. Oleh sebab itu, yang
penting kita tidak mengalah dan terus bermujahadah, biarpun kadang-kadang kita
kalah.
S:
Bagaimana memupuk perasaan untuk sentiasa berzikir, biarpun kadang-kadang
terlalu sibuk dengan urusan pekerjaan seharian?
J:
Soalannya – Terlampau sibuk bekerja sampai tak sempat nak berzikir. Jadi saya
nak ubah sedikit - Terlampau sibuk bekerja sampai tak sempat nak makan. Ada ke
orang macam tu? Tak. Walau sibuk macam mana sekalipun kita tetap tidak lupa
untuk makan. Jadi, jika untuk mengambil makanan fizikal kita peruntukan waktu-waktu
khas, mengapa kita tidak boleh lakukan yang serupa untuk mengambil makanan
rohani iaitu zikir? Sepertimana badan jadi lemah apabila kita tidak makan, hati
juga akan jadi lemah apabila kita tidak zikrullah. Bila hati lemah, kita takkan
ada kekuatan untuk menempuh ujian hidup. Kadang-kadang kita bekerja untuk
memburu sesuatu sehingga tidak sedar yang benda itu memburu kita kembali.
Contohnya, kita bekerja untuk keluarga, tetapi dalam masa yang sama kita
mengabaikan keluarga. Ada orang pula bekerja untuk mendapatkan duit tetapi
sayangnya tidak sempat pun menikmati duit tersebut. Silapnya adalah kerana kita
tak tahu keutamaan dalam kehidupan. Jadi sebenarnya, sebesar-besar zikir ialah
solat. Jadi kita mesti utamakan solat dalam apa keadaan sekalipun. Perkara-perkara
lain jatuh tempat kedua dan seterusnya. Zikrullah ini perlu difahami dari segi
qaulinya, qalbinya dan fi'linya. Zikir itu bukanlah semata-mata kena berada di
atas tikar sembahyang atau di sejadah. Sebaliknya ketika kita memandu sekalipun
hati kita boleh sentiasa berzikir dan mengingati Allah. Seterusnya adalah
penting untuk kita menjadikan kerja kita juga sebagai zikir. Bagaimana? Dengan
memastikan pekerjaan yang dilakukan menepati enam syarat ibadah yang kita
pernah bincangkan sebelum ini. Antara 2 yang terpenting ialah 2-i: iaitu ikhlas
kerana Allah dan iktiba' iaitu mengikut sunnah Rasulullah. Menjadikan kerja
sebagai zikir termasuk dalam kriteria zikir fi'li (perbuatan). Oleh itu jika
kita betul-betul jadikan kerja kita sebagai ibadah, kerja itu juga boleh
menjadi zikir kepada Allah. Contohnya jika kita sebagai guru, doktor, jurutera
atau penoreh getah sekalipun, jaga keenam-enam prinsip ini supaya kerja menjadi
ibadah. Dengan itu kita tak perlu memisahkan zikir daripada kehidupan kita. Memisahkan
zikir daripada kehidupan kita umpama memisahkan ikan daripada air. Ikan
sentiasa memerlukan air, manakala hati manusia pula sentiasa memerlukan zikir.
Tanpa air, ikan mati. Tanpa zikir, hati akan mati. Jadilah inilah pesan saya
agar kita sentiasa berzikir dengan menjadikan kerja sebagai ibadah.
S:
Ada setengah pihak mengatakan zikir selepas solat, jika dikuatkan boleh
mengganggu jemaah lain yang sedang solat. Jadi saya mohon penjelasan ustaz.
J:
Ini merupakan persoalan khilafiah. Ada yang berpendapat zikir itu boleh
dilakukan secara berjemaah, dan ada pula yang berpendapat zikir itu di dalam
hati dan dilakukan sendiri-sendiri. Jadi mana satu nak ikut? Memandangkan ada
khilaf, terpulang untuk mengikut yang mana satu yang dirasakan sesuai. Yang mana
satu pun yang dipilih tidak menjadi kesalahan. Yang salah itu apabila kedua-dua
kumpulan yang mengamalkan pendapat yang berbeza saling menyalahkan kumpulan
yang lain atau jika kedua-duanya tidak berzikir langsung. Dalam hal ini kita
ikut contoh ulama-ulama terdahulu. Mereka berjaya memanfaatkan persamaan dan
menguruskan perbezaan dengan baik. Jadi jangan kita hari ini berbalah sehingga
boleh menimbulkan keresahan dalam kalangan masyarakat. Sebaliknya masalah yang
perlu diberi perhatian ialah majoriti manusia yang tidak berzikir langsung.
(Ya Allah, bantulah aku untuk
mengingatMu, bersyukur kepadaMu, dan beribadah dengan baik kepadaMu).” (HR Abu
Daud)
S: Saya pernah mengamalkan doa yang
Nabi SAW anjurkan iaitu “Allahuma a'inni 'ala zikrika, wa syukrika, wa husni
'iba datik”. Kesannya menjadikan saya lebih mengingati Allah dalam setiap
urusan yang saya lakukan. Jadi bagaimana untuk saya istiqamah dalam perkara
ini?
J: Saya ada berjumpa dalam satu kitab
yang menyatakan memang doa ini merupakan asas untuk membuat satu perhubungan
yang baik dengan Allah. Doa ini diberikan Nabi SAW kepada sahabat yang amat
dikasihinya iaitu Mu'az bin Jabal. Rasulullah SAW pegang tangan Mu'az sambil
berpesan supaya Mu'az tidak sekali-kali lupa mengamalkan doa ini selepas solat.
Kita minta dalam doa ini bantuan untuk: yang pertama untuk berzikir mengingati
Allah, kedua untuk mensyukuri nikmat Allah, dan ketiga agar diperbaiki ibadah
kita kepada Allah. Bila kita minta Allah permudahkan tiga urusan ini,
InsyaAllah, ianya memang menjadi mudah. Jika
tidak, kita akan merasa berat, lesu dan sukar mengingati Allah. Oleh sebab itu
kita minta bantuan Allah agar kita mudah mengingati Allah. Ini memang satu
amalan yang terpuji. Bagaimana pula untuk istiqamah? Tiada jalan lain selain
daripada selalu berlatih dan bermujahadah. Jadi amalkan doa ini setiap masa,
tidak terhad kepada ketika lepas solat sahaja. Orang mukmin itu apabila bersuara, dia berzikir, apabila diam, dia
berfikir. Mudah-mudahan kita berterusan mengamalkannya. Pada yang belum hafal, usahakan
untuk menghafal. Jika belum berjaya, hafal maknanya terlebih dahulu. Jika kita
minta bantuan Allah, InsyaAllah Allah takkan mengecewakan kita.
Kesimpulan:
Saya
ingin mengaitkan penerangan minggu ini dengan minggu yang lalu. Sebenarnya
tidak salah untuk kita mencari harta, menjadi terkenal, menjaga rupa dan
mempunyai kuasa, asalkan semuanya dilakukan berlandaskan zikrullah iaitu
mengingati Allah. Apabila mengingati Allah, jika kaya, kita takkan sombong dan
jika kita rupawan pula kita tidak angkuh. Contohilah Nabi Sulaiman yang kaya tetapi masih patuh pada Allah. Begitu
juga dengan Nabi Yusuf yang rupawan, tetapi tetap mengingati Allah. Dan yang
paling popular, dimana tidak pernah berlalu satu minit pun tanpa orang menyebut
namanya, iaitu Nabi Muhammad SAW.
Kepopularan atau keternamaannya tidak
menghilangkan sifat kehambaan yang sentiasa mengharap kepada Allah. Hanya
dengan mengingati Allah, kita boleh menjadi orang kaya, orang berkuasa, orag
rupawan dan orang popular yang bahagia.
Mukmin
Profesional 14.05.2012
No comments:
Post a Comment