Tarmizi Anuwar
Buah
berangan dalam baldi,
Bukan
nasib tidak beruntung,
Salah kita
tak mengenal diri,
Mengayuh
perahu mudik ke hulu,
Tanak pulut santan durian,
Jarang orang menyesal dahulu,
Ramai orang menyesal kemudian.
Saya mulakan penulisan dengan menukirkan pantun ini yang diambil daripada
sebuah buku bertajuk “Hakikat Insan” oleh Ahmad Laksamana Kota Baru. Buku ini
milik Anuwar bin Alabahas (al-Fatihah) iaitu arwah ayah yang saya hormati dan
segani keperibadiannya semasa hidupnya.
Penceritaan pantun di atas mengenai manusia yang tidak mengenal diri
sendiri merupakan salah diri sendiri. Dek sebabkan manusia itu terleka dengan
mewah keduniaan dan terlupa akan kehidupan selepasnya, apabila tiba pada hari
pembalasan barulah mereka menyesal dan itulah yang dikatakan jarang orang
menyesal dahulu dan ramai orang menyesal kemudian.
Pepatah Melayu, “Tak kenal maka tak cinta” sinonim dengan pencarian jodoh,
tetapi saya ingin gunakan untuk mencari hakikat mengapakah diri kita berada di
atas muka bumi ini. Fikirkan, jika manusia tidak mengetahui maqasid (matlamat)
hidupnya, bagaimana manusia boleh mentadbir alam dengan tertib, lalu merahmati
keseluruhan alam. Dengan erti kata lain jika manusia tidak mengenal dirinya
sendiri bagaimana dia mahu memaknai hakikat kehidupan yang dilaluinya selama
hampir berpuluh tahun.
Sayyed Hossein Nasr yang merupakan pemikir Islam abad kedua puluh dan dua
puluh satu telah menulis sebuah buku yang bertajuk “Man and Nature: The
Spiritual Crisis of Modern Man”. Buku ini menceritakan tentang permasalahan pencemaran
alam bukanlah disebabkan bahan kimia yang terbebas atau dibebaskan sebagai
permasalahan utama tetapi yang menjadi punca utama kepada permasalahan ini
adalah akhlak dan ruhani manusia itu sendiri.
Kebobrokan yang berlaku di sekeliling kita pada hari ini bukanlah dilakukan
oleh haiwan, tumbuhan atau makhluk lain kerana mereka sentiasa memuji keagungan
Tuhan. Kehancuran yang kian parah tidak lain tidak bukan adalah perbuatan
manusia yang telah dipertanggungjawabkan untuk mentadbir alam. Sifat manusia
rata-rata yang inginkan kemanisan dunia, sebenarnya tanpa mereka sedari
telahpun mereka racuni alam dengan perlahan-lahan.
Di negara kita hari ini, tidak kira di pelosok mana, sibuk berbicara soal
siapakah yang bakal diberikan mandat untuk menerajui kepimpinan negara bagi
penggal seterusnya. Pada tanggal 5 Mei 2013 bersamaan 24 Jamadilakhir 1434
Hijrah bakal berlangsung pilihan raya umum ke-13 untuk Malaysia. Pada hari itu,
seluruh rakyat yang berkelayakkan akan keluar menunaikan kewajipan untuk
memilih siapakah yang telah berjaya menambat hati mereka.
Sekadar perkongsian yang boleh dipanjangkan perdebatannya secara ilmiah,
ingin saya membawa dua idea yang boleh dipertimbangkan untuk memilih siapakah
pemimpin yang wajar dipilih dalam konteks politik negara semasa. Khususnya
penulisan ini saya tulis adalah untuk warga Ampangan, Seremban kerana saya
berasal daripada DUN dan Parlimen ini. Secara amnya adalah untuk seluruh rakyat
Malaysia kerana penulisan ini bukanlah bersifat setempat tetapi fleksibel dalam
konteks politik tanah air.
Pertama adalah siapakah yang wajar dipilih antara calon Pakatan Rakyat
dengan calon Barisan Nasional. Kedua pula berkaitan calon Muslim dengan bukan
Muslim siapakah yang wajar dijadikan idaman hati dan diterjemahkan di atas
kertas undian.
Sama ada Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional itu sememangnya hak mutlak
individu untuk memilihnya dan saya menghormati hak demokrasi tersebut. Timbul
isu siapakah yang wajar dipilih apabila kedua-dua calon tersebut adalah
berwibawa. Juga sekiranya calon Barisan Nasional lebih berwibawa daripada calon
Pakatan Rakyat. Perbincangan ini timbul seperti di DUN Ampangan dan Parlimen
Temerloh. Di Ampangan calon Abu Ubaidah Redza bakal melawan Datuk Kamarul
Baharin Abbas dan di Parlimen Temerloh antara Nasrudin Tantawi dengan Datuk
Saifuddin Abdullah.
Sebuah filem yang diproduksikan oleh Reginald Rose bertajuk “12 Angry Men”
(1957) mempunyai falsafah yang tinggi dan wajar dijadikan pengajaran dalam
konteks demokrasi negara hari ini. Berkisahkan tentang dua belas orang juri
yang bertanggungjawab membuat keputusan untuk menentukan hidup mati seorang
budak lelaki yang dituduh membunuh ayahnya. Dalam kisah tersebut asalnya,
sebelas orang juri telah membuat keputusan mengatakan budak lelaki itu bersalah
dan hanya seorang sahaja mengatakan tidak tetapi pada akhirnya yang seorang ini
tadi mampu mempengaruhi kesebelas-sebelas juri untuk mengatakan budak lelaki
itu tidak bersalah berdasarkan bukti dan kaedah mantik yang terperinci.
Inilah kepercayaan dan impian sebilangan rakyat untuk melihat beberapa ahli
politik yang masuk ke dalam Barisan Nasional membetulkan parti daripada dalam. Suatu
masa dahulu Datuk Seri Anwar Ibrahim telah melakukan perkara yang sama seperti
yang dilakukan oleh Saifuddin. Buah yang rosak boleh kita buang dan menunggu
giliran berbuah seterusnya tetapi sekiranya akar yang sudah rosak sudah pasti
buahnya tidak akan cantik sama sekali.
Dipandang dari sudut politik matang di mana satu pihak akan menjadi timbang
tara kepada pihak yang satu lagi ianya nampak realistik kerana terdapat juga
calon Barisan Nasional yang berwibawa melebihi kredibiliti calon Pakatan
Rakyat. Tetapi ingin saya bawakan sistem pilihanraya di negara ini bukanlah
siapa yang paling berkaliber daripada mana-mana parti akan dipilih menjadi
menteri atau kabinet melainkan parti yang menang majoriti akan memilih calonnya
membentuk kabinet sebagai kerajaan.
Di Malaysia juga, tidak seperti di beberapa negara lain yang berkesudian
untuk menjemput calon pihak lawan yang berkelayakkan bersama-sama dalam kabinet
untuk membentuk sebuah kerajaan yang lebih demokratik. Saya mengharapkan
politik seperti ini berlaku di Malaysia tetapi saya percaya perubahan politik
seperti ini masih belum mampu dicapai oleh rakyat di Malaysia dalam tempoh yang
terdekat. Maka, di sini rakyat harus bijak memilih parti politik yang bisa
memberikan pendidikan politik kepada rakyat secara adil supaya tahap pemikiran
rakyat mampu dipertingkatkan sama ada di bandar atau luar bandar.
Setelah 55 tahun Malaysia mencapai kemerdekaan, negara ini masih lagi
berada di tahap sibuk membincangkan hak ketuanan (kononnya) dan memburukkan
bangsa lain. Satu pencapaian yang menyedihkan kerana setelah 55 tahun mencapai
kemerdekaan tahap pemikiran rakyat masih lagi membenci bangsa lain yang setiap
hari kamu berurusan dengannya. Sewajarnya setelah 55 tahun, pemikiran rakyat
harus merentasi isu ketuanan dan sekarang adalah masa untuk mencari
bagaimanakah hendak memberikan keadilan, kesaksamaan dalam menaikkan martabat
semua bangsa dari konteks pendidikan, ekonomi, nilai dan keagamaan.
Kedua adalah berkaitan calon Muslim dengan bukan Muslim. Hari ini terdapat
golongan yang menggunakan bangsa dan agama sebagai modal politik mereka. Sekali
lagi itu adalah hak mereka, saya menghormati tetapi tidak saya bersetuju kerana
politik adalah sesuatu yang merentasi isu perkauman dan pemikiran keagamaan
yang kolot. Kita wajar melihat konteks yang lebih luas bukan hanya pada bangsa
dan agama calon itu sahaja. Politik bukanlah hanya memperjuangkan bangsa dan
agama tetapi adalah berkaitan membina sebuah negara yang dirahmati sekalian
rakyat di dalamnya.
Di Seremban, calon yang bertanding bakal menemukan lima penjuru di mana
terdapat daripada Barisan Nasional, Pakatan Rakyat, Berjasa dan Bebas. Seperti
telah saya nyatakan di atas senario politik tanah air yang akan membentuk
kerajaan adalah parti politik yang memenangi majoriti kerusi yang
dipertandingkan. Sewajarnya kita mengambil kira secara kesuluruhan manifesto
yang dibentangkan di peringkat nasional bukan hanya bersifat setempat. Ini
disebabkan yang akan membawa kepada perubahan adalah parti politik yang
memenangi pilihan raya bukan individu atau wakil rakyat yang dipilih.
Saya berasa sungguh terkilan apabila terdapat golongan yang menggunakan
fahaman agama secara jumud untuk dijadikan modal pilihanraya, saya mengharapkan
keterbukaan yang lebih luas supaya boleh dijadikan dakwah kepada mereka yang
bukan penganut beragama Islam. Mengapa golongan ini melihat kuasa politik
sebagai hak mutlak Islam dengan cubaan menjatuhkan bangsa atau agama lain
dengan hujah agama? Mengapa mereka tidak menggunakan konsep keadilan dan
kebajikan yang merentasi sempadan bangsa dan agama untuk modal mereka?
Saya yakin ini adalah kerana hasil pemikiran yang mencemburui bangsa dan
agama lain kerana tidak yakin dengan keupayaan bangsa dan agama sendiri.
Saya
mengharapkan penulisan yang lemah ini bisa membuka minda kita dalam usaha untuk
memilih pemimpin yang akan membawa perubahan kepada negara Malaysia tercinta
ini. Pada awal penulisan ini saya cuba membawa pembaca mengenal
siapakah diri kita yang bergelar manusia dan makhluk Tuhan di muka bumi ini. Di mana kebobrokan yang berlaku di sekeliling kita adalah
bermula dengan akhlak manusia itu sendiri. Sebagai seorang manusia yang
dipertanggungjawabkan untuk memilih pemimpin hendaklah kita memilih dengan
sehabis pertimbangan kerana pemilihan ini bukanlah untuk diri sendiri
semata-mata melainkan proses pembinaan sebuah negara yang bakal diwariskan
kepada anak cucu kita satu hari nanti.
Ingin saya akhiri penulisan ini dengan satu analogi iaitu seorang lelaki
membawa sebungkus gula, sebuah gelas dan sudu pergi ke sebuah tasik. Lelaki
tersebut mengambil air daripada tasik tersebut diisikan ke dalam cawan yang
dibawanya. Lalu, lelaki itu mengambil tiga sudu gula dan dikacau sehingga larut
dalam air tadi. Selepas itu, lelaki tadi minum air yang berisi dalam cawan tadi
dan dia merasai air itu sangat manis. Kali ini, lelaki itu cuba memasukkan gula
yang selebihnya tadi ke dalam tasik di sebelahnya, dikacaunya air tasik tadi
sehingga diyakini larut gula itu dan akhirnya dia meminum air tasik itu. Ternyata
kali ini air yang diminumnya tidak dirasai apa-apa melainkan tawar.
Fahamlah lelaki itu bahawa sekiranya dia ingin menjadikan seluruh tasik itu
manis airnya dia memerlukan jumlah bungkusan gula yang realisitik dengan
isipadu air tasik tersebut. Tidak boleh hanya menggunakan sebungkus gula untuk
mengubah keseluruhan rasa air tasik itu. Begitu jugalah situasi politik tanah air kita, walaupun majoriti bukanlah
sesuatu yang mutlak tetapi idealistik itu perlu diikuti keupayaan untuk
diterjemahkan dalam erti kata lain adalah realisitik. Semoga pemilihan yang
dilakukan kita pada kali ini tidak kita sesali di kemudian hari kerana kita
tidah mahu menjadi manusia yang sudah terhantuk baru tergadah.
* Ini
adalah pandangan peribadi penulis.
No comments:
Post a Comment