Pilihanraya dan harta awam
Oleh Mohd Asri Zainul
Abidin
Tidak Pelik
Kita
jangan hairan jika orang politik mempunyai pelbagai watak terutama musim
pilihanraya ini. Kita mungkin melihat mereka bagaikan wali yang suci dengan
penuh tawaduk bersujud di depan khalayak ramai dan media. Kemudian kita juga
mungkin mendapati mereka penuh kerakusan kuasa, meratah harta awam, membohongi
rakyat jelata, berjanji dusta dan menipu semahunya. Kesemuanya mungkin bagi
yang menjadikan kuasa matlamat kehidupan mereka. Tidak kira apa jenama parti
sekalipun, jika penyakit gila kuasa bersarang dan menguasai salur darah dan
nafas seseorang, dia ketagih kuasa dan mungkin melakukan apa sahaja.
Hudaibiyah
Saya
amat kagum dengan kejujuran Nabi s.a.w dalam melaksanakan janji yang menterai
dan tidak pernah khianat kepada persetujuan yang dibuat. Perjanjian Hudaibiyah
yang dibuat pada tahun keenam hijrah antara bukti yang mengkagumkan. Ramai juga
sahabat tidak bersetuju dengan isi perjanjian tersebut yang dimenterai antara
Nabi s.a.w dengan kaum Quraish Mekah yang terkenal sejak dari hari awal terus
menerus memerangi Islam. Suhail bin ‘Amr mewakili pihak Quraish bagi memeterai
perjanjian tersebut. Antara isi perjanjian yang dipersetujui yang ialah sesiapa
dalam kalangan Quraish yang pergi kepada pihak Muhammad (kaum muslimin di
Madinah) tanpa keizinan keluarganya hendaklah dipulangkan kepada pihak Quraish.
Sesiapa dalam kalangan mereka yang bersama Muhammad yang pergi kepada pihak
Quraish, tidak dipulangkan kepada pihak Muhammad'. (Isi perjanjian ini disebut
dalam pelbagai riwayat dari al-Bukhari, Muslim, Ahmad, al-Baihaqi dll).
Nabi
s.a.w telah bersetuju dengan kandungan perjanjian ini. Ditakdirkan semasa
perjanjian dimeterai, anak Suhail bin ‘Amr sendiri yang dipanggil Abu Jandal
yang menganut Islam datang kepada Nabi s.a.w dalam keadaan dirantai kerana
disiksa oleh bapanya. Dia berjaya melarikan diri dari kepungan lalu datang
mendapatkan Nabi s.a.w dan kaum muslimin. Kata Suhail kepada Nabi s.a.w:
"Wahai Muhammad! Ini perkara pertama yang aku tuntut engkau laksanakan bagi
perjanjian ini, engkau hendaklah kembalikan dia kepadaku". Nabi s.a.w cuba memujuk
Suhail dengan pelbagai cara agar mengecualikan kes Abu Jandal ini. Namun Suhail
tetap berkeras dengan isi perjanjian tersebut. Para
sahabat begitu sedih melihat Abu Jandal yang menganut Islam tetapi disiksa
dengan begitu dahsyat oleh bapanya. Dia dirantai dan dipukul.
Baginda Nabi s.a.w terpaksa mengembalikan Abu Jandal kepada bapanya disebabkan
perjanjian tersebut. Abu Jandal menjerit dengan suara yang kuat menyebut:
"Wahai kaum muslimin! Tergamak kamu mengembalikan daku kepada puak syirik
yang akan menyiksa daku kerana agamaku?!". Rasulullah s.a.w bersabda
kepada Abu Jandal: "Wahai Abu Jandal! Bersabar dan haraplah pahala.
Sesungguhnya Allah akan menjadikan untuk engkau dan mereka yang tertindas
bersamamu jalan keluar. Kita telah mengikat perjanjian dengan kaum Quraish.
Kita terpaksa patuh dan mereka juga kena patuh. Kita sama sekali tidak
mengkhianati mereka". (Riwayat Ahmad dan sebahagiannya dari al-Bukhari dan
Ibn Ishaq).
Janji Ditepati
Demikianlah
setianya Nabi s.a.w kepada perjanjian. Walaupun para sahabat ramai yang tidak
bersetuju dan mencadangkan peperangan, namun bukanlah seorang nabi jika baginda
mengkhianati perjanjian. Memamng, jika kaum muslimin memilih perang kemungkinan
besar mereka boleh menang, buktinya dua tahun kemudian disebabkan Quraish
sendiri yang melanggar perjanjian, Nabi s.a.w pun menawan Mekah pada tahun
kelapan hijrah. Namun Nabi s.a.w tidak memilih perang atas strategi politik
baginda yang kemudiannya terbukti amat berkesan.
Jika
perjanjian dengan musuh Islam dipatuhi oleh Nabi s.a.w tanpa khianat, apatah
lagi jika kita berjanji sesama muslim ataupun antara pemerintah dan rakyat.
Setiap pihak, terutama yang mengaku muslim, yang sering menggunakan nama Nabi
Muhammad s.a.w lebih wajar untuk mematuhi persetujuan yang disepakati.
Setiap parti dalam negara ini sudah ada kerajaan samada pusat ataupun negeri.
BN dan PR juga sama. Pada musim piliharaya, mereka tidak boleh menggunakan
harta negara ataupun negeri yang menjadi milik semua untuk kepentingan parti
mereka. Kereta kerajaan, harta kerajaan dan kemudahan kerajaan tidak boleh
digunakan secara khusus untuk kempen kepentingan diri ataupun parti.
Khianat
Mereka
tidak boleh datang berkempen diri ataupun parti menggunakan kereta ataupun apa
sahaja harta awam. Bukan semua sokong BN ataupun PR. Jika yang pro-BN redha,
yang pro-PR mungkin tidak redha. Jika yang pro-PR redha, yang pro-BN mungkin
tidak redha. Jika kedua pihak redha meredhai dalam membelasah harta awam,
mungkin mereka yang tidak pro BN atau PR tidak redha. Maka, mereka jangan khianat amanah yang diberikan di tangan mereka.
Demikian juga media awam yang dibayar oleh
harta kerajaan, hendaklah bebas dari kepentingan mana-mana parti politik. Sekian
lama sejak merdeka, pihak penguasa sering ‘merembat' habis-habisan media-media
awam ini, termasuk TV Hijrah yang kelihatan ‘agama' yang turut digunakan untuk
kempen. Padahal ia dibiayai oleh harta awam yang menjadi milik bersama.
Dalam negara demokrasi yang berjanji satu
proses pilihanraya yang adil, janji wajib itu dilaksanakan. Saya akur, telah
berlaku usaha pembaikian pengurusan pilihanraya kita untuk membolehkan ia lebih
adil. Kita hargai. Namun masih ada ruang yang patut dibaiki. Saya tidak fanatik
mana-mana parti. Bukan juga penjilat mana-mana pemimpin kerajaan ataupun
pembangkang. Saya juga tidak beriman dengan kejujuran mana-mana parti yang
sedia ada itu. Namun setiap rakyat memerlukan maklumat yang saksama untuk dia
membuat pilihan.
Media awam patutnya memainkan peranan
tersebut. Jika ada media yang dimiliki oleh pihak-pihak tertentu, pihak lain
juga patut diberikan lessen memiliki media mereka untuk membolehkan mereka
menyiarkan pandangan mereka. Mana-mana pihak yang sanggup membentuk kerajaan
yang memberikan hak tersebut, wajar disokong.
Akhirnya, setelah ruang mengenali setiap
pihak dibuka secara adil, bermula dari mereka di universiti sehingga atuk dan
tok wan di kampong dapat berfikir semampunya apa yang menjadi hasrat mereka
sebagai rakyat, mereka pun mengundi. Undian itu mempunyai harga dan maruah diri
rakyat. Percayalah, jika ruang sepenuh dibuka pun, tidak semestinya mereka akan
menukar kerajaan ataupun memilih pembangkang. Jika mereka menukar pun, itu hak
mereka yang diberikan oleh sebuah negara yang adil.
* Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri bin Zainul
Abidin adalah bekas Mufti Perlis.
No comments:
Post a Comment