Oleh Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Negara-negara
umat Islam hari ini tidak kekurangan jubah dan serban. Tidak juga kekurangan
mereka yang bercakap agama dan berlagak ‘beragama’.
Tidak pula kekurangan mereka yang berzikir kuat di khalayak ramai dengan
pelbagai lagu dan dendangan. Tidak juga kekurangan penceramah yang pelbagai style lawak jenaka dan seloka
sehingga ceramah agama menjadi ‘new
entertainment’ dalam mencari pasaran pendengar dan ‘pembayar’.
Tidak pula kita
kekurangan orang-orang politik yang cuba menempelkan diri dengan agama. Sama
ada menjadi penaja kepada program-program agama yang membolehkan mereka
mendapat political mileage, ataupun mereka
sendiri melafazkan kalimah-kalimah yang berunsur agama bagi memboleh rakyat
lebih mempercayai mereka. Tidak kurang juga program-program yang dirasmikan
oleh orang politik yang ‘tidaklah
beragama sangat’. Di samping terdapat juga yang memang ikhlas
melibatkan diri dalam semua itu.
KEKURANGAN
Kita tidak
kurang kesemua itu. Apa yang menjadi kekurangan kita ialah penghayatan sebenar
kepada hakikat agama Islam yang diturunkan Allah untuk manusia. Kita sering
mempamirkan agama ini dalam bentuk upacara-upacara yang direka dan diadakan
oleh pihak-pihak yang mempunyai agenda yang tersendiri seperti upacara
berteriak tangis zikir di khalayak ramai bagi memukau orang ramai agar begitu
terpengaruh kepada tokoh-tokoh dan mempercayai mereka sebagai ‘orang-orang Tuhan’. Orang politik juga
boleh menumpang sekaki supaya kelihatan mereka manusia yang mendapat ‘blessing’ dari orang-orang Tuhan itu. Dalam
masa yang sama kita melupai inti-pati ajaran Islam seperti amanah dalam
pengurusan harta awam ataupun kepimpinan negara.
Maka jangan
hairan jika setiap negara Islam ada mufti dan pelbagai jawatan agama yang lain,
ada pelbagai upacara agama, ataupun ‘agama
yang diupacarakan’, malangnya dalam masa yang sama index rasuah,
penyalahgunaan kuasa, salah tadbir urus juga cukup tinggi. Rakyat ramai yang
tertipu dan terdiam kerana mata mereka terlindung oleh jubah-jubah tokoh agama,
telinga mereka tersumbat oleh degungan doa yang dibaca memuja dan memuji
penguasa samada menteri, presiden, raja ataupun sultan sekalipun mereka itu
mencemari segala amanah yang Allah tanggungkan atas bahu mereka.
Saya hairan
bagaimana ada rakyat di negeri ‘entah
berentah’ yang memuji sultannya melangit tinggi bagaikan wali Tuhan
kerana isteri sultan berkenaan bertudung. Dalam masa yang sama mereka melupai
bagaimana sang sultan itu sedang membina istana yang harga berbilion dari wang
rakyat jelata. Kehebatan seorang sultan, raja, presiden, perdana menteri dan
seumpamanya bukan kerana berjubah ataupun berserban, isteri bertudung, pergi ke
masjid dan segala amalan peribadi yang lain. Itu adalah tanggungjawab setiap
muslim tanpa mengira siapa pun dia, rakyat ataupun raja. Namun kehebatan
seorang penguasa apabila dia amanah terhadap jawatan dan harta negara yang
berada di bawah kawalannya. Itulah perkara yang tidak dapat dibuat oleh rakyat,
hanya mampu dibuat oleh yang berkuasa kerana dia memegang tampok kuasa.
KHIANAT
Jika mereka
tidak amanah, sekalipun memakai pelbagai gelaran agama, ataupun dipagari oleh
jubah-jubah agama, mereka tetap pengkhianat. Dalam hadis riwayat al-Bukhari dan
Muslim, seorang yang menyertai misi jihad bersama Rasulullah s.a.w telah
dibunuh. Orang ramai mengucapkan tahniah kerana beliau telah mati syahid (martyrdom). Namun Nabi s.a.w menyebut:
“Tidak! Sesungguhnya selendang dari harta rampasan perang yang dia ambil
pada hari Peperangan Khaibar tanpa pembahagian (yang betul) sedang menyalakan
api neraka ke atasnya”.
Betapa, seorang mati semasa berjuang bersama Nabi s.a.w tetap Allah hukum
kerana telah mengambil harta awam dengan cara yang salah. Itu sehelai
selendang, bagaimanakah pula jutaan, bahkan ratusan juta harta awam?!
Maka sebahagian
Negara Barat, walaupun mereka tiada paderi negara yang bertaraf jusa, tiada
upacara doa mingguan memuja penguasa tapi apabila mereka amanah, maka negara
mereka lebih teratur dan baik urus tadbirnya dibandingkan negara-negara umat
Islam. Ini kerana di Barat, samada secara ‘terpaksa’
ataupun terbudaya dalam sistem yang mereka bina dan pakai, mereka memegang
kepada prinsip pentadbiran yang terpenting iaitu amanah. Kita pula sibuk dengan
upacara-upacara agama yang sebahagian itu tidak pernah diamalkan oleh Nabi
s.a.w dan para sahabah pun, tapi dalam masa yang sama kita melupai inti ataupunessence kepada ajaran Islam ini, iaitu
amanah dalam pentadbiran.
Justeru itu al-Quran sebelum mendatangkan ayat yang memerintah taat kepada
penguasa, didatangkan terlebih dahulu ayat yang memerintahkan amanah diberikan
kepada yang layak dan penguasa yang diberikan amanah itu hendaklah memerintah
dengan adil. Maka Allah terlebih dahulu menyebut:(maksudnya)
“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu memberikan amanah kepada yang berhak
menerimanya dan apabila kamu berhukum dalam kalangan manusia maka hendaklah
kamu berhukum dengan adil. Sesungguhnya Allah memberikan pengajaran yang
sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha
melihat”. (Surah al-Nisa: 58).
Selepas itu barulah diikuti dengan firmanNYA: (maksudnya)
“Wahai mereka yang beriman! Taatilah Allah dan taatilah Rasul dan uli
al-Amr (pemimpin) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih pendapat
maka kembalilah kepada Allah (al-Quran) dan Rasul (Sunnah), jika kamu benar
beriman dengan Allah dan hari akhirat. Yang demikian itu yang paling utama dan
paling baik akibatnya” (Surah al-Nisa’ 59).
Al-Imam al-Qurtubi menyebut riwayat daripada khalifah Ali bin Abi Talib r.a
bahawa beliau menyebut:
“Tanggungjawab imam (pemerintah) adalah memerintah dengan adil dan
menunaikan amanah. Apabila dia menjalankan tanggungjawab sedemikian maka wajib
ke atas muslimin mentaatinya. Ini kerana Allah menyuruh agar ditunaikan amanah
dan melaksanakan keadilan kemudian diperintahkan agar rakyat mentaatinya
(pemerintah)” (Al-Qurtubi, al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 5/259, Beirut: Dar
al-Fikr).
Amanah adalah isu utama kegagalan good
governance ataupun
urus tadbir yang baik dalam dunia umat Islam hari ini. Di samping soal ‘al-quwwah’ ataupun keupayaan sebagai
pentadbir yang baik. Kebanyakan Negara Islam bukannya miskin. Banyak hasilnya,
tetapi diuruskan oleh yang tidak amanah dan tidak berkemampuan, maka lemah dan
rosaklah negara.
KESAN
Seringkali mimbar-mimbar
Jumaat dan ceramah agama menyebut nama ‘Umar bin al-Khattab, khalifah kedua
yang sangat hebat. Apa yang kita teladani daripadanya?! Pada tahun 17 dan 18
Hijrah telah berlaku kemarau teruk di Madinah. Rakyat menjadi susah. Ibn Jarir
al-Tabari meriwayatkan bahawa ‘Umar bin al-Khattab tidak memakan pada tahun
berkenaan lemak haiwan, susu dan daging sehingga orang ramai dapat memakannya. Barangan
makanan berkurangan di pasar. Pada suatu hari pekerjanya dapat membeli untuknya
lemak dan susu namun dengan harga yang agak tinggi. ‘Umar enggan makan bahkan berkata:
“Engkau telah menyebabkan
lemak dan susu menjadi mahal, sedekahkan keduanya, aku bencikan pembaziran.
Bagaimana aku dapat memahami keadaan rakyat jika tidak mengenaiku apa yang mengenai
mereka?”. (Al-Tabari, 2/358, Beirut :
Dar al-Fikr).
‘Umar ilmuwan besar yang menjadi rujukan dalam Islam. Beliau
tidak berkata: ‘kenaikan harga barang
merupakan takdir Allah, bersyukur dan berterima kasih kepada penguasa’.
Beliau juga tidak membuat fatwa dungu yang menyatakan ‘subsidi tiada dalam Islam’. Sebaliknya
beliau dengan penuh amanah dan tanggungjawab di hadapan Allah menghadapi
keadaan tersebut.
Kita perlu membetulkan
asas kefahaman kita tentang agama. Bukti kesan ajaran Islam bukan pada fesyen
pakaian, ataupun hiasan doa upacara yang gaji pembacanya dibayar atau dendangan
lagu agama atas pentas yang dihadiri oleh mereka berpangkat dan jawatan. Tetapi
kesannya terhasil akidah yang bersih, ibadah yang sahih dan nilai etika yang
luhur yang diamalkan oleh para penguasa dan diikuti oleh rakyat jelata. Dalam
konteks politik dunia Islam, perlukan manusia-manusia yang amanah untuk
memerintah, bukan sekadar berjubah atau berdamping dengan yang berjubah tapi
tidak amanah terhadap harta negara dan rakyat
No comments:
Post a Comment