oleh Nur Anwar
Jangan
berputus asa dari rahmat Allah, sesungguhnya rahmat Allah itu Maha luas.
Ada orang setelah mendapat sedikit anugerah lalu tersendat dengan anugerah
itu sampai terhijab berpuloh tahun. Ada yang terhijab terus. Ada yang terhijab,
kemudian terbuka kemudian terhijab lagi. Itu adalah lumrah. Ianya bergantung
sejauh mana kita memerlukan Dia. Ada orang waktu susah sangat hampir dengan
Tuhan, siang malam berdoa, bila Tuhan lepaskan kesusahan hati jadi jauh
"Aku adalah
mengikut persangkaan Hambaku.Bila hambaku menujuKu sejengkal , Aku hampiri
sedepa...
Dzun
Nun Al Misyry ditanya :" Apakah hijab
yang paling halus dan yang paling bersangatan?"
Dijawabnya : "Melihat diri dan mengaturnya."
Dijawabnya : "Melihat diri dan mengaturnya."
Maksudnya bahawa
hijab yang mendinding manusia terhadap Allah adalah hijab yang paling halus
dan bersangatan iaitu melihat diri dan mengurusnya. Yakni mengarahkan fikiran,
daya dan usaha pada memikirkan alam jasmaniah saja dapat menghambat matahati
kita terhadap Allah. Kita bukan tidak boleh mengatur dan mengurus diri
tetapi jangan sampai melewati batas sehingga hubungan kita dengan Allah
terhalang. Kita diperbolehkan mempunyai rumah yang besar indah dan kenderaan
yang bagus tetapi semuanya janganlah sampai melalaikan ataupun melupakan
Allah. Apabila keadaan ini menimbulkan kelalaian dan kelupaan maka semuanya
ini menjadi hijab-hijab bagi kita.
Bagaimana
hati kita akan bersinar apabila sesuatu didalam alam ini melekat didalam
matahati. Bila keduniaan mengawal kita, maka tujuan supaya hati bersih
menghadap sempurna kepada Allah pasti tidak akan berhasil. Bila dunia ini
terpaut dalam hati maka hati akan menemui kegelapan. Sama seperti kaca/cermin
apabila berdebu begitu banyak dan melekat kuat, maka cermin itu sudah tidak
dapat menangkap gambar objek kedalamnya. Bila hati gelap, macam mana Allah
nak bersemayam di dalamnya. Bila hati sudah terpaut kuat kepada dunia yang
fana ini akan sulitlah hati kita mengarah kepada tujuan menghadap Allah
dengan syuhud dan tajjali seperti yang dimaksudkan dengan ehsan
didalam hadis Rasulullah s.a.w.
Apabila
hati gelap maka sinar makrifat akan jauh darinya. Sebab hati, mukanya hanya
satu. Bila muka yang satu itu menghadap dunia maka jauhlah ia dari Allah.
Kita dalam mengerjakan ajaran agama, pada hakikatnya bukanlah sekadar patuh
dan taat kepada Allah tetapi juga pada hakikatnya kita berjalan kepadaNya
dengan erti hubungan menjadi semakin dekat, baik dalam ilmu, keyakinan
dan seluruh perasaan. Ini dapat kita capai bila kita memutuskan hubungan
dengan kehendak-kehendak hawa nafsu dan syahwat. Tetapi bila kita berada
dalam tawanan hawa nafsu, setiap kali kita bangun berdiri untuk melangkah,
setiap kali pula kita jatuh tersungkur. Setiap kali berkumpul dalam hati
kita keinginan yang kuat untuk berjalan kepada Allah tetapi pada waktu
petangnya tentera-tentera syahwat menyerang pertahanan, sehingga benteng
pertahanan yang dibina runtuh. Demikianlah sulitnya kita menuju kepada
Allah apabila kita masih terikat dengan ikatan syahwat.
"Sengatan
beberapa ekor kala atas tubuh-tubuh yang luka lebih enteng dari sengatan
syahwat-syahwat atas hati yang meghadap kepada Allah"
Allah
mewahyukan kepada Nabi Daud:
"Hendaklah
engkau berikan peringatan kepada kaum engkau tentang bahaya seluruh syahwat
kerana segala hati yang bergantung dengan segala syahwat keduniaan berarti
akal orangnya terdinding, lagi jauh daripadaKU"
Jika
kita tidak mampu menghalau serangan nafsu setelah mengamalkan beberapa
macam zikir. Mohon kepada Tuan nafsu itu agar ia mengalangnya. Mohonlah
dengan berkat solawat. Setiap doa tak kan naik tanpa didahulukan dengan
solawat.
Kalau
masih tak berjaya juga mohonlah kepada murysid kita agar dia scan balik
diri kita dan lihat dimana silapnya. Kadang-kadang kita ada tersilap dengan
guru sikit aje. Waridah dah hilang.Dengarlah segala nasihat dan petuanya.
Kalau zaman dulu siap jadi hamba pada guru lagi. Jika guru suruh pergi
minta sedekah terpaksalah pergi. Zaman sekarang tak tahu lak pulak. Zaman
sekarang orang dah terlalu cerdik. Bila minta pengorbanan sedikit dah kata
guru ambil kesempatan. Sedangkan kita tidah tahu apa hikmah disebalinya.
Ada bermacam-macam kaedah untuk menyucikan diri.Macam orang yang sudah mempunyai jawatan tiba-tiba hilang kerja, maka mohonlah bersungguh-sungguh agar dikembalikan jawatan tu. Kita hilang jawatan mungkin kita ada buat silap.
Ada secara zikir mengikut pengajian suluk tariqat masing-masing.
Ada secara tahali dan takhali.
Ada dengan cara berbakti.
Ataupun orang
tengah sihat tiba-tiba jatuh sakit. Puas berubat tak sembuh-sembuh .Janganlah
putus asa mungkin belum sampai masanya lagi. Bersyukurlah dengan apa yang
kita ada.
Sekurang-kurangnya
kita tahu kita berada didalam ujian tuhan dan tidak kufur dengan nikmatnya
yang tidak terbatas.
Yang
penting kita mesti berwuduk zahir dan batin sebelum menghadap kepadaNya.
Wallahu'alam
Hijab-hijab
itu terbahagi kepada dua bahagian:
1.Hijaabul Bashari.
Yakni hijab penglihatan mata yaitu kita tidak melihat oleh kerana memang mata kita tidak mungkin melihat Allah di dunia, sebab dunia ini adalah tempat segala kekurangan, sedangkan Allah adalah Zat yang maha sempurna. Jadi tidak mungkin kita melihat Allah di dunia yang fana ini, selain di akhirat. Demikian menurut hadis Rasulullah.
2.Hijaabul Bashiirati,Apakah hijab-hijab itu? Hijab-hijab itu ialah keaiban-keaiban hati, jiwa dan diri. Apabila hati, jiwa dan diri kita telah bersih dari keaiban-keaiban ini, maka terbukalah pintu ghaib dan kita pun mendapatkan rahsia-rahsia yang baik dari Allah.
Yakni dinding yang menghambat penglihatan matahati. Apabila matahati kita sudah terdinding dengan hijab-hijab di mana dengannya akan menimbulkan kegelapan hati untuk melihat Zat Allah dan sifat-sifatNya yang mulia dan utama. Apabila hijab-hijab ini sudah hilang, maka terbukalah sinar hakikat. Maka terlihatlah keagungan yang Maha Sempurna Allah s.w.t
Allah yang
Maha Benar, tidak terdinding, dan bahawasanya yang terdinding pada melihat
kepadaNya adalah anda, kerana jikalau Allah didinding oleh sesuatu, sungguh
Dia ditutup oleh sesuatu yang meliputi bagi adaNya. Jikalau ada bagiNya
ada yang menutup sungguh diperdapat sesuatu yang meliputi bagi adaNya.
Sedangkan tiap-tiap yang meliputi sesuatu berarti ia berkuasa pada sesuatu
itu, padahal Dia-Allah berkuasa atas semua hamba-hambaNya.
No comments:
Post a Comment