Monday, April 8, 2013


Adab mempelajari ilmu

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

SELEPAS dibincangkan mukadimah berkenaan dengan tempat yang dicari, maka di sini akan diteruskan lagi berkaitan dengan apa yang didapati oleh Nabi Musa AS yang akhirnya membuahkan hikmah dan ilmu.

Pada ayat 65 ini Ibnu Kathir berkata: Kemudian al-Bukhari juga meriwayatkan hal yang sama, daripada Qutaibah, daripada Sufyan bin ‘Uyainah dengan sanadnya. Di dalamnya disebutkan: “Kemudian Musa AS berangkat dan bersamanya seorang pemuda yang bernama Yusya’ bin Nun, ikut juga dibawa seekor ikan hingga akhirnya keduanya sampai di sebuah batu karang, lalu mereka turun di sana. Dan selanjutnya Musa merebahkan diri dan kemudian tidur."

Dalam hadis yang lain, Sufyan menceritakan daripada ‘Amr, ia berkata: “Dan pada dasar batu itu terdapat mata air yang diberi nama mata air kehidupan, yang airnya tidak menimpa sesuatu melainkan sesuatu itu akan hidup. Lalu mata air itu terpercik ke ikan tersebut, lalu ikan itu bergerak dan melompat daripada keranjang ke laut. Setelah bangun, Musa berkata kepada muridnya: “Bawalah ke mari makanan kita."
Sufyan menceritakan, lalu ada seekor burung yang hinggap di bibir perahu dan kemudian menenggelamkan paruhnya ke laut. Maka Khidhir berkat kepada Musa: “Apakah ertinya ilmuku dan ilmumu dan ilmu seluruh makhluk ini dibandingkan dengan ilmu Allah SWT melainkan hanya seperti air yang diambil oleh paruh burung tersebut." Dan kemudian ia menyebutkan hadis secara lengkap.

Sayid Qutub berkata: Di sini jelaslah bahawa pertemuan itu merupakan rahsia Musa sahaja bersama Allah SWT. Ia tidak diketahui oleh teman pemudanya sehingga kedua-duanya bertemu dengan hamba yang soleh itu. Oleh sebab itulah di dalam adegan-adegan kisah yang berikut ditunjukkan Musa dan hamba yang soleh itu sahaja.

Pada ayat 66 ini pula Ibnu Kathir berkata: Allah SWT menceritakan tentang ucapan Musa AS kepada orang alim, yakni Khidhir yang secara khusus diberi ilmu oleh Allah SWT yang tidak diberikan kepada Musa, sebagaimana Dia juga telah menganugerahkan ilmu kepada Musa yang tidak Dia berikan kepada Khidhir.

Al-Maraghi berkata: Nabi Musa AS dan muridnya kembali semula ke batu besar itu dan menemui Nabi Khidhir AS yang memakai baju putih. Kemudian Nabi Musa AS memberi salam kepadanya dan baginda AS bertanya tentang kedamaian negeri tersebut.

Nabi Musa memperkenalkan dirinya, “Aku ini Musa". “Musa daripada Bani Israel?" tanya orang itu. “Ya," sabda Nabi Musa. “Bolehkah aku mengikut kamu supaya kamu mengajarkan aku sesuatu daripada apa yang telah diajarkan Allah SWT kepadamu untuk aku jadikan pedoman dalam urusanku ini, iaitu ilmu yang bermanfaat dan amal soleh?"

Sayid Qutub berkata: Dengan adab sopan yang layak dengan seorang nabi inilah yang beliau bertanya dengan cara yang tidak pasti dan memohon mendapatkan pedoman ilmu ghaib daripada hamba yang soleh dan alim itu, tetapi ilmu orang ini bukan dari jenis ilmu pengetahuan manusia yang jelas punca-punca dan dekat natijah-natijahnya, malah ia merupakan sebahagian daripada ilmu pengetahuan laduni mengenai urusan-urusan ghaib yang di perlihatkan Allah SWT kepadanya sekadar yang dikehendaki-Nya.

Oleh sebab itulah Musa tidak berupaya menahan kesabaran terhadap tindakan-tindakan lelaki ini walaupun beliau seorang nabi dan rasul, kerana tindakan-tindakan ini pada lahirnya kadang-kadang bercanggah dengan logik akal dan peraturan-peraturan yang zahir. Oleh itu, hikmat-hikmat yang ghaib di sebaliknya pastilah difahami. Jika tidak, tindakan-tindakan itu akan tetap menjadi perkara aneh yang menimbulkan bantahan dan kecaman dan justeru inilah hamba yang soleh yang dikurniakan ilmu pengetahuan laduni itu menaruh kebimbangan bahawa Musa tidak akan berupaya menahan kesabarannya bersahabat dengan ia dan melihat tindakan-tindakannya.

Manakala pada ayat 67, Ibnu Kathir berkata: Pada saat itu Nabi Khidhir berkata kepada Musa: Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sanggup sabar bersamaku. Maksudnya, sesungguhnya engkau tidak menemaniku sebab engkau akan menyaksikan berbagai tindakanku yang bertentangan dengan syariatmu kerana aku bertindak berdasarkan ilmu yang diajarkan Allah SWT kepadaku dan tidak Dia ajarkan kepadamu. Engkau juga mempunyai ilmu yang diajarkan Allah SWT kepadamu tetapi tidak Dia ajarkan kepadaku. Dengan demikian, masing-masing kita dibebani berbagai urusan daripada-Nya yang saling berbeza dan engkau tidak akan sanggup menemaniku.

Al-Maraghi berkata: Nabi Khidhir pun menjawab: “Hai Musa, sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sanggup sabar bersamaku, kerana aku ini mempunyai ilmu daripada Allah SWT yang telah diajarkan kepadaku yang tidak kamu ketahui, dan kamu pun mempunyai ilmu daripada Allah SWT yang telah Dia ajarkan kepadamu, yang tidak aku ketahui." Hal itu kemudian dikuatkan dengan menunjukkan alasan kenapa Nabi Musa tidak akan mampu bersabar, sabda Nabi Khidhir.

No comments:

Post a Comment