Sunday, April 28, 2013


Pejuang Agama

26 Rabiul Akhir 1434 
Alwani Hamid

Allah Maha Pengasih dan Penyayang apabila menetapkan perjalanan hidup saya berasaskan agama. 

Saya mendapat pendidikan agama secara formal apabila melangkah ke Maahad Muhammadi pada tahun 1987. Sekolah yang sehingga kini harum namanya di bidang pendidikan agama. Di situlah saya dibentuk. 

Asas itulah yang subur dalam diri hingga sekarang. Syukur saya tidak terhingga ditetapkan begitu perjalanan hidup walaupun saya cukup sedar, saya tidak berusaha bersungguh-sungguh mendalaminya dalam fasa kehidupan seterusnya, sekadar cukup apa yang ada. 

Ampunkan saya ya Allah.. 


Kasih sayang Allah itu sentiasa mekar. Dianugerahkan saya dengan 4 orang anak lelaki. Tekad saya dan suami anak-anak ini mesti lebih baik daripada kami. Pendidikan mereka perlu diasaskan kepada kecintaan kepada Tuhan. 

Kami bersedia untuk susah kerana itu. Saya mahu al-quran hidup dalam dada dan kehidupan mereka walau siapa pun dan apa pun kerjaya mereka nanti. 

Semalam 3 orang anak lelaki saya pulang dan berkata: “ustaz kata orang yang menghafal al-quran boleh membawa 10 orang ahli keluarganya ke syurga.” 

Mereka begitu teruja dan setiap seorang hendak membawa saya dan bapa mereka ke syurga..MasyaAllah, saya berkira-kira dengan mereka bahawa seorang sudah memadai membawa saya dan baba mereka..yang lain boleh membawa ahli keluarga yang lain untuk bersama... 

Saya mohon dengan penuh sebak agar Allah mengizinkan mereka menjadi Hufaz dan membawa semua orang-orang yang disayangi ke syurgaNya. Saya fikir ustaz berkata demikian bersandarkan hadith ini:


Sabda Rasulullah SAW maksudnya: “Barangsiapa membaca Al Quran dan mengamalkannya, menghalalkannya yang halal dan mengharamkan yang haram maka Allah memasukkannya ke dalam syurga dan dia boleh memberi syafaat 10 orang keluarganya yang sudah pasti masuk neraka.” (Hadis Riwayat Tarmizi)


(Nota: Syafaat mutlak datangnya dari Allah SWT)

Saya juga teringat pesan guru al-quran yang diberkati iaitu:

“Sesiapa membaca Al Quran dan beramal dengan apa yang terkandung dalamnya maka kedua dua ibu bapanya akan dipakaikan mahkota pada hari kiamat yang sinaran mahkota itu akan melebihi daripada cahaya matahari, sungguhpun matahari itu berada di dalam rumah rumah kamu di dunia ini.” (Riwayat Imam Ahmad , Abu Daud)

Ya Allah, sayalah ibu yang bercita-cita tinggi itu. Itulah pendidikan yang diinginkan buat anak-anak. Ramai yang sinis mengatakan untuk apa berhabis wang ringgit menghantar anak ke sekolah agama sejak kecil. Ramai antara mereka yang rosak akhlaknya dan kurang pendedahan kerana kurang guru terlatih dan tiada kemudahan mencukupi. 

Cukuplah nanti anak boleh masuk sekolah agama hebat-hebat yang mana saya juga adalah antara seorang daripada hasilnya. Sayu hati mendengarnya, hakikatnya saya mahu nak-anak generasi ini lebih baik daripada saya. Saya fikir begitulah sepatutnya, tak mungkin mereka hanya setaraf ibu dan ayah. 

Saya tidak mempersoalkan ada antara anak-anak ini tidak berjaya sebagaimana yang diharapkan tapi saya mohon Allah melihat usaha saya. Selebihnya saya serahkan kepada yang Maha Mengetahui. Siapalah saya untuk meramal masa hadapan.


Wahai ibu ayah di luar sana, ayuh kita persiapkan anak-anak pejuang agama Allah ini. Biar mereka tahu tujuan hidup dan kehidupan.Usahlah berkira dengan sedikit wang yang dilaburkan untuk itu, saya percaya wang yang dilaburkan untuk urusan kehidupan dunia lebih daripada itu. 

Dalam masa yang sama, marilah kita juga berusaha agar kita jua mampu melangkah ke syurgaNya dan membawa orang-orang yang disayangi bersama...


Ya Allah..ampunkanlah kami dan berkatilah usaha kami...

No comments:

Post a Comment