Sunday, April 28, 2013


Rezeki

Siti Abdullah

Kekadang kita lupa yang rezeki datang dalam pelbagai bentuk dan Allah jua lah yang berkuasa memberi rezeki tersebut. Alhamdulillah saya telah diberi peringatan tersebut oleh Allah melalui ibu mertua yang sangat saya hormati.

Apabila pulang ke kampung sebelah suami, ibu dan ayah mertua selalu meminta saya menyediakan juadah untuk keluarga. Malahan, ada saja permintaan dari adik-adik ipar untuk saya menyediakan lauk pauk yang mereka ingin makan. Saya berbesar hati menunaikan permintaan mereka sebab saya berasa itulah peluang saya untuk berbakti kepada keluarga mertua lantaran saya jarang-jarang dapat pulang ke kampung suami yang jauh terletak di pantai timur.
Namun, apabila kerap menerima pujian dan permintaan, saya mula berasa diri hebat di arena dapur. Hebat menyediakan juadah yang pelbagai yang menjadi pujian mereka yang menikmatinya.
Astaghfirullahalazim…
Begitu licik syaitan meniupkan rasa bangga dan riak di hati manusia dan menghilangkan rasa ikhlas ingin berbakti kepada keluarga tersayang. Tatkala kita menerima pujian dari mereka yang mungkin ikhlas mahu menunjukkan penghargaan kepada kita, syaitan mula membisikkan kata-kata yang membuatkan kita percaya yang kita lah manusia hebat. Kitalah yang mempunyai kepakaran tersebut sehingga kita lupa yang Allahlah yang telah meminjamkan ilham, ilmu dan kebolehan itu kepada kita.
Tetapi saya sangat bersyukur Allah telah mengingatkan saya bahawa Dialah yang maha berkuasa di atas segala sesuatu. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.
Pada suatu hari sedang saya memasak di dapur di kampung suami, saya telah disapa oleh ibu mertua yang datang bertanyakan lauk apa yang sedang saya sediakan sambil menanyakan bahan-bahan yang saya gunakan untuk lauk tersebut. Sambil merendah diri, beliau mengatakan yang beliau seorang yang tidak pandai menyediakan lauk-pauk yang sedap-sedap untuk ahli keluarganya.
Dan beliau mengingatkan saya supaya selalu bersyukur sebab Allah telah kurniakan kepada saya kebolehan untuk merasa dan mengagak ramuan-ramuan untuk menjadikan masakan berasa sedap. Dan dia pun terus mengingatkan saya dengan kata-kata yang saya pegang sebagai panduan buat saya dalam banyak perkara, bukan setakat memasak.
Dengan senyuman beliau berkata kepada saya, “Yang menggerakkan kita untuk mengambil berapa banyak garam, gula, asam dan sebagainya adalah Allah. Yang memberikan ilham kepada kita bagaimana untuk mengolah masakan supaya sedap juga adalah Allah. Kalau kita nak masakan kita sedap, minta la pada Allah supaya Allah pandu kita untuk membuat perkara yang betul.”
Dia kemudian menambah, “Makanan yang sedap tu rezeki daripada Allah. Tukang masak cuma perantara yang menyampaikan rezeki tersebut. Kalau memang dah tersurat rezeki kita makan sedap hari tu, maka sedap lah masakan tukang masak. Kalau ditakdirkan kita dapat rezeki makan yang kurang sedap hari tu, maka tak sedap lah masakan tukang masak walaupun dia adalah tukang masak yang sama.
Bila kita terima rezeki kita dengan rasa syukur, kita takkan berasa marah pada tukang masak. Dan tukang masak tak rasa riak dengan masakannya sebab semua adalah ketentuan Allah, bukan ketentuan tukang masak.”
Saya benar-benar rasa seperti ditampat-tampar dengan kata-kata ibu mertua saya. Bukan sebab kasarnya kata-kata beliau tapi sebab benarnya kata-kata tersebut.
Sambil bercakap dengan nada yang sedikit memujuk, barangkali kerana beliau sedar saya agak terkesan dengan kata-katanya, ibu mertua saya berkata, “Alhamdulillah Allah berikan peluang pada ayah, che dan lain-lain untuk dapat rezeki makan sedap melalui air tangan Siti. Siti patut rasa bersyukur dan rasa istimewa sebab diberikan kelebihan itu. Itu pula merupakan rezeki buat Siti. Rezeki untuk memberi orang lain makan sedap.”
Allahuakbar! SubhanAllah! Alhamdulillah!
Kemudian ibu mertua saya berlalu pergi meninggalkan saya untuk menyiapkan masakan saya, seolah-olah dia datang hanya untuk menyampaikan peringatan tersebut. Peringatan yang saya kira adalah peringatan secara langsung dari Allah yang mahu saya betulkan niat dan kembali bergantung kepada Nya dalam segala sesuatu.  Alhamdulillah. Tidak terucap betapa bersyukurnya saya mendapat kasih sayang Allah sebegitu rupa.
Sehingga sekarang saya selalu mengingatkan diri saya, ahli keluarga dan pelajar-pelajar saya untuk sentiasa memohon kepada Allah jika kita mahukan sesuatu dan untuk tidak berasa hebat jika kita mempunyai sesuatu kebolehan.
Sebagai seorang isteri, anak dan ibu, saya selalu berdoa apabila mula memasak.
“Ya Allah, Kau bantulah aku dalam menyediakan masakan yang berkhasiat dan sedap untuk suamiku, ibuku dan anak-anakku. Berilah mereka rezeki yang berkhasiat dan sedap dan jadikanlah kami di kalangan hamba Mu yang bersyukur.”
Sebagai seorang guru pula, pada permulaan semester, saya selalu mengingatkan pelajar-pelajar saya supaya selalu mohon kepada Allah agar Allah ilhamkan saya untuk menyampaikan pelajaran sebaik mungkin dan supaya mereka beroleh rezeki kefahaman. Sekarang, sebelum memulakan kelas, kami akan membaca doa.
Saya akan berdoa supaya saya diberikan rezeki untuk menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada pelajar-pelajar saya dan mereka berdoa supaya mereka diberikan rezeki mendapat ilmu yang bermanfaat daripada saya. Bila doa kami menjurus kepada perkara yang sama, mudah-mudahan Allah memakbulkan doa kami.
Sesungguhnya kita adalah hamba. Hamba yang bergantung kepada Allah semata-mata. Hamba yang tidak mampu untuk berbuat apa-apa sekalipun hatta mengelipkan matanya tanpa bantuan dan izin Allah.
Jika kita selalu mengingatkan diri kita tentang perkara ini, insyaAllah kita akan kurang berasa sakit hati, kecewa, riak, hebat, sombong dan sebagainya sebab kita sedar yang semuanya adalah rezeki yang Allah berikan kepada kita

No comments:

Post a Comment