Ganjaran berselawat
SELAWAT berasal daripada bahasa Arab, ia diambil daripada
perkataan solat yang bererti doa atau pujian.
Selawat
ALLAH SWT ialah pujianNya di sisi para malaikat, selawat malaikat ialah doa
memohon gandaan pahala dan selawat Mukmin ialah berdoa memohon supaya ALLAH
melimpahkan rahmat, menambahkan kemuliaan dan kepujian kepada kekasihNya, Nabi
Muhammad SAW.
Makna selawat daripada ALLAH kepada hambaNya pula adalah limpahan rahmat,
kemuliaan dan keberkatan dariNya. (Kitab Zadul Masir)
Saban hari, kita membasahkan lidah dengan pujian kepada Rasulullah SAW sama ada
dalam solat atau ketika melakukan apa-apa pekerjaan.
ALLAH berfirman: “Sesungguhnya ALLAH dan malaikatNya berselawat kepada Nabi
(Muhammad); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta
ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.” (Surah
al-Ahzab: 56)
Semua ini menjadi bukti yang kukuh bahawa Muhammad memiliki kedudukan yang
istimewa di sisi ALLAH, makhluk-makhluk di langit dan di bumi. Ia secara
automatik membatalkan hujah golongan anti hadis yang menyatakan
Muhammad hanyalah manusia biasa yang membawa al-Quran sepertimana seorang
posmen yang membawa surat .
Seandainya Baginda seorang manusia biasa, sudah tentu ALLAH tidak akan
menurunkan firmanNya.
Bagaimana cara berselawat?
Merujuk kepada pengertian di atas, para sahabat bertanya kepada Rasulullah SAW
mengenai cara berselawat kepada Baginda.
Lalu Baginda menjawab dengan mengajar cara bacaan selawat. Bacaan itu adalah
apa yang selalu kita baca ketika duduk tasyahud dalam solat setiap hari. (Sahih
Bukhari)
Di dalamnya terkandung ucapan salam kepada Rasulullah: “Assalamu ‘alaika
aiyyuhan Nabi, waRahmatullahi waBarakatuh.” Terkandung juga ucapan selawat
kepada Rasulullah SAW, iaitu apa yang dimulai dengan “Allahumma sholli ‘ala
Muhammad…” hinggalah “…innaka hamidun majdi”.
Pendakwah bebas, Kapten Hafiz Firdaus Abdullah berkata, perlu diingatkan bahawa
apa yang diajar oleh Rasulullah SAW adalah sebaik-baik selawat ke atas Baginda.
“Terdapat dua perkara yang ingin saya gariskan. Pertama, hendaklah kita
mengulang kaji bacaan selawat kita dan menyemaknya bagi memastikan ia
bertepatan dengan apa yang diajar oleh Rasulullah SAW dalam hadis
Baginda yang sahih. Apa yang dipelajari dan dihafal pada zaman sekolah lama
dulu tidak mencukupi kerana mungkin tanpa disedari kita telah mengurangi atau
menambahi sesuatu lafaz atau kalimah.
“Kedua, tidak ada selawat yang lebih baik, lebih utama dan lebih bernilai
berbanding apa yang diajar oleh Rasulullah SAW. Baginda adalah penjelas
al-Quran dan Baginda telah menjelaskan apa yang diperintahkan oleh ayat 56
surah al-Ahzab di atas.
Perkara kedua ini saya gariskan kerana terdapat banyak selawat lain yang
dibuat-buat oleh manusia, di mana mereka mendakwa ia adalah lebih baik.
Menurutnya, antara selawat yang dibuat-buat manusia adalah Selawat Munjiyat,
Selawat Syifa dan Selawat Nur.
Mereka membuat selawat-selawat atas
dakwaan ingin membuktikan kecintaan yang lebih kepada Rasulullah SAW. Ini adalah tujuan yang betul tetapi dengan cara yang salah.
Membahagiakan yang dicintai
Sebagai umat Nabi SAW, kita hendaklah melakukan perkara yang disukai Baginda.
Kita mengaku mencintai Baginda tetapi tetap melakukan yang berlainan dengan
amalannya.
“Bukti mencintai seseorang ialah melakukan apa yang disukai oleh orang yang
dicintai, bukan apa yang disukai oleh orang yang mencintai. Yang terakhir
hanyalah bukti bahawa orang itu mencintai dirinya sendiri dan bukan orang yang
dia dakwa dicintainya.
“Ada juga yang
mendakwa selawat-selawat tersebut memiliki kemujaraban tertentu. Selawat Syifa’
umpamanya, didakwa boleh menyembuhkan penyakit.
Padahal apa yang diajar oleh Rasulullah
ketika sakit ialah berdoa kepada ALLAH, jumpa doktor untuk berubat dan
bersabar, bukan berselawat kepada Baginda kerana Baginda tidak mempunyai kuasa
untuk menyembuhkan,” kata Hafiz Firdaus lagi.
Beliau yang juga kolumnis majalah dan penulis buku keagamaan berkata, oleh itu
ketepikanlah pelbagai selawat buatan manusia dan ayuh kita kembali kepada
selawat yang diajar oleh Rasulullah SAW sahaja.
Anjuran berselawat
Sesiapa yang berselawat kepada Rasulullah SAW dengan ikhlas dan betul akan
menerima ganjaran yang besar. Maksud ikhlas ialah berselawat semata-mata kerana
melaksanakan firman ALLAH dalam ayat 56 surah al-Ahzab dan bukan kerana sesuatu
hajat umpama sembuh daripada penyakit.
Maksud betul ialah berselawat sebagaimana yang diajar oleh Rasulullah SAW,
tanpa tambahan umpama “saidina” atau dengan selawat buatan manusia. Antara ganjaran yang bakal diterima ialah sebagaimana sabda Baginda: “Sesiapa
yang berselawat ke atasku sekali, ALLAH berselawat ke atasnya sepuluh kali.”
(Sahih Muslim)
Dalam hadis lain juga ada menyebut: “Sesiapa dalam kalangan umatku yang
berselawat kepadaku dengan ikhlas dari dalam hatinya, maka dengan (selawat itu)
ALLAH berselawat ke atasnya sepuluh kali, mengangkat baginya sepuluh darjat,
mencatat baginya sepuluh kebaikan dan menghapuskan baginya sepuluh keburukan.”
(Sahih al-Targhib wa al-Tarhib)
Jika orang yang berselawat mendapat ganjaran yang besar, maka orang yang enggan
berselawat akan mendapat balasan sebaliknya. Rasulullah SAW mengingatkan:
“Orang yang kedekut ialah sesiapa yang apabila aku disebut di sisinya, dia
tidak berselawat ke atasku.” (Sahih al-Targhib wa al-Tarhib)
No comments:
Post a Comment