Poltik,nilai komersialpunca pendidikan rosak
WARTAWAN SINAR HARIAN
SHAH ALAM -
Sistem pendidikan di negara Islam dilihat telah ‘dirosakkan’ dengan dua
perkara iaitu akibat daripada politik dan nilai komersial.
Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Maszlee Malik
berkata, dua faktor itu yang mana akhirnya menjadikan para pelajar mangsa.
"Permainan politik di negara Islam, yang mana terdapat banyaknya
kelompongan dan ketirisan seperti gejala rasuah dalam pendidikan sedikit
sebanyak telah menjejaskan sistem pendidikan di negara islam tersebut.
"Manakala sistem pendidikan yang terlalu berorientasikan nilai komersial
sehingga mengenetepikan nilai kemanusiaan juga telah menjejaskan sistem
pendidikan tersebut," katanya ketika menjadi panel Forum Pedagogi
Pendidikan Cinta anjuran sukarelawan Teach For The Needs (TFTN) di Kompleks
Karangkraf, di sini, malam semalam.
Forum itu turut menampilkan penulis buku best seller 'Aku Terima Nikahnya'
Hasrizal Jamil dan Pakar Perunding Obstetriks & Ginekologi, Dr Harlina
Siraj manakala moderatornya, Pengarah Eksekutif TFTN, Anas Alam Faizli.
Mengulas mengenai sistem pendidikan yang sedia ada, Dr Maszlee turut mendakwa
ia melatih dan menghasilkan pelajar yang menjadi hamba kepada kehendak pasaran.
"Sistem pendidikan sedia ada melatih pelajar ke arah menjadikan mereka ke
arah hamba pasaran.
"Universiti jadi kilang untuk menghasilkan robot bagi mendapatkan
hasilnya," katanya
Menyentuh perkara yang sama Dr
Harlina Siraj juga, mengatakan bahawa cara mendidik yang terbaik ialah dengan
mengajar sepenuh hati, jujur dan sabar.
Dalam pada itu beliau turut menekankan objekif pendidikan mestilah berpaksikan
kepada untuk menghasilkan perubahan yang baik ke atas seseorang pelajar
tersebut.
Menyentuh perkara ini, Dr Harlina turut menggariskan lima perubahan yang perlu diberi penekanan ke
atas seseorang pelajar meliputi aspek akidah, akhlak, aqliah, insaniah dan
jasmini.
"Bagi saya penekanan kepada lima
aspek ini penting, seandainya kita serius untuk melahirkan pelajar yang
berjaya," katanya.
Menurut Dr Maszlee lagi, peranan pendidik yang bukan sahaja terletak pada bahu
guru semata-mata sebaliknya terletak pada setiap bahu masyarakat Islam.
Sementara itu beliau turut mengulas mengenai pentingnya elemen kasih sayang
dalam sistem pendidikan sedia ada sekiranya serius untuk melahirkan masyarakat
terbaik pada masa akan datang.
"Segalanya bermula dengan kasih sayang cinta itu membawa makna yang luas,
dengan adanya elemen kasih sayang, saya percaya pelajar kita akan jatuh cinta
kepada ilmu," katanya.
Manakala menurut Dr Harlina, ilmu perlu diterap supaya masyarakat pentingkan
ilmu.
"Perasaan dahagakan ilmu itu perlu diterap oleh setiap ibu bapa kepada
anak masing-masing.
"Jangan jadikan menuntut ilmu sebagai satu bebanan," katanya.
No comments:
Post a Comment