Friday, September 9, 2011

Mat Indera jadi modal politik


Kalaulah Mat Indera (al-Fatihah untuk Allahyar­ham) masih hidup, dia mungkin terkejut kerana tidak sangka dirinya jadi kontroversi selepas lebih 60 tahun peristiwa Bukit Kepong.

Siapa sangka, isu Mat Indera berlarutan begitu lama. Sejak ceramah Mat Sabu di Tasek Gelugor pada 21 Ogos, dan jadi berita muka depan akhbar seminggu kemudian, ia terus jadi sebutan hingga hari ini.
Mat Sabu sendiri tidak menyangka ceramahnya itu akan jadi berita besar.

Dalam reaksi awal kepada wartawan, dia mengaku lupa apa yang dia sendiri katakan mengenai Mat Indera dalam ceramah itu. Hanya setelah isu itu meletup, barulah Mat Sabu cari buku ‘Pengukir Nama Johor’ yang antara lain, menceritakan mengenai Mat Indera. Mat Sabu juga mengaku lupa akan rujukan yang dibacanya sebelum itu.

Besarnya cerita Mat Indera - berdasarkan saiz dan tempoh liputan - mengalahkan banyak isu-isu lain. Ruang yang diberi seolah-olah ia terlalu penting bagi semua rakyat Malaysia.

Ia bukan sahaja menggegarkan pejabat syarikat akhbar, malahan meja ahli akademik. Bukan itu sahaja, pejabat menteri turut digoncang apabila Pas mahu kerajaan tubuhkan Jawatankuasa Kabinet untuk menulis semula sejarah negara.

Dalam kata lain, mereka tidak mahu Mat Indera yang diangkat sebagai hero oleh Timbalan Presiden Pas itu terus dianggap pengkhianat tetapi pejuang kemerdekaan yang sebenar.

Apakah jika gesaan itu dipenuhi, sejarah baru ditulis, mereka akan berpuas hati jika Datuk Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman yang diiktiraf dalam buku sejarah hari ini, terus diiktiraf sebagai pejuang kemerdekaan? Ataupun mereka mahu tokoh-tokoh itu dilabel sebagai tali barut Inggeris sebagaimana disebut Mat Sabu?

Jika tidak, apakah selepas itu akan ada gesaan supaya ditubuhkan Jawatankuasa Kabinet yang baru untuk menulis sejarah Malaysia yang lebih baru sebagaimana dikehendaki Pas, termasuk melabel Yusof Rono & Rakan-rakan, sebagai petualang?

Yang tinggal tidak bergegar hanya istana raja-raja Melayu. Harapnya ia akan terus kekal begitu. Jangan pula raja-raja turut diheret sama untuk mengiya atau menidakkan Mat Indera. Cukuplah!

Pada malam raya kedua lalu, sedang enak menghirup susu lembu di Restoran Pokok Ceri depan hospital lama Alor Setar, saya ditanya mengenai ceramah Mat Sabu di Tasek Gelugor.

“AHHHHHHHH!!! Mat Indera lagi!” saya memberontak dalam hati. Namun demi menjaga semangat maaf zahir batin, pemberontakan itu saya telan jauh ke dasar perut. Madah berhelahnya cukup dengan kata-kata: “Oh! Isu tu aku ,’follow’ gitu-gitu ja, sama macam apa yang hangpa baca dalam surat habaq!”

Meskipun demikian bodoh alasan yang saya berikan, dan tidak sepatutnya keluar dari mulut seorang wartawan, lantaklah. Saya terpaksa kerana terlalu letih melayan isu itu yang subjek tunggalnya seorang manusia yang sudah lama meninggal.

Bagi saya, apa yang dikata oleh Mat Sabu, itu pandangannya sendiri. Kita masing-masing ada persepsi. Dan ini negara demokrasi, maka setiap orang bebas miliki persepsi.

Banyak daripada catatan sejarah negara, termasuk yang sudah diakademikkan, dan digazetkan sebagai dokumen sejarah arus perdana, adalah daripada kajian ahli sejarah zaman kolonial, yang bermakna kita mewarisi maklumat sejarah negara kita daripada perspektif kolonial.

Itulah data yang kita terima sebagai dokumen sejarah tanah air kita. Saya tidak bermaksud kesemuanya namun ada sesetengah asas maklumat yang kita pegang diwarisi daripada penjajah, terutama W G Shellabear , seorang misioner Kristian.

Pada fahaman saya, tentu ada sedikit sebanyak kepentingan gerakan Shellabear dititipkan pada apa yang ditinggalkannya, tambahan pula pejuang Melayu pada zaman pramerdeka rata-ratanya alim ulama (baca: musuh Shellabear) termasuk Tok Janggut, Abdul Rahman Limbong, Tok Ku Paloh, Kiyai Haji Salleh, Tok Gajah malah Mat Indera sendiri. Setuju ataupun tidak, ini kita harus akui.

Saya tidak setuju anggota polis Rumah Pasung Bukit Kepong dan keluarga mereka yang terkorban dalam tragedi subuh 23 Februari 1950 itu dihina sebagai tali barut Inggeris,. Itu keterlaluan, namun berpada-padalah kita untuk melayan perbezaan pendapat dalam isu ini.

Tidak perlulah kita cabar mencabar mengajak debat sehingga menghina sesama sendiri, apa lagi ia berlaku pada minggu Aidilfitri. Begitu kuatnya kepentingan politik sehingga kita tinggalkan apa yang diajar oleh agama.

Mengapa orang kita begitu bersungguh-sungguh berniaga buluh kasap sedangkan yang masuk hanya angin, yang keluar pula hanya asap?

Ya, saya akui banyak mendengar dan membaca hal kebaikan Mat Indera terutama mengenai dekatnya dia dengan agama malah bergelar al hafiz. Tetapi tidak mustahil dalam hidup sesiapa juga pun, kecuali nabi yang kamil, ada sisi gelapnya yang tersendiri. Saya kata tidak mustahil, bukan menuduhnya secara mutlak!

Siapa lagi yang tinggal sebagai saksi hidup untuk membuktikan siapa Mat Indera yang sebenar? Melainkan masing-masing hanya boleh bertegang urat membawa cerita ‘hearsay’ (dengar cakap). Maklumat ‘hearsay’ tidak boleh jadi bukti sama ada untuk mengiya atau menafikan.

Akhirnya kita terpaksa akur, isu ini telah benar-benar jadi isu politik. Mat Indera ataupun keluarganya tidak akan mendapat apa-apa di kesudahannya, manakala waris mereka yang terkorban di Bukit Kepong, akan berdarah semula luka lama mereka. Itu sahaja.

Orang politik akan mendapat sedikit nama kerana berani mencabar atau menyahut cabaran lawan masing-masing. Yang ke bawah sedikit tingkatannya, mendapat peluang untuk ditepuk belakang kerana berani membela bos mereka.

Inilah sebenarnya permainan politik, dan meletusnya isu Mat Indera, kita dapat melihat dengan lebih jelas wajah mereka yang berkepentingan ini. Sesudah 54 tahun merdeka, kita masih berbalah mengenai siapa pejuang, siapa petualang.

Inilah yang dikehendaki penjajah meskipun pada zahirnya mereka sudah lama keluar dari tanah air kita. Mereka tinggalkan isu untuk kita terus berbalah dan ternyata, hingga kini kita masih seperti bidak-bidak di papan catur kuasa asing. Dan mereka yang paling mudah makan umpan ini adalah politikus yang oportunis, sanggup buat apa sahaja untuk dapat nama dan undi.

Jika Somalia dianggap negara kelima paling berbahaya di dunia, Malaysia pula mungkin antara negara yang teratas dalam senarai adu domba politiknya. Mungkin!

Apakah kita tidak terfikir dengan berterusannya permainan seperti ini ataupun jika menjadi lebih dahsyat lagi suatu hari nanti, mungkin negara kita juga akan jadi seperti Somalia. Mungkin!


No comments:

Post a Comment