Thursday, September 8, 2011

Syarikat konsesi tol catat keuntungan 13 billion


8 September 2011 | 2:49 pm

KUALA LUMPUR 8 Sept. – Syarikat-syarikat konsesi yang mengendalikan 27 lebuh raya di seluruh negara mengutip tol sebanyak RM37.7 bilion sehingga tahun ini berbanding kos untuk membina lebuh raya tersebut yang hanya RM26.4 bilion.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng memberitahu, berdasarkan jumlah tersebut, syarikat-syarikat lebuh raya itu mendapat keuntungan sebanyak RM13 bilion sehingga sekarang.

“Bagaimanapun walaupun syarikat konsesi itu mencatatkan keuntungan, mereka masih mendapat bayaran pampasan daripada kerajaan kerana tidak menaikan tol sebanyak RM2.1 bilion.
“Projek Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) misalnya dibina dengan kos RM5.9 bilion tetapi berjaya mengutip tol sebanyak RM23.9 bilion sehingga sekarang dan ditambah pula kerajaan membayar pampasan kepada syarikat konsesi sebanyak RM735.2 milion,” katanya dalam sidang media di sini.

Katanya, jumlah kutipan tol syarikat konsesi itu berdasarkan kepada jawapan yang diberikan oleh Timbalan Menteri Kerja Raya, Yong Khoon Seng.

Tegasnya, ini bermakna syarikat konsesi ini pada dasarnya telah berjaya mengutip pelaburan yang dibuat dan telah mendapat keuntungan berbilion-bilion ringgit tetapi masih terus memeras duit dari rakyat dengan terus mengutip tol.

Tambah Guan Eng, syarikat-syarikat konsesi ini akan terus mengutip tol seperti PLUS dimana kontrak konsesi sehingga tahun 2039


Komen Cgsyed

Tak ada ke rasa kasihan belas untuk beri sedekah kepada rakyat Malaysia yang menggunakan lebuh raya dengan mengurangkan bayaran tol. Berapa juta agaknya ahli lembaga pengarah syarikat konsesi lebuhraya? Inilah kejayaan perswastaan yang diperkenalkan oleh Dr. Mahathir. Yang kaya bertambah, yang miskin bertambah papa kedana.

No comments:

Post a Comment