Keampunan Ilahi ataupun magfirat adalah satu nikmat Ilahi yang amat bernilai. Seorang ahli ulama tafsir tersohor, al-Asfahani menegaskan bahawa magfirat adalah satu anugerah Ilahi yang tidak ada tolok bandingnya dalam kehidupan manusia. Tanpa keampunan Ilahi nescaya setiap insan pasti akan merasai azab seksa dan kemurkaan Ilahi.
Justeru, Allah sentiasa menyeru manusia yang beriman supaya mencari dan menjejaki keampunan Allah. Jika diperhatikan di dalam al-Quran, Allah memerintahkan umat Islam supaya bersegera dan bersaing untuk merebut keampunan Allah sebagai mana firman Allah yang bermaksud: Berlumbalah kamu untuk mendapat keampunan daripada Tuhan kamu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya; itulah kurniaan Allah; diberikan kepada sesiapa yang dikehendaki; dan Allah mempunyai kurnia yang besar. (Surah al-Hadid, ayat 20)
Perlu diinsafi bahawa perintah untuk mencari dan menggapai keampunan Ilahi tidak hanya terbatas kepada umat Islam saja, malah junjungan besar Rasulullah SAW sendiri juga diperintahkan supaya beristighfar dan mencari keampunan Allah walaupun umat Islam umumnya sedia mengetahui bahawa Rasulullah adalah seorang Nabi yang maksum, yakni terpelihara daripada sebarang dosa dan kesalahan.
Ketiga, keampunan Allah juga merujuk kepada kesucian dan kesempurnaan rohani. Dalam pengertian ini, keampunan Allah dapat dikaitkan dengan ketenangan dan kesucian jiwa yang akhirnya memandu hidup manusia ke arah kesejahteraan dan kebahagiaan abadi. Akhirnya, pengertian keampunan Ilahi adalah syurga. Di dalam al-Quran, keampunan itu sentiasa disebut bersama dengan syurga.
Berdasarkan perintah Ilahi dan juga sunnah Rasulullah SAW, maka sudah menjadi kewajipan setiap Muslim untuk mencari dan menjejaki keampunan Ilahi dalam setiap detik kehidupannya. Untuk mencapai keampunan Allah, terdapat beberapa perkara yang perlu dilakukan supaya ia tidak menjadi sia-sia yang akhirnya hanya mengundang kemurkaan Allah.
Pertama, Rasulullah mengajar umatnya supaya memperbanyakkan istighfar dalam usaha untuk mengejar keampunan Allah. Rasulullah SAW sendiri beristighfar tidak kurang daripada 70 hingga 100 kali sehari semalam sebagai mana yang tercatat dalam hadis yang sahih. Begitu juga sahabat yang banyak beristighfar kepada Allah pada waktu malam di kala orang lain sedang nyenyak tidur lena dibuai mimpi yang indah sebagai mana firman Allah: Mereka sentiasa mengambil sedikit saja masa dari waktu malam untuk mereka tidur. Dan di akhir malam mereka beristighfar kepada Allah. (Surah al-Dzariyat, ayat 17-18)
Kalaulah Rasulullah yang maksum beristighfar pada setiap hari dan malam sekurang-kurangnya 70 kali, maka manusia yang tidak maksum dan tidak pula dapat mengelakkan diri daripada buruan dosa, amat wajarlah beristighfar lebih daripada 70 kali berbanding dengan Rasulullah.
Kedua, keampunan Ilahi hanya boleh diraih dengan mendekatkan diri ke hadrat Allah melalui ibadah dan amalan salih.
Di dalam al-Quran, keampunan Allah selalu dihubungkaitkan dengan iman, takwa dan amal kebajikan seperti yang dapat difahami dalam firman Allah: Orang yang kafir, bagi mereka azab yang berat; dan orang yang beriman serta beramal salih, bagi mereka keampunan dan pahala yang besar. (Surah Fatir, ayat 7)
Firman Allah: Dan kepada Allah jualah sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi tunduk menurut, sama ada dengan sukarela atau dengan terpaksa; dan (yang demikian) juga bayang-bayang mereka pada waktu pagi dan petang. Bertanyalah (wahai Muhammad): Siapakah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan langit dan bumi? Jawablah: Allah. (Surah al-Rad , ayat 1516)
No comments:
Post a Comment