Thursday, January 24, 2013

Cinta ALLAH dan cinta Rasulullah SAW
CIKGU SIDEK BABA
 
Hari ini sering kita saksikan majlis, ceramah, festival yang menggunakan tema cinta ALLAH dan cinta Rasulullah SAW. Apakah maksud tema ini dalam makna yang dangkal dan kenafsian terhadap maksud cinta ALLAH dan cinta Rasulullah SAW.

Manifestasi dari tema ini memberi impak yang besar tidak saja terhadap isu aqidah, ibadah, syariah-feqah dan juga akhlak. Menyebut dengan kalimah aku cinta ALLAH dan Rasulullah SAW tidak memadai. Ruh dari kalimah cinta ALLAH dan cinta
Rasulullah secara rohaniahnya harus diaplikasikan dalam amal.

Cintakan ALLAH membawa maksud cinta akan kebesaranNya. Kebesaran ALLAH membawa kepada ALLAH itu Pencipta, menghasilkan sumber roh untuk manusia hidup, pemberi rahmah dan nikmah untuk kesenangan manusia.

Ia tidak boleh disamakan ibarat cinta sesama manusia dengan segala macam faktor kenafsiannya. Ia tidak sekadar lafaz dan sebutan. Ia harus tercermin pada watak dan peribadi yang mendukung jiwa hamba yang tinggi dan peranan kekhalifahan yang menyumbang.

Jiwa hamba membawa watak rukuk dan sujud sebagai ibadullah dan ibadur rahman yang mendukung resam taat, akur, tunduk dan patuh. Kesombongan yang terjadi, keingkaran yang terdapat, keegoan yang disaksikan bukanlah gambaran orang cintakan ALLAH dan rasul-Nya.

Cintakan ALLAH harus terlihat dalam amal soleh. Amal soleh memperlihatkan bagaimana manusia ini sentiasa memiliki sifat kasih sayang dan belas kasihan terhadap orang lain. Belas kasihannya ALLAH kepada kita, diberinya kita dengan limpahan rezeki yang banyak.

Cintakan Rasulullah SAW terlihat dengan akhlak karimah. Tujuan Rasulullah dihantar kepada kita ialah untuk menyempurnakan akhlak manusia. Tanpa akhlak kita akan hilang diri dan cenderung kepada amalan haiwani yang bercanggah dengan fitrah.

Cintakan Rasulullah SAW ialah mematuhi sunnahnya dalam semua perkara. Barulah dapat dirasakan kehebatan peribadi Rasulullah SAW dalam diri dan kehidupan kita.

Manusia yang sombong umpamanya selalu merasakan dirinya saja benar dan orang lain semuanya salah. Diri yang angkuh merasakan dirinya hebat dan orang lain kerdil belaka. Diri yang ego sentiasa memandang rendah orang lain, baik dari segi pemikiran dan amalan.

Jiwa besar seorang dai’ (pendakwah) dan murabbi (pendidik) umpamanya sentiasa memiliki sifat belas kasihan terhadap orang lain. Dia menginsafi bahawa tidak semua orang mempunyai peluang dalam biah atau suasana Islami, baik dari sudut kualiti ilmu ayah-ibu mahupun persekitaran yang ada.

Seorang dai’ dan murabbi akan terus mendatangi supaya asbab dari kehadirannya menyebabkan hidayah turun dan petunjuk diberi. Inilah bayangan sebenar cinta ALLAH dan cinta Rasulullah SAW yang terjemahkan dengan amal.

Bayangkan hari ini sesama Islam lahir rasa kebencian yang tinggi, sesama seakidah tergamak lafaz kafir disemarakkan, sesama se syahadah terjadi lafaz taghut dihamburkan. Kalimah-kalimah ini adalah cetusan nafsul amarah yang tidak membawa kejernihan hati, malah jauh sekali menjadi asas landasan ukhuwah sesama Islam yang dituntut agama.

Itu tandanya kita tidak cinta ALLAH dan Rasulullah SAW kerana ALLAH Maha Pengasih lagi Maha Penyayang sedangkan sesama Islam kita memiliki rasa benci dan dendam yang luar biasa dan tidak bersedia menjadi pemaaf atas kesilapan orang dan bersedia untuk melakukan muzakarah demi maslahah ummah.

Sebab itu lafaz cinta ALLAH dan cinta Rasulullah SAW disebut menerima takbir dan tahmidnya, selawat dan puji-puji terhadapnya harus diterjemahkan dengan sabar dan bijaksana dalam amalan dan perbuatan. Kalau tidak, bagaimana kita ingin mencapai status iman dan takwa sedangkan sesama Islam kita berseteru. Kita tidak memiliki jiwa besar untuk berdamai dan bijak memahami maslahah yang terdapat untuk kepentingan umat dan generasi hari depan.

Oleh itu Cinta ALLAH dan Cinta Rasulullah SAW harus difahami dan dihayati melalui amalan dan contoh teladan. Ia tidak hanya bersifat ritual semata tetapi terlihat pada amal dan perbuatan.

Bila kita berselisih, kembali kepada ALLAH dan Rasulullah SAW iaitu pedoman al-Quran dan hadis. Sebagai dai’ dan murabbi tidak harus ada sifat putus asa untuk melihat perubahan berlaku dan hijrah terjadi.

Melakukan dakwah terbaik mungkin adalah kerja dai’ dan murabbi. Memberi hidayah dan petunjuk adalah kerja ALLAH. Jangan kita mengambil tempat ALLAH seolah-olah hidayah itu datang daripada kita. Rasulullah SAW mendekati bapa saudaranya Abu
Talib dan melakukan dakwah terbaik, memberi hidayah akhirnya adalah kerja ALLAH.

No comments:

Post a Comment