Tuesday, January 29, 2013

Komplikasi Jiwa Muslim: Senyum pada kejahatan orang
Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj
29 Januari 2013
Komplikasi Jiwa Muslim oleh Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj
SOALAN:

Dr. Tuah, saya telah menjadi agenda bagi mereka yang sakit hati dengan saya. Pelbagai tuduhan palsu telah dilemparkan. Saya sangat sedih, tetapi apalah yang dapat saya lakukan untuk menafikan semua kata nista itu.

Mohon Dr. berikan saya sedikit kata semangat agar saya bertambah kuat untuk menempuh hari-hari yang men­datang. Terima kasih di atas perhatian yang diberikan.


JAWAPAN:

Bentengi diri dengan peribadi mulia yang akan membuat­kan saudara sentiasa dihormati. Jika saudara tidak dihormati, orang berkenaanlah yang kurang mulia. Berpeganglah pada pendirian ini, insya-ALLAH saudara akan selamat. Usah peduli dengan kata-kata nista itu.

Sebaik manapun saudara, perkataan buruk tetap saudara akan terima sama ada disedari ataupun tidak. Begitulah lumrah kehidupan. Tiada insan yang bebas daripada diperkatakan. Berkemungkinan ia sesuatu yang baik atau buruk.

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
 
“Seluruh amal manusia dihadapkan kepada ALLAH dalam sejumaat (seminggu) dua kali iaitu pada hari Isnin dan Khamis. Maka diampuni ALLAH akan dosa setiap hamba-NYA yang mukmin kecuali orang yang bermusuhan. Maka dikatakan, “Tinggalkanlah kedua orang ini sehingga mereka berdamai.” - HR Muslim

Usah terlalu pedulikan dengan keburukan yang di­sebarkan orang. Itu semestinya tidak benar. Jika ada yang benar sekalipun, itu adalah sejarah silam yang saudara telah lupakan. Sebahagian daripada kita memang suka mencungkil keburukan insan lain berbanding kebaikan.

Misalnya, apabila seekor anjing menggigit seorang lelaki, ia bukanlah berita yang sensasi. Tetapi apabila seorang lelaki menggigit seekor anjing, inilah berita yang menjadi rebutan pihak akhbar untuk menyiarkannya.

Mengapa hairan dengan sikap manusia yang suka ber­cerita buruk tentang orang lain? Sememangnya mutakhir ini, ‘wartawan’ tanpa tauliah dan gaji ada di mana-mana sahaja. Tertawalah dengan kejahatan yang mereka lakukan kerana mereka sebenarnya sedang dibayar oleh dosa-dosa sendiri.

Mengapa orang berbuat jahat terhadap saudara? Mereka ingin melihat saudara sedih, menangis, marah, mengamuk dan menunjukkan sikap yang tidak baik. Dengan itu, mereka ada sebab untuk ketawa. Itulah temasya bagi si busuk hati.

Tetapi seandainya saudara boleh senyum sekalipun tidak ketawa, saudara telah menyebabkan mereka jatuh terjelepuk. Mereka akan susah hati dan berasa payah sekali. Nah, mengapa hendak menangis dek perlakuan jahat manusia? Sebaliknya bertenang dan ketawalah. Saudara telah mengembalikan kesakitan kepada mereka.

Benteng pertahanan diri kita adalah percaya pada diri sendiri. Saudara mestilah percaya yang diri tidak sejahat yang disangka dan sememangnya saudara tidak jahat. Itulah benteng yang terbaik sebagai pengubat hati. Apabila ALLAH SWT diletakkan pada tingkatan paling atas dalam kehidupan, tiada apa-apa kejahatan yang mampu memusnahkan lagi.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
 
“Tidak berkumpul di dalam hati seorang manusia antara iman dan dengki.”- HR Ibnu Hibban & Al-Baihaqi
 
Rentetan daripada maksud hadis tersebut dapat di­rumuskan seperti berikut:
 
i.    Hasad dengki seumpama api yang akan memakan segala kebaikan yang dilakukan seseorang seperti api membakar kayu.
 
ii.   Wujudnya perasaan dengki menunjukkan iman se­seorang itu masih belum sempurna. Malah, dengki merupakan sifat yang diwarisi daripada syaitan. Disebabkan dengkilah syaitan menggoda Nabi Adam sehingga terkeluar dari syurga. Juga kerana dengki terjadinya pembunuhan di antara Qabil dan Habil.
 
iii.  Seorang pujangga Arab pernah berkata, “Orang hasad tidak akan senang hidupnya, orang bakhil tidak akan berbudi dan tidak dapat dijadikan kawan, orang yang selalu jemu dan tiada kemanusiaan bagi pendusta. Tidak dapat diterima pendapat orang yang khianat dan tiada budi bagi orang yang tidak berakhlak.”
 
iv.  Dengki yang diharuskan dalam Islam hanyalah dengki yang menjadikan manusia berebut-rebut me­lakukan kebaikan seperti berlumba-lumba me­nuntut ilmu atau beribadat.(Sumber: JAKIM)

Tidak perlu berasa sakit kerana kesakitan pada tubuh badan sudah cukup menyakitkan. Tidak usah ditambah dengan sakitnya jiwa kerana ia adalah kesakitan yang bersangatan. Ia sukar sembuh. Malah, lebih mudah parah jika gagal merawatnya dengan baik.

Dalam hidup ini, usahlah menjangka semua orang menyukai saudara. Ramai juga yang tidak menyukai tanpa ada sebab yang munasabah. Bahkan kadang-kadang saudara tidak kenal pun mereka, tetapi mereka sangat benci dan dengki terhadap saudara. Mengapa?

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
 
“Seorang lelaki bertanya, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku mempunyai beberapa orang kerabat yang hubungan aku erat dengan mereka tetapi mereka memutuskannya. Aku berbuat baik kepada mereka tetapi mereka berperangai buruk kepadaku. Aku bersabar menghadapi sikap mereka itu tetapi mereka menganggap sikapku itu adalah bodoh.” Kemudian baginda menjawab,” Sekiranya benar sepertimana yang engkau katakan itu, maka seolah-olah engkau menyuap mereka dengan abu yang panas, sedangkan engkau sentiasa mendapat pertolongan daripada ALLAH selama engkau berada di dalam kebenaran atas perkara yang sedemikian.”- HR Muslim
 
Berdasarkan maksud hadis tersebut, dapatlah kita hurai­kan bahawa:
 
i.    Islam mengajar umatnya supaya banyakkan bersabar dalam semua keadaan sama ada ketika senang ataupun susah. Sabar merupakan pengukur darjat keimanan seseorang muslim.
 
ii.   Islam turut melatih kita supaya tidak membalas keburukan orang, sebaliknya menambahkan lagi ke­baikan terhadap mereka. Mudah-mudahan dengan itu hati mereka akan menjadi lembut dan baik.
 
iii.  ALLAH SWT sentiasa memberi pertolongan kepada orang yang sentiasa sabar dan benar dalam tindakan yang diambil.
 
iv.  Setiap umat Islam wajib menjalinkan silaturrahim dan haram memutuskannya.(Sumber: JAKIM)
 
Usah hairan sangat. Adakala kita sendiri pun tidak gemar dengan lagak sesetengah artis. Bukan setakat tidak berminat, malah berasa hendak muntah apabila mendengar suaranya.

Selain itu, saudara juga mungkin cukup berminat dengan artis lain dan merasakan segala yang ada padanya betul lagi sesuai. Mengapa ada artis yang saudara benci sedangkan ada yang lain sangat minat pula? Apakah sebabnya?

Saudara sendiri tidak dapat menjawabnya, bukan? Kebencian dan rasa minat datang begitu sahaja. Begitulah juga perasaan orang lain terhadap saudara. Bukan semua perkara baik yang saudara lakukan akan menimbulkan rasa sayang. Kadang-kadang tanpa sebab saudara disayang dan dibenci.

Hidup memang terdapat pelbagai dugaan ALLAH SWT. Usah bersedih disebabkan ketidakadilan yang terpaksa saudara hadapi. Ia sentiasa baik jika saudara mengetahui hikmah sabar yang DIA sediakan untuk saudara kelak.

Jangan melawan setiap serangan kerana sebenarnya itulah yang musuh saudara kehendaki. Semakin saudara berlawan, semakin saudara ‘ditelanjangi.’ Pasti perkara tidak baik akan muncul dan ini boleh mengusutkan lagi keadaan. Saudara juga yang akan berasa semakin sakit nanti.

Daripada Anas katanya yang bermaksud:
 
“Aku berjalan bersama-sama Rasulullah. Baginda memakai selendang kasar tepinya buatan Najran. Baginda bertemu dengan seorang Arab Badwi lalu direntapnya selendang baginda dengan rentapan yang kasar sehingga aku melihat kesan di tengkuk baginda akibat rentapan yang kasar itu Kemudian orang Arab itu berkata, “Wahai Muhammad, perintahkanlah supaya diberikan kepadaku daripada harta ALLAH apa yang ada pada kamu.” Maka Rasulullah berpaling kepadanya sambil ketawa. Kemudian baginda memerintahkan supaya diberikan sedekah kepadanya.”- HR Bukhari & Muslim
 
Antara huraian daripada hadis tersebut adalah seperti berikut:
 
i.    Rasulullah SAW seorang pemaaf, tidak suka mem­balas dendam dan tidak mudah marah.
 
ii.   Umat Islam hendaklah mencontohi sifat-sifat mulia tersebut kerana ia mempunyai nilai-nilai kebaikan yang amat tinggi dan mampu menimbulkan kesedaran buat orang lain yang menerimanya.
 
iii.  Islam menggalakkan kita supaya bertindak secara bijaksana apabila berhadapan dengan golongan yang jahil. Juga hendaklah menunjukkan sikap yang lemah lembut agar dapat menarik hati golongan bukan muslim kepada Islam.(Sumber: JAKIM)
 
Terbaik adalah senyum dan ketawalah! Kedua-duanya akan memadam sendiri semuakesulitan yang dihadapi. Sebagaimana Rasulullah SAW tersenyum dengan perbuatan Arab Badwi itu. Dalam melayari kehidupan pasti ada masa saudara akan terasa seperti tidak dihargai.

Bukan sahaja tidak dihargai,  malah umpama dihina. Selain itu, ada ketikanya saudara akan dipuji melangit sama ada pujian itu jujur atau tidak, saudara tidak mengetahuinya. Apa yang jelas, seseorang itu memuji saudara tanpa diketahui puncanya.

Dua situasi sama ada dihina atau dipuji, bagaimana rasanya? Sudah tentu rasa yang jauh berbeza. Mahukah saya tunjukkan cara supaya apabila saudara dihina, saudara tidak akan terlalu sakit? Manakala tatkala saudara dipuji, tidak pula sehingga terlupa diri.

Caranya... anggaplah semua penghinaan sebagai pujian dan pujian pula sekadar kata-kata tanpa tujuan. Bagaimana kita dapat menganggap penghinaan sebagai pujian?

Percaya atau tidak jika saya katakan, orang yang meng­hina sebenarnya didorong oleh rasa cemburu. Mungkin cemburu melihat kekacakan, kebaikan atau kepintaran saudara. Jadi, individu tersebut sengaja meng­hina saudara dengan melemparkan kata-kata dusta misalnya, “Eleh, cantik manalah. Muka macam lotong.”

Bukankah kita dapat membuat perbandingan di antara lotong dengan manusia? Kata-kata melampau itu merupakan perbandingan yang bermaksud sebaliknya. Maka yang sebaliknya itulah yang benar iaitu saudara cantik bukan seperti lotong.

Seandainya ada yang berkata begini pula terhadap saudara, “Dia tu tunjuk baik. Konon dialah yang banyak duit boleh buat kenduri selalu.”

Sebenarnya memang dia telah mengatakan kebaikan saudara yang dia sendiri tidak dapat melakukannya selalu. Buruk yang diperkatakan sebenarnya tersimpan baik di sebaliknya. Maksud yang tersirat itulah yang diterima orang.

“Pandai apa? SPM pun tak lulus. Tiba-tiba jadi datin pulak.”

Individu ini mungkin ingin memberitahu bahawa gelaran datin tidak memerlukan kepandaian untuk memilikinya. Buktinya saudara yang kurang pandai pun tetap menerima gelaran itu. Ia seolah-olah suatu pemberitahuan bahawa pandai tidak semestinya syarat untuk menjadi datin.

Nampakkah saudara bagaimana kita boleh mengubah kata-kata negatif orang terhadap kita kepada sesuatu yang seronok untuk dijadikan bahan ketawa? Lebih-lebih lagi jika saudara telah ada segala-galanya tetapi orang masih ‘berbunyi’ tanpa henti.

Sebenarnya itulah pengiktirafan bahawa saudara memang telah sampai ke tahap yang orang lain sukar menandingi dan menggugat saudara lagi.

Untuk kekal bahagia bukanlah susah sangat jika kita tahu caranya. Yang penting usah terlalu ambil pusing. Usah terlalu mengulang kata-kata orang dalam kepala saudara, kelak jadi sakit pula. Sebaliknya sebutlah apa yang saudara ingin lakukan dan fikirlah apa yang mahu saudara usahakan esok hari.

Kelak akandidapati semakin ramai yang memperkatakan hal-hal tidak enak terhadap saudara, semakin banyak pula penghasilan saudara. Jika saudara melawan pun hanya membuang masa yang akhirnya membuatkan saudara ‘mati.’ Saudara hanya penat berlawan dan tidak dapat menghasilkan apa-apa tetapi yang jelas dosa kian bertambah.

Daripada Abu Hurairah berkata, Nabi Muhammad SAW pernah bersabda yang bermaksud:
 
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah mereka yang paling baik akhlaknya...” - HR Bukhari & Muslim
 
Tidak melawan bukanlah bermakna saudara kalah atau semua yang diperkatakan adalah benar. Orang yang bijak serta tahu menilai akan tetap mengagumi, menghargai dan mendoakan kesejahteraan saudara. Hakikat di dunia ini, lebih ramai orang menyukai daripada membenci kita. Yang membenci sekitar 10%. Mengapa disebabkan 10% ini kita hendak berhenti daripada memajukan diri mendaki puncak kejayaan yang telah diusahakan sekian lama?

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Mukmin yang mencampuri manusia dan bersabar di atas penyeksaan mereka adalah lebih mulia daripada mukmin yang tidak bercampur dengan manusia dan tidak bersabar di atas penyeksaan mereka.” - HR Ahmad
      Beberapa huraian mengenai hadis tersebut:
 
i.    Menjadi fitrah kita untuk menyukai akhlak yang mulia. Oleh itu, seharusnya setiap individu men­jadikan diri sendiri seumpama bunga yang menyenangkan hati semua yang melihat. Biarpun diketahui bahawa lain orang, lain sifat dan berbeza-beza perangai.
 
ii.   Pandai mengambil hati orang lain meskipun emosi sendiri terpaksa dikorbankan. Perkara sebegini menjadi lumrah dalam kehidupan bermasyarakat. Jika setiap orang mempraktikkannya, nescaya tidak akan wujud jurang atau permusuhan di antara satu sama lain. Bahkan kehidupan bermasyarakat akan semakin teguh dengan adanya sikap saling hormat-menghormati, merendah diri dan berkasih sayang.
 
iii.  Orang yang sentiasa bersabar dan tabah dalam menghadapi kerenah kehidupan bermasyarakat sebenarnya lebih mulia di sisi ALLAH SWT berbanding golongan yang memencilkan diri daripada masyarakat.

Ini disebabkan oleh orang yang sabar tidak mementingkan diri sendiri, tetapi sanggup berkorban demi menjamin keamanan dan keharmonian yang diidamkan. Sebagaimana kita tidak mahu menjadi kebencian orang, begitulah orang lain tidak mahu menjadi kebencian kita. Juga umpama kita mahu disayangi, begitulah juga orang lain mahu disayangi. Oleh itu, kehidupan bermasyarakat memerlukan pengor­banan dan ke­sabaran yang tinggi.(Sumber: JAKIM)
Biarpun saudara benar-benar bersalah, hanya keadilan ALLAH SWT sahaja yang berhak menentukannya. Sabarlah menanti pengadilan itu. Seandainya saudara di pihak yang benar, diri saudara pasti terbela jua. Tiada pembelaan yang paling bermakna kecuali pembelaan daripada-NYA.

No comments:

Post a Comment