Friday, January 18, 2013

Kuasai bahasa asing tingkat ilmu


Rasulullah atur strategi perhubungan luar lahir cendekiawan Islam

Menguasai sesuatu bahasa dengan kemahiran tinggi akan membolehkan seseorang memperoleh banyak ilmu pengetahuan. Arus pemodenan dan kemajuan dunia yang begitu pesat memerlukan anjakan paradigma ke arah usaha menguasai bahasa asing.
 

Dunia hari ini menyaksikan kemajuan hebat yang dicapai pelbagai bangsa luar khususnya dalam lapangan sains dan teknologi. Jepun, Korea Selatan, China dan banyak lagi negara lain sudah dan sedang menampakkan kegemilangan dalam bidang itu. Mereka begitu mengagungkan bahasa ibunda dan seandainya kita mahu belajar daripada mereka, kita hendaklah mampu menguasai bahasa mereka terlebih dulu. Dulu kita digalakkan belajar dan menguasai bahasa Inggeris, kini mempelajari lain-lain bahasa juga satu keperluan.


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyarankan orang Melayu supaya belajar dan menguasai bahasa asing bagi membolehkan kita mengakses ilmu pengetahuan daripada bahasa berkenaan.
Memetik kata-kata beliau: “Orang Arab suatu ketika dulu mempelajari bahasa Greek, malah orang Eropah turut belajar bahasa Arab untuk mendapatkan ilmu.”
 

Sebenarnya saranan beliau ini wajar diberikan perhatian kerana sesungguhnya aspek penguasaan bahasa apatah lagi bahasa asing menjadi pemangkin kepada pertumbuhan dan perkembangan ilmu pengetahuan.
 
Strategi perhubungan
 
Atas dasar itulah maka kita boleh lihat bagaimana sikap Rasulullah SAW mengenai mempelajari bahasa asing sebagai wadah dalam mengatur strategi perhubungan dengan komuniti luar juga untuk matlamat politik. Pengaruh Yahudi di Madinah sewaktu Rasulullah SAW dan kaum Muhajirin berhijrah ke sana sangat kuat khususnya dalam bidang ekonomi. Golongan Yahudi yang mendiami Madinah datangnya dari Palestin dan begitu fasih menguasai bahasa Arab tetapi sangat menjaga keutuhan bahasa Ibrani.
 

Meskipun rata-rata kaum Yahudi itu memusuhi Rasulullah SAW dan dengki dengan kejayaan kaum Muslim, tetapi terdapat juga dalam kalangan mereka yang memeluk Islam. Antaranya ialah Abdullah bin Salam. Disebabkan beliau seorang ahli agama dan pakar dalam Kitab Taurat, maka Rasulullah SAW menggunakan kepakarannya berurusan dengan kaum Yahudi. Selain itu, Baginda juga meminta Zaid bin Tsabit segera mempelajari bahasa Yahudi dan mempelajari isi kitab mereka.
 

Dikatakan Zaid hanya mengambil masa setengah bulan saja untuk menguasai bahasa Yahudi. Rasulullah SAW melantiknya sebagai jurubahasa dan Zaid bertindak sebagai juru tulis dan penterjemah apabila Rasulullah SAW ingin berurusan dengan kaum Yahudi.
Di sini cukup jelas kepada kita bahawa Islam amat menggalakkan umatnya mempelajari bahasa asing demi kepentingan ummah. Sejarah kegemilangan tamadun Islam pada abad ke-10 hingga ke-12 dulu, kita akan ketahui kesungguhan umat Islam mempelajari bahasa asing khususnya bahasa Yunani untuk mempelajari sesuatu ilmu pengetahuan.

 

Hasil pembelajaran yang begitu komited, mereka berjaya pula menterjemahkan buku bahasa Yunani ke dalam bahasa Arab. Perintah supaya membaca seperti dalam surah Al-Alaq benar-benar menyerap masuk ke dalam jiwa ulama dan cendekiawan Muslim ketika itu.
 

Firman Allah SWT: “Apabila dikatakan kepadamu: Berdirilah kamu maka berdirilah nescaya Allah akan meninggikan orang yang beriman di antaramu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Surah Al-Mujadilah, ayat 11)
 
Bapa Ilmu Kimia
 

Jabir bin Hayyan atau dikenali dengan nama Geber oleh Barat telah diangkat sebagai ‘Bapa Ilmu Kimia’ dan orang pertama yang memperincikan ilmu kimia. Malah, beliau berjaya merintis kepada pembinaan makmal untuk kajian secara sistematik. Kejayaan beliau tidak lain kerana kebolehannya menguasai bahasa Yunani yang membolehkannya menterjemah buku sarjana Yunani.
 

Begitu juga Tokoh Ilmuwan Islam tersohor, Al-Khawarizmi, yang mahir dan banyak memberikan sumbangan kepada dunia dalam ilmu matematik, astronomi, muzik, kejuruteraan dan ilmu kimia. Kejayaan beliau itu juga terhasil melalui penguasaannya dalam bahasa Yunani sehingga berupaya menggali sumber ilmu dengan berkesan.
 

Cendekiawan Islam dulu mempelajari sesuatu ilmu termasuklah dalam bahasa asing dengan niat kerana Allah untuk manfaat ummah. Hal ini dapat kita susuri melalui satu petikan kata Al-Khawarizmi: “Cendekiawan pada masa lalu dan akan datang akan terus menulis buku-buku dalam pelbagai bidang kepakaran. Semua ini dilakukan sebagai satu ibadah dan mengharapkan balasan daripada Allah dan manfaatnya diperoleh oleh generasi akan datang.”

No comments:

Post a Comment