Guru Penjana Inovatif Pendidikan
(11 Mei 2012 / 19 Jamadilakhir 1433H)
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
Sidang Jumaat Yang di Rahmati Allah,
Saya berpesan kepada diri saya dan menyeru kepada sidang Jumaat yang dikasihi sekalian, marilah sama-sama kita bertakwa kepada Allah SWT dengan sebenar-benar takwa serta melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita berbahagia di dunia dan di akhirat.Mimbar pada hari ini akan membincangkan khutbah bertajuk: “GURU PENJANA INOVATIF PENDIDIKAN”.
Saya berpesan kepada diri saya dan menyeru kepada sidang Jumaat yang dikasihi sekalian, marilah sama-sama kita bertakwa kepada Allah SWT dengan sebenar-benar takwa serta melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita berbahagia di dunia dan di akhirat.Mimbar pada hari ini akan membincangkan khutbah bertajuk: “GURU PENJANA INOVATIF PENDIDIKAN”.
Sidang Jumaat Yang di Rahmati Allah,
Sesungguhnya kecemerlangan hidup seseorang di dunia ini tidak dapat lari
dari sumbangan dan pengorbanan orang lain sama ada ibu bapa, ahli
keluarga, kaum kerabat, rakan-rakan, guru-guru dan sebagainya. Sumbangan
dan pengorbanan tersebut sudah tentu tidak mampu dibalas, lebih-lebih
lagi sumbangan para guru yang membimbing kita ke arah kecemerlangan
hidup di dunia dan di akhirat.
Tarikh 16 Mei pada setiap tahun merupakan hari yang amat bermakna
bagi setiap warga guru pasti diingati, dihargai dan diraikan dengan
sewajarnya. Tidak kiralah siapa pun yang pernah mengajar kita, banyak
atau sedikit ilmu yang dicurahkan, tidak kira apa bangsa atau agamanya,
mereka tetap guru kita. Merekalah yang mengajar kita membaca, menulis
dan mengira supaya kita ini menjadi insan yang berilmu dan berguna. Oleh
yang demikian, adalah wajar untuk kita mengiktiraf sumbangan dan jasa
guru terhadap pembangunan masyarakat dan negara.Berdasarkan kepada
sumbangan para guru maka tema sambutan Hari Guru pada tahun ini ialah
“Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara”.
Guru Inovatif adalah guru yang mampu membuat transformasi (perubahan)
atau mencipta sesuatu yang baru samada dalam bentuk sumber atau kaedah
yang sesuai dengan perkembangan semasa ke arah penjanaan dan
perkembangan minda yang lebih dinamik. Atas dasar itu, guru haruslah
berperanan untuk menggarap elemen-elemen inovasi di dalam melonjak
transformasi pendidikan negara, dengan idea dan kepakaran yang
diterpakan sebagai proses pengajaran dan pembelajaran dapat mengaplikasi
segala sumber ilmu melalui kaedah yang paling kreatif dan berinovasi.
Firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 190:
Maksudnya: “Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang ang berakal.”
Menurut Imam al-Qurtubi mengatakan bahawa ayat ini mengandungi
perintah Allah kepada manusia supaya menggunakan akal dan fikiran, untuk
melakukan penelitian serta penyelidikan terhadap dalil kekuasaan Allah
di muka bumi. Budaya mengkaji dan bermuhasabah ini diharapkan mampu
menjana guru-guru yang berinovasi.
Sidang Jumaat yang dikasihi Allah,
Usaha melahirkan modal insan yang beriman dan bertakwa bukanlah suatu
usaha yang mudah dan boleh di pandang remeh. Usaha tersebut memerlukan
ilmu dan kemahiran yang tinggi. Justeru atas tuntutan tersebut, para
guru telah banyak berkorban masa, tenaga dan wang ringgit tanpa mengenal
erti penat lelah dan perasaan jemu bagi memastikan anak-anak didiknya
menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara pada masa
hadapan. Selain daripada itu juga para guru berusaha dengan
bersungguh-sungguh untuk menghapuskan kejahilan dan kecelaruan yang
sering kali bermain dibenak fikiran anak-anak didiknya. Dengan berkat
kesabaran, kesungguhan dan pengorbanan yang ditunjukkan maka akhirnya
lahirlah mereka yang berjaya dan tersohor di tengah-tengah masyarakat.
Kita tidak dapat menafikan bahawa guru berperanan menjadi agen
perubahan di dalam masyarakat. Para guru berganding dengan ulama’ dan
umara’ terus menerus tanpa putus asa, menggerakkan usaha membangun modal
insan terbilang. Ini termasuklah membangun minda anak-anak melalui ilmu
fardhu ain dan fardhu kifayah sehinggalah kepada ilmu-ilmu kehidupan,
termasuklah ilmu sains dan teknologi. Guru bukan hanya sekadar mengajar,
malah guru turut mendidik dan membentuk akhlak-akhlak terpuji. Manakala
para pelajar yang ingin dilahirkan pula bukan sahaja hebat inteleknya,
malah beradab dan berintegriti. Itulah antara perkara yang ingin dicapai
dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan bertepatan dengan maksud
hadith Nabi SAW:
“Apabila seorang anak Nabi Adam AS meninggal dunia maka terputuslah (pahala) amalannya kecuali dari (pahala) tiga (3) perkara iaitu sedekah jariah, ilmu (yang dicurahkan) yang dimanfaatkan dan anak soleh yang mendoakan (rahmat dan keampunan) untuknya.”(Riwayat Muslim)
Sidang Jemaah yang dihormati,
Islam menggalakkan kita untuk menuntut ilmu, dan mengajarkannya pula
kepada insan lain. Wahyu pertama yang diturunkan kepada baginda Nabi
Muhammad SAW melalui surah al-‘Alaq telah memberikan penekanan tentang
kepentingan membaca dalam usaha melengkapkan diri dengan ilmu. Tambahan
pula, kelebihan orang yang berilmu telah dirakamkan melalui firman Allah
di dalam surah al-Mujadalah ayat 11:
Maksudnya: “Supaya Allah meninggikan orang yang beriman di antara kamu, dan juga orang yang diberi ilmu pengetahuan akan darjat. Dan Allah Maha Mengetahui tentang apa yang kamu lakukan.”
Sidang Jumaat yang dihormati,
Era globalisasi dan cabaran semasa menyebabkan dunia pendidikan
anak-anak kita menjadi lebih terbuka. Penyalahgunaan teknologi maklumat
dan komunikasi seperti penggunaan laman sosial yang tidak terkawal,
serta pengaruh negatif media massa mempengaruhi tindakan para
pelajar.Sering kita mendengar para pelajar yang bertindak di luar batas
keagamaan dan sosial seperti merakam aksi ghairah, membuli rakan-rakan
serta melakukan jenayah akibat terpengaruh dengan perkembangan yang
bersifat negatif. Mimbar ingin menyatakan bahawa kita tidak boleh
meletakkan peranan membentuk akhlak dan peribadi anak-anak kita hanya
kepada guru-guru di sekolah sahaja. Ibu bapa serta ahli masyarakat
sewajarnya memainkan peranan secara kolektif. Gunakanlah ruang
permuafakatan melalui Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) untuk menjana
idea dan menyelesaikan masalah. Selain daripada ibubapa, masyarakat juga
mestilah memainkan peranan yang penting dalam usaha menyokong para guru
untuk membentuk dan mendidik generasi muda hari ini.
Antara peranan yang boleh dimainkan oleh masyarakat ialah mewujudkan
kembali budaya tegur menegur dan nasihat menasihati bagi meningkatkan
penghayatan nilai murni serta mengurangkan amalan negatif dalam kalangan
remaja. Bagi ibu bapa pula janganlah cepat melenting sekiranya anak
kita ditegur oleh guru dan ahli masyarakat, sebaliknya ambillah ia
sebagai satu teguran yang positif dan membina demi kebaikan bersama.
Para pengamal media sama ada media elektronik atau media cetak juga
diharapkan dapat memainkan peranan yang lebih besar di dalam menyediakan
rancangan dan bahan-bahan yang boleh membina kekuatan akal dan
membangunkan modal insan.
Sidang Jumaat yang dikasihi Allah,
Mimbar ingin menegaskan bahawa suasana harmoni dan hubungan mesra di
antara guru-guru, para ibubapa dan masyarakat perlu diperkukuhkan demi
melicinkan proses pendidikan. Untuk tujuan tersebut marilah sama-sama
kita membudayakan perkara-perkara berikut:
Pertama: Janganlah diperbesar-besarkan atau
disensasikan isu-isu yang remeh-temeh sebaliknya selidikilah terlebih
dahulu punca sesuatu isu tersebut dan selesaikanlah secara bijaksana
kerana guru juga manusia biasa yang tidak terlepas daripada melakukan
kesilapan.
Kedua: Budayakan amalan perundingan dan perbincangan sepertimana tuntutan Islam dalam menangani sebarang masalah. Ianya bertujuan bagi
mengelakkan timbulnya pelbagai kesan yang tidak diingini kepada semua
pihak.
Sidang Jumaat yang dihormati;
Mengakhiri khutbah pada minggu ini, mimbar menyeru dan berpesan, marilah
sama-sama kita menghargai jasa dan pengorbanan guru-guru melalui
tindakan berikut:
Pertama: Mendoakan kebahagian buat guru-guru, sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia.
Kedua: Menziarahi guru-guru untuk mengeratkan silaturrahim.
Ketiga: Menghulurkan apa juga bentuk sumbangan mengikut kemampuan masing-masing kepada institusi pendidikan.
Keempat: Berkatalah dengan lemah-lembut dan jangan sekali-kali menyakiti hati guru.
Ketiga: Menghulurkan apa juga bentuk sumbangan mengikut kemampuan masing-masing kepada institusi pendidikan.
Keempat: Berkatalah dengan lemah-lembut dan jangan sekali-kali menyakiti hati guru.
Kelima: Ucapkanlah terima kasih kepada guru-guru dan semua insan yang pernah menabur bakti dan budi kepada kita.
Buat para guru pula, mimbar berpesan teruslah beristiqomah dengan
penuh keikhlasan dan kesabaran dalam menyampaikan ilmu kepada anak
bangsa, mudah-mudahan akan diberi ganjaran oleh Allah SWT. Marilah
sama-sama kita merenung firman Allah SWT dalam surah al- Maidah ayat 2:
Maksudnya: “dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan ( kebaikan ) dan bertakwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertakwalah kepada Allah, kerana Allah sesungguhnya Maha Berat Azab siksanya (bagi sesiapa yang melanggar perintahnya) ”
No comments:
Post a Comment