Ulama’ Berani Menegur Umat Makmur
by ekhutbah
السلام عليكم
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ
الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ
أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا
عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ
سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ
إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا
اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah !
Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan
Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya
sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita
sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada
Allah dengan melakukan segala suruhanNya
dan menjauhi segala yang ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dihormati
sekalian,
Firman Allah dalam ayat 1-2 surah al-Mulk :
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ
قَدِيرٌ ﴿١﴾الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ
وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ
الْغَفُورُ
Maksudnya : Maha Berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Tuhan yang
menguasai pemerintahan (dunia dan akhirat); dan memanglah Dia Maha Kuasa atas
tiap-tiap sesuatu; Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu)
– untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang
lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha
Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);
Islam mengajar kita tentang hakikat dunia fana dan akhirat yang kekal selamanya
supaya kita tidak lupa dan hanyut dengan tipuan dunia disamping sentiasa
bersiap dengan bekalan akhirat yang sepastinya kita semua akan menuju ke sana. Semasa berada di
alam dunia ini yang merupakan alam percubaan terhadap iman maka kita wajib
menyemai sebanyak mungkin amalan soleh supaya kita dapat sama-sama menuai
hasilnya dengan pahala untuk mendapatkan nikmat Syurga di akhirat nanti. Antara
cara untuk kita tidak terpedaya dengan tipuan dunia ialah dengan sentiasa
mendekati al-Quran dengan membaca dan memahami seterusnya menghayatinya dalam
kehidupan seharian disamping mengingati mati.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى
الله عليه وسلم {أَكْثِرُوا ذِكْرَ هَاذِمِ اَللَّذَّاتِ: اَلْمَوْتِ} رَوَاهُ
اَلتِّرْمِذِيُّ, وَالنَّسَائِيُّ, وَصَحَّحَهُ ابْنُ حِبَّانَ
Maksudnya : Perbanyakkanlah dalam mengingati perkara yang menghapuskan kelazatan
dunia iaitu mengingati mati
Imam Al-Ghazali membahagikan manusia yang mengingati mati kepada 3 tingkatan
iaitu
[1] orang yang tenggelam dalam tipu daya dan hawa nafsu
dunia. Mereka tidak ingat kematian dan enggan diingatkan mengenai kematian.
Golongan seperti itu tidak mempersiapkan bekalan untuk menghadapi kematian
bahkan hidup mereka terus bergelumang dosa dan maksiat.
[2]
Golongan yang bertaubat memohon keampunan daripada Allah dan mereka banyak
mengingati kematian yang mendorongnya beramal dan mempersiapkan bekalan menuju
akhirat.
[3] Golongan yang mengetahui kedudukan dirinya di
hadapan Allah. Mereka sentiasa mengingati kematian bahkan selalu menanti saat
kematian kerana kematian baginya adalah pertemuan dengan Allah.
Malah
saintis barat seperti kajian yang dibuat oleh Matthew Gailliot dan pasukannya
dalam Buletin Personaliti dan Psikologi Sosial pada tahun 2008 menunjukkan
peningkatan kesedaran mengenai kematian akan memberi motivasi dalam
meningkatkan memperbaiki kesihatan fizikal dan membantu orang ramai meletakkan
semula keutamaan matlamat dan nilai hidup. Mengingati kematian juga
mempromosikan kesihatan yang lebih baik seperti kurang merokok atau lebih
banyak bersenam. Bilangan orang ramai yang suka membantu orang tidak dikenali 40
peratus lebih baik di kawasan perkuburan berbanding kawasan jauh daripada situ
Sidang Jumaat yang diberkati
Allah,
Firman Allah dalam ayat 83 Surah al-Qasos:
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ
عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ
Maksudnya : Negeri akhirat (yang telah diterangkan nikmat-nikmatnya) itu,
Kami sediakan bagi orang-orang yang tidak bertujuan hendak mendapat pengaruh
atau kelebihan di muka bumi dan tidak ingat hendak melakukan kerosakan; dan
kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa
Takhta dan harta merupakan antara ujian dunia yang berkait rapat dan banyak
merosakkan umat manusia akibat menguruskan keduanya berdasarkan kepada hawa
nafsu dengan menolak panduan suluhan wahyu Allah. Al-Quran memberi contoh yang
begitu banyak dan jelas antara kerosakan yang dilakukan oleh pemimpin yang
mengikut hawa nafsu dalam mentadbir negara seterusnya mempertahankan kuasa yang
ada daripada digugat sebagaimana Firaun yang dihancurkan oleh takhta sehingga
begitu berani melawan Allah dan sanggup membunuh anak-anak lelaki daripada bani
Israel
kerana bimbang akan menggugat kerajaannya. Firaun juga dikelilingi oleh Menteri
seperti Haman dan tukang-tukang sihir yang memburukkan lagi keadaan akibat
menghasut Firaun kepada kejahatan bukan memperbetulkannya kepada kebenaran
kerana terlalu mengejar kesenangan dunia dan menolak akhirat.
Kisah
al-Quran ini bukan setakat untuk dibaca dan didengar sahaja sebaliknya wajib
diambil pengajaran agar ia tidak berulang kerana Firaun telah lama mati lemas
namun pemimpin yang bersikap seumpama Firaun terus datang silih berganti.
Begitu juga menteri seumpama Haman terus datang dan pergi. Kita dapat lihat
bagaimana betapa ramai pemimpin yang merasakan takhta yang dipegang bukan suatu
amanah yang akan dipertanggungjawab di mahkamah Allah di akhirat kelak
sebaliknya takhta dijadikan batu loncatan untuk mengaut keuntungan sebanyak
mungkin daripada harta rakyat jelata. Pemimpin jenis ini akan berusaha
mempertahankan takhta yang dimiliki dengan apa jua cara sekali pun walau
terpaksa membunuh rakyat sendiri.
Kita dapat saksikan bagaimana keadaan di
beberapa negara seperti Syria
bila pemimpin sanggup menghalakan senjata kepada rakyat sendiri. Tidak
ketinggalan di negara kita sendiri yang sanggup melanggar prinsip demokrasi
apatah lagi Islam dalam mempertahankan kuasa yang ada. Pemimpin jenis ini
begitu takut kehilangan kuasa kerana bimbang hartanya akan hilang dan
penyelewengan akan terbongkar yang menyebabkan mereka akan di dakwa di mahkamah
dunia sebelum dihisab di mahkamah Allah di akhirat nanti. Inilah juga antara
kesan kepada golongan yang berpegang dengan fahaman sekulerisme yang memisahkan
antara agama dan urusan dunia sehingga pecah amanah dianggap biasa, rasuah
menjadi amalan harian, penyelewengan dijadikan sumber rezeki.
Sedangkan Islam sentiasa memperingatkan supaya
kita wajib menguruskan urusan dunia dengan agama. Rasulullah SAW pernah
menyatakan bahawa pemimpin yang baik serta adil akan menjadi salah satu
daripada tujuh golongan mendapat naungan dan perlindungan Allah pada hari
kiamat kelak. Sebaliknya pemimpin yang kejam dan tidak amanah pula adalah salah
satu daripada tiga kelompok yang dikategorikan sebagai penyakit kronik dalam
agama yang hanya mengakibatkan kemudaratan serta kesengsaraan bagi agama,
bangsa dan negara
Sidang Jumaat yang dirahmati
Allah,
Firman Allah dalam ayat 47-48 Surah Taha :
فَأْتِيَاهُ فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّكَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا
بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَا تُعَذِّبْهُمْ ۖ قَدْ جِئْنَاكَ بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكَ ۖ
وَالسَّلَامُ عَلَىٰ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَىٰ ﴿٤٧﴾إِنَّا
قَدْ أُوحِيَ إِلَيْنَا أَنَّ الْعَذَابَ عَلَىٰ مَن كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰ
Maksudnya : “Oleh itu, pergilah kamu berdua (Musa dan Harun) kepadanya
(Firaun), kemudian katakanlah: “Bahawa sesungguhnya kami ini Rasul-rasul dari
Tuhanmu, maka bebaskanlah kaum Bani lsrail mengikut kami, dan janganlah engkau
menyeksakan mereka. Sesungguhnya kami telah datang kepadamu membawa satu tanda
(mukjizat) dari Tuhanmu! Dan selamat sejahtera itu adalah untuk orang-orang
yang menurut petunjuk agama Allah. “Sesungguhnya telah diwahyukan kepada kami
bahawa azab seksa di dunia dan di akhirat ditimpakan kepada orang yang mendustakan
ayat-ayat Allah dan berpaling daripadanya”.
Kezaliman dan penindasan pemimpin wajib dihentikan melalui tugas menyuruh
kepada kebaikan dan mencegah daripada kejahatan. Jika pada zaman adanya nabi
dan rasul maka golongan yang mulia itu telah berada di saf hadapan dalam
menegakkan kebenaran dan menyanggah kesesatan. Pada zaman kita pula maka ia
dipikul oleh golongan ulama’ pewaris nabi yang mesti berada di saf hadapan
dalam menyedarkan pemimpin tentang kesalahan yang dilakukan. Kita pernah
menyaksikan bagaimana keberanian ulama’ dalam menjalankan tugas yang penting
ini membolehkan pemimpin diperbetulkan dan kezaliman dapat disekat.
Ramai
ulama’ yang terpaksa merengkok dan diseksa dalam penjara dan tidak kurang yang
mati dibunuh demi menegakkan kebenaran dan melawan kebatilan. Sebagai contoh
Imam Ahmad Hanbal terpaksa berdepan dengan penjara bagi memastikan kesucian
al-Quran dan ketinggian Islam terus terpelihara. Begitu Said bin Zubair
iaitu anak kepada sahabat nabi Zubair bin Awwam di mana beliau ditangkap
oleh Gabenor Hajjaj bin Yusuf al-Thaqafi dan dihukum penggal kepala atas
keberaniannya dalam menegur kezaliman pemimpin. Sebelum dipenggal kepalanya,
Said sempat berdoa: “Ya Allah! Semoga saya ini adalah orang terakhir yang
dibunuh oleh Hajjaj. Selepas hari ini, janganlah dibuka lagi kesempatan bagi
Hajjaz untuk berbuat begini terhadap hamba-Mu”. Mendengar doa Said itu, Hajjaj
hanya tertawa. Selepas satu minggu kematian Said, Hajjaj ditimpa penyakit gila
dan dia mati dalam keadaan yang mengerikan.
Negara kita tidak ketinggalan mempunyai ulama’ yang berani berjuang dalam
menegur kezaliman pemimpin sehingga ada yang gugur syahid, tidak kurang yang
menderita dalam penjara dan sebagainya. Kita terus menuntut keberanian ulama’
disamping bijak pandai dalam pelbagai bidang yang diceburi seperti bidang
ekonomi bagi menjelaskan kepada rakyat bahawa negara bankrap akibat
penyelewengan wang rakyat bukan kerana beri pendidikan percuma kepada rakyat.
Ahli sains pula boleh menjelaskan bagaimana rakyat bakal berdepan dengan
kerasukan kapitalis yang mahu membunuh rakyat dengan kelulusan sebuah kilang
dari Australia
yang memproses nadir bumi (rare earth) atau logam lathanides yang mana sisanya
boleh mengeluarkan radioaktif di Pahang. Akibat mahu keuntungan yang sedikit
maka nyawa rakyat dipertaruhkan. Jangan menjadi bijak pandai yang hanya tahu
mengipas dan mengampu pemimpin kerana tamakkan harta dunia
Jadilah kita umat yang terbaik dengan menyuburkan amar makruf nahi mungkar
dalam kehidupan agar kita kembali menjadi umat terbaik yang bahagia dunia
akhirat.
Firman Allah dalam ayat 110 Surah Ali ‘Imran:
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ
وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ
الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم ۚ مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ
الْفَاسِقُونَ
Maksudnya : Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang
dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala
perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan
keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan
kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang
semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan
kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي
وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ
مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ
اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ
وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ
المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
No comments:
Post a Comment