Sunday, May 6, 2012

Jagalah batasan aurat anda
NOOR AINULYAKIN MOHAMAD ISHAK
4 Mei 2012
Jagalah batasan aurat anda
 
Didikan agama harus diberikan seawal usia anak. 
Dalam kehidupan seorang Muslim mahupun Muslimah pasti rutin hariannya tidak terlepas daripada pergaulan dengan mereka yang mahram atau sebaliknya, mahupun beragama Islam dan bukan Islam. Bagi yang tahu hal menjaga adab pergaulan pasti rutin hariannya tiada masalah.

Namun bagi yang kurang faham batasan pergaulan, maklumat dan kefahaman perlu diberikan agar mereka tahu menjaganya. Batasan tersebut termasuklah daripada segi penjagaan aurat.

Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid berkata, jika membincangkan mengenai aurat, batasan ke atas lelaki dan perempuan berbeza.

Menurutnya, aurat lelaki dengan lelaki dan wanita yang mahram dengannya adalah antara atas pusat hinggalah melebihi paras lutut, begitu juga dengan lelaki bukan Muslim batasan auratnya adalah sama.

“Adapun aurat lelaki dengan perempuan sama ada Muslimah ataupun bukan, seluruh badannya itu aurat bagi mereka.”

“Walaupun had aurat lelaki adalah dari pusat hingga lutut, namun Islam menyarankan untuk menjaga kesopanan dengan menutup aurat daripada dilihat orang lain,” katanya kepada penulis.

Kata Mohd Tamyes, wanita adalah golongan yang amat perlu menjaga batas auratnya daripada dilihat orang lain.

“Aurat wanita dengan wanita Muslimah adalah antara atas pusat hingga melebihi paras lutut. Tetapi sifat malu dan sopan masih perlu dijaga terutama mengaitkan tubuh badannya.

“Jangan menganggap hanya perlu menjaga batas aurat yang disyariatkan. Justeru perlu tahu adab kesopanannya,” katanya.
 
Rakan sebilik

Mohd Tamyes menambah, bagi aurat Muslimah dengan wanita bukan Islam sama keadaannya aurat wanita dengan lelaki bukan mahram. Hal ini yang sering menjadi kekeliruan Muslimah apabila berhadapan dengan wanita bukan Islam. Mereka beranggapan batasan aurat adalah sama seperti Muslimah lain, padahal aurat mereka perlu ditutup .

“Ini dikhuatiri wanita bukan Islam boleh mendedahkan perihal tubuh badan dan aurat wanita Muslimah kepada rakan lelakinya yang bukan Islam mahupun yang beragama Islam.

“Muslimah perlu menutup seluruh tubuh badannya selain muka dan tapak tangan di hadapan wanita bukan Islam. Namun sekiranya muka dan tapak tangannya juga boleh menimbulkan fitnah atau menaikkan nafsu syahwat, maka perlu ditutup keseluruhan tubuhnya,” katanya.

Menurutnya, jika bersentuhan kulit dengan sengaja antara lelaki dan wanita bukan mahram adalah haram. Sementara antara Muslim dan bukan Muslim, terdapat beberapa keadaannya perlu diterangkan.

“Jika lelaki dengan lelaki bukan Islam adalah harus untuk mereka bersentuhan kulit seperti bersalaman. Walaupun dalam keadaan berwuduk, jika bersentuhan tidak akan terbatal wuduknya.

“Sama juga keadaannya jika melihat sendiri lelaki bukan Muslim memegang daging babi atau najis mughallazah yang lain dan bersentuh dengan Muslim yang tangannya yang basah, maka perlulah samak tempat terkena sentuhan tersebut sama ada pada baju atau kulit badan” katanya.

Begitu juga situasinya bagi Muslimah apabila bersentuhan dengan wanita bukan Muslim dalam keadaan yang seperti di atas.Tambah Mohd Tamyes, sesukar mana pun keadaan Muslim tersebut sedang hadapi, aurat tetap perlu dijaga. Termasuklah jika seseorang Muslim itu tinggal satu bilik bersama bukan Muslim.

“Keadaan seperti ini sering dihadapi pelajar yang tinggal di asrama atau ditempatkan sebilik bersama rakannya yang bukan Muslim.

“Hal ini menuntut kefahaman yang mendalam di mana batas aurat dan hukumnya tetap sama walaupun sebilik. Maka sama ada lelaki ataupun wanita Muslim perlu menjaga aurat mereka daripada dilihat oleh bukan Muslim,” katanya.
 
Elak bersalaman

Bagi wanita, kata Mohd Tamyes, keadaan di bilik air yang berkongsi ruang dengan bukan Muslim, sama ada perlu berstoking ataupun tidak, ini termasuk dalam keadaan darurat dan boleh untuk tidak memakainya. Namun sebolehnya jika boleh dielak situasi tersebut eloklah dielakkan.

“Pihak sekolah dan IPT terutamanya juga perlu faham hukum agama ini agar tidak menyusahkan pelajar dan mengelakkan mereka duduk di bilik sama dengan bukan Muslim dan berlaku serba salah dalam menjaga aurat,” katanya.

Ditanya mengenai situasi bersalaman dengan bukan mahram pula, kata Mohd Tamyes, adalah haram bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan bukan mahram walaupun hanya bersalaman.

“Memang tidak dinafikan dalam sesuatu keadaan yang terpaksa untuk bersalaman dengan bukan mahram, namun sebagai Muslim, sewajarnya kita mengelak daripada situasi itu.

“Ada juga pandangan yang mengharuskan bersalaman dengan bukan mahram jika orang di hadapan menyuakan tangannya untuk bersalaman dengan tujuan mengelak daripada jatuh air mukanya khalayak ramai,” katanya.

Namun sekiranya dapat dielak kata Mohd Tamyes, maka elakkanlah dengan menjelaskan batasan hukum yang perlu dipatuhi agar tiada pihak tersinggung dengan langkah berkenaan.
Justeru, menjaga batasan aurat ini akan menjadi mudah sekiranya tahu batasan hukum yang perlu dipatuhi dan mengikut segala syariat ALLAH SWT. Sekiranya diikuti, pelbagai ganjaran dan pahala akan diperoleh. Namun jika batasan itu dilanggar, maka
seolah-olah individu menempah kemurkaan ALLAH SWT.

www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami

No comments:

Post a Comment